TÜRKİYE

‘Kanal İstanbul’un yapımı çevre sorunlarına yol açmaz’

Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Kanal İstanbul’un yapımıyla ilgili açıklamasının yol açtığı tartışmaları değerlendiren Rus uzmanlar, kanal yapımının çevre sorunlarına yol açmayacağını belirtti.
Sitede oku

İmar barışında son rakamları açıklayan Çevre Bakanı Kurum: Birinci eylemimiz Kanal İstanbul
Sputnik'e açıklamasında, çevrecilerin kısmen haklı olduğunu dile getiren Rus su bilimcisi Mariya Kireyeva, sözlerini şöyle sürdürdü: "İstanbul Boğazı'na alternatif kanalı yapma hayali 16. yüzyıldan beri sürüyor. Bu hayali tam da şimdi hayata geçirme isteğinin sebebi olarak çevreyle ilgili endişeler gösteriliyor. İstanbul Boğazı gemicilik için zor bir yer olarak gösteriliyor ama buna rağmen aşırı yüklenmiş durumda. Her yıl 50-60 bin gemi buradan geçiyor, aralarında petrol tankerleri de var. Bu rakam yıldan yıla büyüyor ve dolayısıyla kaza sayısı da artıyor".

İSTANBUL'UN İÇME SUYU SORUNU

Kanal İstanbul'un zayıf yerlerinin de olduğunu dile getiren Kireyeva, "Projeye göre Kanal İstanbul, Sazlıdere'den geçecek. Bu da İstanbul sakinlerine içme suyunun teminini zora sokabilir. Sazlıdere, Batı Yakası'na içme suyu temin eden tek kaynak. Kanal kazılırsa Sazlıdere suyu tuzlu hale gelir. Bu durumda yetkililer kuyu kazmak zorunda ve çok sayıda kuyuya ihtiyaç olacak" ifadelerini kullandı.

Kanal İstanbul’un önemi ne?
Uzman, "Sorun şu ki İstanbul nüfusunun büyük kısmı Batı Yakası'nda yaşıyor, su kaynaklarının büyük kısmı ise Asya Yakası'nda" diye ekledi.

İKİ DENİZİN KARŞILIKLI DENGESİ

Çevrecilerin, Kanal yapımının Marmara ve Karadeniz'in ekosistemlerinde değişikliğe yol açacağı yönündeki kaygılarını değerlendiren Kireyeva, "Karadeniz'in seviyesi Marmara'ya göre yaklaşık 12.5 santim daha yüksek. Bu yüzden İstanbul Boğazı'nın yüzey katmanında, kuzeyden güney yönünde sürekli oldukça güçlü akım gözlemleniyor. Tam da bu durum Boğaz'ı gemicilik için zor yapıyor. Ancak Boğaz'ın yaklaşık 20 metre derinliğinde de bir akım var. Marmara Denizi'ndeki tuzlu su daha yoğun ve ağır olduğundan aksi yönde, yani kuzeye doğru akıyor. İki deniz sürekli birbirini seyreltiyor gibi. Doğal kanal olan Boğaz, 7 bin 500 senedir var. Bu zaman içinde denizlerin etkileşim süreçleri dengeye ulaştı. Çevreciler, yeni kanalın bu dengeyi bozacağından korkuyor. Marmara'nın tuzdan arınacağını, Karadeniz'in ise aksine tuzlanacağını, içindeki sakinlerin ise buna alışamayacağını ve iki denizin zengin sularının ıssız olacağını savunuyorlar" diye konuştu.

30 milyar liralık rötuş: Kanal İstanbul'un genişliği 275 metreye iniyor
Moskova Devlet Üniversitesi Okyanus Bilim Bölümü öğretim görevlisi Sergey Muhametov ise, "Ekosistem açısından hiçbir şey değişmez. Yeni kanalın olduğu yerde biraz tuz oranı değişir. İstanbul Boğazı'nın olduğu gibi kanalın hacmi de denizlere kıyasen çok küçük" dedi.

MARMARA HİDROJEN SÜLFÜR KOKMAYACAK

Uzmanlara göre, Kanal İstanbul'un yapımıyla Karadeniz'den Marmara'ya sızacağı iddia edilen hidrojen sülfür kokusuyla ilgili kaygılar da asılsız.

Muhametov, "Karadeniz'in üst tabakası alt tabakaya göre daha düşük bir yoğunluğa sahip. Daha yoğun ve ağır olan suyun yukarıya çıkması mümkün değil. Bu yüzden hidrojen sülfür stabil olarak altta kalıyor" dedi.

Kireyeva de şunu dedi: "Karadenizde hidrojen sülfür sadece 200 metre altında yer alıyor ve ebediyen oraya hapsolmuş durumda".

Yorum yaz