https://anlatilaninotesi.com.tr/20251105/petrol-tasimaciliginda-buyuk-donus-tankerler-kirlenerek-servet-kazaniyor-1100758138.html
Petrol taşımacılığında büyük dönüş: Tankerler 'kirlenerek' servet kazanıyor
Petrol taşımacılığında büyük dönüş: Tankerler 'kirlenerek' servet kazanıyor
Sputnik Türkiye
Yükselen navlun ücretleri, temiz yakıt taşıyan tankerleri ham petrol pazarına yönlendirdi. Dünyanın dört bir yanında gemiler jet yakıtı ve dizel yerine ham... 05.11.2025, Sputnik Türkiye
2025-11-05T14:47+0300
2025-11-05T14:47+0300
2025-11-05T14:47+0300
ekonomi̇
i̇ran
rusya
opec+
ham petrol
dizel
tanker
petrol tankeri
kirlilik
kirli
https://cdn.img.anlatilaninotesi.com.tr/img/104208/62/1042086277_0:0:2844:1600_1920x0_80_0_0_8dceac85eb1ae1a0d8f263d3fff0179b.jpg
Dünyanın deniz taşımacılığı sektörü yeni bir dalgaya girdi. Birçok gemi, jet yakıtı ve dizel gibi ürünleri taşımayı bırakıp ham petrol taşımacılığına geçti. Sadece kasım ayının ilk dört gününde dokuz büyük tanker bu değişimi yaptı. Uzmanlara göre bu eğilim, ham petrol ticaretindeki büyük kazanç fırsatları nedeniyle hızla yayılıyor.'Kirlenmek kaçınılmazdı' Deniz taşımacılığı analisti Georgios Sakellariou, yaşanan dönüşümü “Kirlenmek kaçınılmazdı” sözleriyle özetledi. Sakellariou, bunun artık sadece operasyonel bir tercih değil, genel bir piyasa trendi haline geldiğini aktardı. Gemiler 'temiz ürün' taşımayı bırakıp 'kirli ticaret' diye bilinen ham petrol taşımacılığına geçtiğinde, gelirleri katlanıyor.Büyük kazanç kapısı Ham petrol taşımacılığında navlun ücretleri son yılların en yüksek seviyesine ulaştı. Büyük tankerlerin günlük kazancı 65 bin doların üzerine çıktı. Bu rakam, jet yakıtı ya da dizel taşıyan benzer boyuttaki gemilerin kazancından yaklaşık yüzde 70 daha fazla. Sektör uzmanlarına göre, bir LR2 tanker kirlenirse Aframax seviyesinde para kazanabiliyor. Yani, temiz yakıt taşımaktan vazgeçen gemiler artık çok daha yüksek ücretlerle çalışabiliyor.Değişimin bedeli ağır Ancak bu dönüşümün maliyeti de var. Temiz yakıt taşımak isteyen gemiler, her seferinde yeniden özel kaplama ve bakım masrafı ödemek zorunda kalıyor. Bir kez ham petrol taşıyan gemi, bu işlemi tekrar yapmadan 'temiz ticarete' dönemiyor. Yine de artan kar oranları, birçok armatörü bu masrafa rağmen 'kirli' ticarete yönelmeye teşvik ediyor.OPEC+ ülkelerinin üretimi artırması ve Rusya ile İran’a yönelik Batı yaptırımlarının etkileri, petrol akışını daha da hızlandırdı. Bu da deniz taşımacılığında yeni bir rekabet dönemi başlattı.
https://anlatilaninotesi.com.tr/20251030/suudi-arabistanin-butce-acigi-derinlesti-petrol-gelirleri-sert-dustu-1100628896.html
i̇ran
rusya
Sputnik Türkiye
feedback.tr@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2025
Sputnik Türkiye
feedback.tr@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
SON HABERLER
tr_TR
Sputnik Türkiye
feedback.tr@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn.img.anlatilaninotesi.com.tr/img/104208/62/1042086277_467:0:2600:1600_1920x0_80_0_0_d4a649e12f610d9c5cd8b0714bde3aa8.jpgSputnik Türkiye
feedback.tr@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
i̇ran, rusya, opec+, ham petrol, dizel, tanker, petrol tankeri, kirlilik, kirli
i̇ran, rusya, opec+, ham petrol, dizel, tanker, petrol tankeri, kirlilik, kirli
Petrol taşımacılığında büyük dönüş: Tankerler 'kirlenerek' servet kazanıyor
Yükselen navlun ücretleri, temiz yakıt taşıyan tankerleri ham petrol pazarına yönlendirdi. Dünyanın dört bir yanında gemiler jet yakıtı ve dizel yerine ham petrol taşımaya başladı. Uzmanlara göre 'kirlenme', artık yeni bir piyasa trendi.
Dünyanın deniz taşımacılığı sektörü yeni bir dalgaya girdi. Birçok gemi, jet yakıtı ve dizel gibi ürünleri taşımayı bırakıp ham petrol taşımacılığına geçti. Sadece kasım ayının ilk dört gününde dokuz büyük tanker bu değişimi yaptı. Uzmanlara göre bu eğilim, ham petrol ticaretindeki büyük kazanç fırsatları nedeniyle hızla yayılıyor.
Deniz taşımacılığı analisti Georgios Sakellariou, yaşanan dönüşümü “Kirlenmek kaçınılmazdı” sözleriyle özetledi. Sakellariou, bunun artık sadece operasyonel bir tercih değil, genel bir piyasa trendi haline geldiğini aktardı. Gemiler 'temiz ürün' taşımayı bırakıp 'kirli ticaret' diye bilinen ham petrol taşımacılığına geçtiğinde, gelirleri katlanıyor.
Ham petrol taşımacılığında navlun ücretleri son yılların en yüksek seviyesine ulaştı. Büyük tankerlerin günlük kazancı 65 bin doların üzerine çıktı. Bu rakam, jet yakıtı ya da dizel taşıyan benzer boyuttaki gemilerin kazancından yaklaşık yüzde 70 daha fazla. Sektör uzmanlarına göre, bir LR2 tanker kirlenirse Aframax seviyesinde para kazanabiliyor. Yani, temiz yakıt taşımaktan vazgeçen gemiler artık çok daha yüksek ücretlerle çalışabiliyor.
Ancak bu dönüşümün maliyeti de var. Temiz yakıt taşımak isteyen gemiler, her seferinde yeniden özel kaplama ve bakım masrafı ödemek zorunda kalıyor. Bir kez ham petrol taşıyan gemi, bu işlemi tekrar yapmadan 'temiz ticarete' dönemiyor. Yine de artan kar oranları, birçok armatörü bu masrafa rağmen 'kirli' ticarete yönelmeye teşvik ediyor.
OPEC+ ülkelerinin üretimi artırması ve
Rusya ile
İran’a yönelik Batı yaptırımlarının etkileri, petrol akışını daha da hızlandırdı. Bu da deniz taşımacılığında yeni bir rekabet dönemi başlattı.