00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
EN ÇOK OKUNAN 5 HABER
09:31
9 dk
HABERLER
11:00
5 dk
HABERLER
12:00
5 dk
HABERLER
13:00
5 dk
HAFTA SONU HALLERI
13:05
114 dk
HABERLER
15:00
5 dk
HABERLER
16:00
5 dk
GÜNDEM DIŞI
Serhat Sarısözen'le Gündem Dışı 1. bölüm
16:05
51 dk
HABERLER
17:00
5 dk
GÜNDEM DIŞI
Serhat Sarısözen'le Gündem Dışı 2. bölüm
17:05
54 dk
HABERLER
18:00
5 dk
HABERLER
07:00
5 dk
SEYİR HALİ
Avrupa’da en ucuz tatil destinasyonları
07:05
114 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
09:00
1 dk
YERİ VE ZAMANI
Güçlü Özgan'la Yeri ve Zamanı
09:05
114 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
11:00
1 dk
DÜNYA HABERİ
Dünyadan öne çıkan başlıklar
11:10
15 dk
PARANIN HAREKETİ
Ekonomide neler oluyor?
11:30
10 dk
ENERJİNİN SEYRİ
Enerji sektöründe öne çıkan başlıklar
11:50
10 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
12:00
1 dk
GÜN ORTASI
Okan Aslan'la Gün Ortası
12:05
85 dk
HABER MASASI
Selin Yazıcı, Aslı Kahveci ve Serkan Baştımar'la Haber Masası
13:30
35 dk
YENİ ŞEYLER REHBERİ
Serhat Ayan'la Yeni Seyler Rehberi
14:05
55 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
15:00
1 dk
EKONOMİ PANORAMA
Erdal Kaplanseren'le Ekonomi Panorama
15:05
55 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
16:00
1 dk
EKSEN
Ceyda Karan'la Eksen
16:01
89 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
17:30
1 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
18:00
1 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
19:00
1 dk
DünBugün
Geri dön
Adana107.4
Adana107.4
Ankara96.2
Antalya104.8
Bursa101.4
Çanakkale107.2
Diyarbakır89.6
Gaziantep104.3
Hatay106.1
İstanbul97.8
İzmir91.0
Kahramanmaraş92.3
Kayseri105.5
Kocaeli90.2
Konya88.6
Malatya106.0
Manisa101.0
Mardin92.2
Ordu99.6
Sakarya90.2
Samsun107.7
Sivas104.2
Şanlıurfa95.3
Trabzon102.4
Van88.0

Gazeteci Toker: Milletin cebinden beş kuruş çıkmadığı doğru değil

20032017 Seyr-u Sabah
Abone ol
Cumhuriyet gazetesi yazarı Çiğdem Toker, Gelibolu ile Lapseki arasında inşa edilecek olan 1915 Çanakkale Köprüsü ile ilgili bilinmeyenleri, Zafer Arapkirli ile Seyr-ü Sabah’a anlattı.

Başbakan Binali Yıldırım - 1915 Çanakkale Köprüsü temel atma töreni - Sputnik Türkiye
Çanakkale 1915 Köprüsü'nün temeli atıldı
Bütün büyük köprü ve mega proje diye tarif edilen ulaştırma projelerinin tamamının Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yaptırıldığını söyleyen Çiğdem Toker, "Yap-İşlet-Devret modelinde bunu taahhüt eden firma ya da firmalar üstleniyorlar. Yatırım onların cebinden çıkıyor. Buraya kadar doğru. Ama milletin cebinden beş kuruş çıkmıyor diye söylüyorlar. Bugünün de değil 90'lı yıllardan beri sunulan bir politik, pragmatik yaygın bir yalan olarak tarif ediyorum ben bunu. Milletin cebinden beş kuruş çıkmadığı doğru değil. Buna çok yüksek sesle itiraz ediyorum her seferinde.

Bu mesela köprü projesiyse hazine günde şu kadar bin araç geçecek diye garanti veriliyor müteahhit firmaya. Çanakkale Köprüsü için vaad edilen 45 bin araç, bunu ben açıkladım. Bu duyurulmuyor, kamuoyu ile paylaşılmıyor. Çünkü kamuoyu ile paylaşmanın bir getirisi yok.

Bu şu demek: Örneğin 44 bin 999 araç geçerse, ki bunun çok daha altında olacağını söyleyenler var araç trafiği açısından, bunun bedeli hazineden müteahhit şirkete aktarılacak. Burayı kullanan yurttaşlar, araç başına 15 Euro artı KDV ödeyecek. Normalde KDV yüzde 18 ama hükümet bir şey çıkardı. Bu projelerde KDV'yi ben yüzde 8 uygulayacağım, diyor. Bu bugünün kuruyla 64 lira gibi bir para yapıyor. Bugün otomobilimizle bitmiş köprüden geçsek kendi cebimizden bunu ödeyeceğiz. Ve hazine, ben sana günde 45 bin araç garanti ediyorum, diyor" köprünün vatandaşa maliyetini anlattı.

‘3. KÖPRÜDE DE, OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ'NDE DE BİR İZDİHAM YOK'

Toker, 3. Köprü, Osmangazi ve Avrasya Tüneli'nin de Yap-İşlet-Devret modeliyle yapıldığını söyledi ve ekledi:

Osmangazi Köprüsü - Sputnik Türkiye
EKONOMİ
Osmangazi Köprüsü'nde 50 günlük zarar: 225 milyon lira
"Devlet müteahhit firmayla oturuyor, çok kapsamlı uluslararası nitelikte bir sözleşme yapıyor. Buna Yap-İşlet-Devret uygulama sözleşmesi deniyor. Bu projenin yatırım bedeli 10 küsür milyar, müteahhitin cebinden çıkacak onlar yapacak ama müteahhit bunu nakit vermiyor. Müteahhit gidiyor bunun için yurtdışında uluslararası finans kuruluşlarından kredi arıyor. Uluslararası finans kuruluşları da para vermek için bir şekilde adı değiştirilse bile hazinenin buna kefil olacağı bir sistem, bir garanti arıyor. Bu garantiler bunun için veriliyor. Müteahhit o krediyi bulabilsin diye.

Mesela Osmangazi Köprüsü'ne bakabiliriz. Orada 40 bin araç garantisi var. 35 dolar artı KDV. Çanakkale'den çok daha yüksek. Sanırım şu an 15 bin ortalamada araç geçiyor. 15 bin nerede 40 bin nerede? 3 yıl sonra geçecek 5 yıl sonra geçecek o kadar araç, diyorlar. Dolayısıyla biz ödemeye başladık o farkı. Bu sebeple tercih etmiyor vatandaş. 3. Köprüde de, Osmangazi Köprüsü'nde de bir izdiham yok. Onun için hükümet geçiş ücretini düşürdü. 140 liraydı, onu 65 liraya düşürdü vatandaş tercih etsin diye. O 65 liraya da indirim yapmış gözüküyor ama o aradaki 70 liralık fark yine hazineden çıkıyor. İnsanlar bunu bilmiyorlar daha doğrusu ülkeyi yöneten kadrolar tarafından anlatılmıyor."

 

Haber akışı
0
Tartışmaya katılmak için
giriş yapın ya da kayıt olun
loader
Sohbetler
Заголовок открываемого материала