Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Milletvekilleri İsmail Özdemir ve Halil Öztürk tarafından sunulan kanun teklifi, 25 yaşından büyük araçlar için ÖTV’siz araç satışı, şoför esnafına ÖTV ve KDV muafiyeti ve ağır hasarlı araçların trafikten çekilmesine yönelik düzenlemeleri içeriyor.
Bu teklif, eski araçların geri dönüşüme kazandırılmasını ve yerine çevre dostu, güvenli yerli araçların teşvik edilmesini hedefliyor.
Hangi araçlar ÖTV muafiyeti kapsamına giriyor?
İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, teklifin kapsamına ilişkin şu bilgileri paylaştı:
2000 yılı ve öncesine ait araçlar, hurdaya ayrılma şartıyla sıfır kilometre yerli üretim araç alımlarında ÖTV’den muaf tutulacak.
Şoför esnafı için ÖTV ve KDV muafiyeti sağlanacak.
Ağır hasarlı araçlar trafikten çekilerek geri dönüşüme kazandırılacak.
ÖTV i̇ndirimi araç fiyatlarını nasıl etkiler?
Kademeli ÖTV sistemi nedeniyle yapılacak indirimlerin araçlara göre değişiklik göstereceğini belirten uzmanlar, fiyatlarda şu şekilde bir düşüş öngörüyor:
1 milyon TL’lik bir otomobilde yaklaşık 180-200 bin TL arasında indirim olabilir.
Ancak, motor hacmi ve donanım seviyesi farklılıkları, indirimin oranını belirleyecek.
Bu nedenle detayların henüz netleşmediğini hatırlatmakta fayda var.
İkinci el araç fiyatlarına yansıması
Düzenlemenin ikinci el araç piyasasına etkisi merak konusu. Kanun teklifinin yasalaşması durumunda:
Yerli üretim araçlara talebin artmasıyla ikinci el araç fiyatlarında hafif bir düşüş yaşanabilir.
Ancak hurda iadesi şartıyla gerçekleşecek bu düzenleme, ikinci el piyasasında büyük bir fiyat değişikliği yaratmayabilir.
Markaların satışları artırmak için teşvik programlarını genişletmesi, ikinci el araç fiyatlarında daha belirgin bir düşüşe neden olabilir.
Neden ÖTV düzenlemesine i̇htiyaç var?
Son yıllarda artan otomobil fiyatları, Türkiye’deki araç filosunun yaşlanmasına neden oldu.
Trafikteki araçların yüzde 57’si 10 yaş ve üzeri.
Eski araçların geri dönüşüme kazandırılması, çevreye ve trafik güvenliğine önemli katkılar sağlayacak.
Daha çevreci ve güvenli araçlar, Türkiye’nin yerlilik oranını artıracak.
Kanun teklifi yasalaşır mı?
ÖTV, Türkiye ekonomisinin önemli gelir kalemlerinden biri. Ancak düşen yerlilik oranını artırma ve eski araçları trafikten çekme gibi sektörel ihtiyaçlar, bu düzenlemenin gerekliliğini ortaya koyuyor.
Bu düzenlemenin yasalaşması için Meclis’te detaylı değerlendirmeler yapılacak. İMAS Başkanı Hayrettin Ertemel, “Kanunun doğru bir şekilde şekillenmesi için sektör olarak destek vermeye hazırız” ifadelerini kullandı.