Kıbrıs Türk sağının, adada, federal çözüm olasılığına, genellikle çekinceli ve olumsuz argümanlarla yaklaştığı biliniyor. Yunanistan'da ve adanın güneyinde de hakim olan görüşe göre, Kıbrıs Türk sağın adada her türlü anlaşmanın karşısında duruyor.
'TÜRKİYE KIBRIS'IN STRATEJİK ORTAĞI OLABİLİR'
UBP lideri, Ankara ile ilişkiler konusunda da, ‘her halükarda Türkiye'nin Kıbrıs konusunda söyleyecek sözü var' diyerek, şunları söyledi: "Kişisel olarak Kıbrıslı Rumların, Türkiye'ye sıcak bakması gerektiğini düşünüyorum. Adaya en yakın ülke Türkiye. İki tarafa da yardımcı olabilir. Dışişleri Bakanı tecrübesiyle Türkiye'nin Kıbrıs Adasına stratejik ortak olmaya hazır olduğunu bilmekteyim."
KIBRIS TÜRK SAĞININ PARTİ İÇİ DEMOKRASİYLE SINAVI
Özgörgün'ün Sputnik'in sorularına verdiği yanıtlar şöyle:
Kıbrıs Türk sağının en büyük partisi yeni süreçte köklü değişikliklerle karşı karşıya kalmış durumda. Yeni bir yapılanma mı söz konusu?
YENİ KABİNENİN GELECEĞİ
Ulusal Birlik Partisi (UBP) Kıbrıs Türk siyaset sahnesinde yeniden söz ettirmeye başlamış durumda. UBP yeni hükümette de yerini aldı. Bu yeni işbirliğinden beklentiniz ne?
Son iki ay çok iyi geçti. Hükümetin kuruluş sürecinde bazı sorunlarımız söz konusu oldu. Ancak şimdiki durumda bir sıkıntımız yok. Ancak önümüzdeki süreçte Türkiye'den gelecek su konusunda, Kıbrıs Meselesindeki gelişmeler gibi kritik konular için şu an bir şey diyemem.
Anayasa değişikliği konusunda koalisyon hükümeti yol kat edebilecek mi?
Bir sıkıntımız yok.
Polis ve itfaiyenin İçişleri Bakanlığı'na bağlanması noktasında işbirliği tesis edilebilecek mi?
Bu konularda da sorun olmaz. Sorun doğrasa tabii ki konunun üzerine eğiliriz. Ama biz UBP olarak uzun yıllardan beri polis ve itfaiyenin sivil idareye bağlanmasını savunduk. Geçmiş liderlikler döneminde de pozisyonumuz buydu.
Anladığımız kadarıyla yeni koalisyon hükümetinin geleceğine yönelik umutlusunuz…
Evet. Unutmayalım ki şu an itibariyle mecliste hükümetin yüzde 75'lik bir tabanı var. Neredeyse muhalefetsiz bir şekilde yolumuza devam ediyoruz.
'KIBRIS'TA ÇÖZÜM HER İKİ TOPLUMUN DA YARARINA'
Hükümetten olduğu kadar Kıbrıs Sorununun çözümünden de umutlu musunuz?
'KUZEYDE HALK TEDİRGİN'
Kuzeyde de aşırı uçlar var…
Tedirginlikten dolayı.
Adanın kuzeyinde de federal çözümün karşısında duran kesimler söz konusu…
Federal çözüm aleyhtarlığından çok, kuzeydeki mesele şu: Kuzey, Rum tarafındaki provokasyonlar nedeniyle tedirginlik duyuyor. Güneydeki gazetelerde yazılanlar halkı tedirgin ediyor. İnsanlar ‘toprağımdan, evimden olacağım, ben boşuna mı bunca senemi verdim, bir anlaşma olacaksa benim mülküme dokunulmasın‘ şeklinde serzenişte bulunuyor. Halk haklı olarak bu tedirginlikleri yaşıyor. Güneyde çıkan haberler ‘yerleşikler dönsün, Türk Ordusu adadan ayrılsın, hiç kimseyi kabul etmeyiz' şeklinde. Bunlar buradaki halkta ciddi tedirginlik yaratır. Kıbrıslı Türk dediğimizde evet benim ailem adaya 300-500 sene önce gelmiş olabilir. Ancak adaya 1974'ten sonra da gelmiş insanlarımız var. Bu insanlar arasında ayrım yapamayız. Gelen gelmiştir. Bu adada yaşamak, düzen kurmak istemektedir. Türk veya Rum fark etmez. Yabancı da olabilir. Burada düzeni kurarken ‘bu gitsin, bu kalsın' demek yerine, var olan gerçekliği de değerlendirmemiz lazım. Kuzeyde bu noktayla ilgili bir tedirginlik söz konusu. Yoksa bir anlaşmaya kimse karşı çıkmaz.
'FEDERAL ÇÖZÜME ŞARTLI EVET'
Kuzeydeki tedirginlik giderilebilirse, siz Kıbrıs Türk sağının lideri vasfıyla kendi tabanınızın federal anlaşmayı kabul edeceğinden emin olarak konuşabilir misiniz?
Tedirginlik azalırsa evet. Örneğin, iki kurucu devlet, ‘Kıbrıs Türk ve Rum oluşturucu devletleri' diyoruz ya. Anlaşma bu iki kurucu devlete dayanacak. Bunların üzerinde dışta tek egemenliği olan federal bir devlet oluşacak. Buna kimsenin itirazı yok. Ancak bu noktada şöyle bir sıkıntı var: İki kesimlilik olacak diyoruz. İki kesimlilikte şunun olması lazım: Nüfusun ve toprağın çok büyük çoğunluğu bir kurucu devlette Türklere, bir diğer kurucu devletteyse Rumlara ait olacak. Ayrıca, tazminata dayanan bir mal-mülk rejimi oluşturulacak. Bunun Avrupa Birliği'nin birincil hukuku olması gerekecek.
Dönüşümlü başkanlık konusunu da bu çerçevede ele aldığınız kanısındayım…
Evet. Dönüşümlü Başkan-Başkan Yardımcısı modelinde Başkan Yardımcısı'nın veto hakkı olmalı. Bu iki taraf için de geçerli Aksi takdirde Başkan istediklerini empoze edebilir ve eşitlik ilkesi tehlikeye girebilir.
GARANTİLER KONUSU İÇİN YENİ FORMÜL: GEÇİŞ DÖNEMİ
Garanti konusu da öncelikleriniz arasında herhalde…
Türkiye'nin fiili ve etkin garantörlüğü çok önem verdiğimiz bir mesele. Anlaşma ile beraber Yunan askeri de kalabilir. Bir itirazımız yok. İki kesimin belli bir süre için, belli bir güven yerleşene kadar, belli sayıda bir garanti sisteminin devam etmesi lazım. Gelecekte iki toplum arasında güvenin inşa edilmesinden sonra garanti sistemine gerek kalmayabilir.
Bir geçiş döneminden bahsediyorsunuz.
O geçiş döneminde Türkiye'nin ve Yunanistan'ın fiili ve etkin garantörlüğü devam etmeli. Ayrıca garantiler sulandırılmamalı.
Nasıl bir geçiş süresinden bahsediyoruz. Müddeti belli mi?
Şu an bunu bilmiyorum. İki tarafça karara bağlanmalı.
'RUMLAR TÜRKİYE'YE SICAK BAKMALI'
Türkiye ile toplumunuz arasındaki ilişkilerin geleceği hakkında görüşünüz nedir?