00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
HABERLER
07:00
7 dk
HABERLER
09:00
6 dk
HABERLER
11:00
5 dk
DÜNYA HABERİ
11:07
13 dk
PARANIN HAREKETİ
11:21
16 dk
HABERLER
12:00
6 dk
HABER MASASI
13:30
35 dk
HABERLER
15:00
5 dk
HABERLER
16:00
5 dk
HABERLER
17:30
4 dk
HABERLER
19:00
5 dk
ARAMIZDAN AYRILANLAR
20:30
15 dk
HABERLER
07:00
5 dk
HABERLER
09:00
6 dk
HABERLER
11:00
4 dk
HABERLER
12:01
5 dk
YAPAY ZEKA GÜNLÜĞÜ
14:05
54 dk
HABERLER
16:00
5 dk
EKSEN
Ceyda Karan'la Eksen
16:05
85 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
17:30
1 dk
YOL ARKADAŞI
MHP neden mıntıka temizliği yapıyor
17:33
87 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
19:00
1 dk
DünBugün
Geri dön
Adana107.4
Adana107.4
Ankara96.2
Antalya104.8
Bursa101.4
Çanakkale107.2
Diyarbakır89.6
Gaziantep104.3
Hatay106.1
İstanbul97.8
İzmir91.0
Kahramanmaraş92.3
Kayseri105.5
Kocaeli90.2
Konya88.6
Malatya106.0
Manisa101.0
Mardin92.2
Ordu99.6
Sakarya90.2
Samsun107.7
Sivas104.2
Şanlıurfa95.3
Trabzon102.4
Van88.0
 - Sputnik Türkiye, 1920
YENİ ŞEYLER REHBERİ
Teknoloji alanında yaşanan tüm gelişmeler, trendler ve teknolojinin günlük hayata yansımaları, Serhat Ayan'ın hazırlayıp sunduğu Yeni Şeyler Rehberi'nde.

Türkiye'de elektrikli araçların ulaştığı pazar payı ve benzine göre tasarruf oranı

Horlamanın getirmesi muhtemel sağlık problemleri
Abone ol
Şarjagel Genel Müdürü Selçuk Nazik, Türkiye’de elektrikli araç piyasasının geldiği son noktayı ve artan şarj istasyonları sayısını, Serhat Ayan’la Yeni Şeyler Rehberi’nde anlattı.
Selçuk Nazik, dünyada elektrikli araçların otomobil pazarında yüzde 15’e ulaştığını kaydederken, Türkiye’de bu oranın iki yıl gibi kısa bir süre içerisinde yüzde 7’ye geldiğini ifade etti:
“Şarjagel markamız, elektrikli araç çözümleri üretmek üzere kurulmuştur. Öncelikle elektrikli aracın ne olduğuun iyi tanımlayarak tüketicileri bilinçlendirmek ve tüketicileri bilinçlendirirken de güvenle alışveriş yapmalarını salayacak bir platform Şarjagel. Biliyorsunuz elektrikli araçlar hem Türkiye’de hem de tüm dünyada muazzam bir dönüşüm içerisinde. Nasıl bir dönüşüm bu? Tarif etmek isterim. Öncelikle dönüşüm çok hızlı. Dünyaya bakacak olursak, dünyada geçtiğimiz yıl itibarıyla satılan toplam elektrikli araç sayısı 14 milyon 182 bin adet oldu. Burası çok kritik bir konu. Çünkü dünyada elektrikli araçların toplam pazar payı yüzde 15 bandına geldi. Yani dünyada gördüğümüz 100 araçtan 15 tanesi benzin, dizel gibi yakıt tiplerinde değil, elektrikliye dönüşmüş durumda. Türkiye’ye bakarsak geçen yıl itibarıyla Türkiye’de 72 bin 129 adet sıfır kilometre elektrikli araç satışı oldu. Bu yılın ilk iki ayı içinde de 10 bine yakın elektrikli araç satışı oldu. Dünyada elektrikli araç pazar payı yüzde 15 iken, Türkiye’de bu oran yüzde 6,5-7 dolaylarında. Fakat dikkat çekmek isterim. 2022 yılından 2023’e geçişte çok hızlı bir artış oldu. Yüzde 844 oranında elektrikli araç satış oranları ülkemizde arttı. Toprağa iki cemre düştü. Bu cemrelerden birisi bizim yerli, milli markamız ve gururumuz Togg oldu. Togg’un satışa geçmesi ve fabrikanın aktif hale gelmesiyle birlikte çok hızlı bir artış söz konusu oldu. İkinci cemre ise tüm dünyanın yakından takip ettiği, hepimizin bildiği, hatta artık kendisine ait fan grupları oluşmuş Tesla’nın Türkiye’ye gelişi oldu. Bundan sonra satışlar çok hızlı bir şekilde arttı.”
Yeni teknolojiye geçişlerde her zaman sancılar yaşandığının altını çizen Selçuk Nazik, yeni teknoloji elektrikli araçların da piyasaya girmesiyle birlikte Türkiye’de rakamların hızla artabileceği değerlendirmesinde bulundu:
“Tabii satışların artışını ben şöyle görüyorum: Yeni teknolojilere geçişler her zaman biraz sancılı ama hızlı olur. Bunu nerede yaşadık? Televizyonun icadını hatırlayacak kadar yaşa sahip değilim ama tek kanallı dönemi hatırlıyorum. Mahallelerde bir tane televizyon sahibi, önde gelen aileler olurdu. Herkes gider orada izlerdi. Büyük bir heyecan olurdu. Ne oldu peki? Bir televizyonun gelişi, yavaş yavaş mahalledeki diğer evlere de yayılmaya başladı. Şu anda baktığımızda yıl 2024, televizyonsuz ev neredeye yok diyebiliriz. O kadar küçüldü ki cihaz, telefonlarımız televizyonun yerini almaya başladı. Dikkat ederseniz, muazzam bir değişim oldu burada. Geriye döndüğümüzde Türkiye’de en çok televizyon satan markanın bile birkaç belli şehirde yetkili bayisi vardı belki de. Şu anda yüz binlerce elektronik cihazınızı tamir ettireibileceğimiz birçok servise sahibiz. Ben elektrikli araca geçişi böyle değerlendiriyorum. Bu sene içerisinde de biraz gaz kesmiş olsa da elektrikli araç satışlarındaki hız, pazar payında yüzde 7’lere yakın seyrediyor. Bu sene elektirkli araç dünyasıyla ilgili tahminim yavaş yavaş dünyayı yakalayacağımız yönünde. Yüzde 15 diyordum ama konvansiyonel araçlardaki satış oranları sıfır faiz kampanyalarıyla birlikte çok hızlı arttı. Elektrikli bir tık gaz kesti. Fakat en kötü senaryoda elektrikli araçların yüzde 10 pazar payı yakalayacağını düşünüyorum. Yani yüz bin elektrikli aracın satışı demek bu. Trafikte dolaşan elektrikli araç sayısının 200 binlere gitmesi anlamına geliyor bu. Elektrikli araçlarla ilgili birçok düzenleme geldi ve daha da fazlası gelecek diyebiliriz. Aslında öncelikle yeni bir teknoloji bu. Dünyada on yıldır çalışmalar var elektrikli araçlarla ilgili. Bizim Türkiye’de hiç görmediğimiz ama bin kilometre üzeri menzile sahip olan, 100 kilometre hıza iki saniyede ulaşan, batarya teknolojisi çok gelişmiş marka ve modeller var. Bunlar henüz Türk pazarına giriş yapmadı. Avrupa’ya dahi yavaş yavaş, kontrollü bir şekilde giriş yaptı bu araçlar. Türkiye’ye giriş yapmalarıyla birlikte muazzam bir dönüşüme imza atacağız.”
Elektrikli araçların benzine göre ciddi oranda ekonomik tasarruf sağladığını vurgulayan Nazik, rakamları paylaştı:
“Dinleyicilerimiz şöyle düşünebilir: Elektrikli aracın içinde ne hissediyoruz? Birincisi, çok büyük bir konfor var. Çok sessiz. Aracın içi sessiz. Rahat seyahat ediyorsunuz. İkinci ve en önemli nokta, doğayı koruyor. Toplu taşımaları takip edin. O araçların arkasından çıkan bir dumana şahit oluyorsunuzdur. Elektrikli araçta sıfır emisyon devreye giriyor. Elektrikli araçların fiyat olarak da cazibesi çok şu anda. Benzine ve mazota göre daha cazibeli. Dinleyicilerimizin şunu bilmesinde fayda var: Bir içten yanmalı aracın üretimi için yaklaşık 30 bin parçaya ihtiyaç duyuluyor. Tel, kablo, ateşleme ekipmanları vs. bu maliyetleri ciddi biçimde artırıyor. Ama elektrikli araçta böyle değil. Elektrikli araçlarda batarya teknolojisi çok kritik. Bu üretildiği sürece diğer aksanları üretmek, içten ayanmalı motorlara göre çok daha kolay. Ve çevreyi koruyor. En önemli noktaya gelelim. Yüz kilometrede aracınızın tükettiği benzin ne kadar mesela? Şehir içinde yüz kilometrede 9 litre benzin yakıyor diye not alalım. Şarjagel sitemizde ücretsiz bir hizmetimiz var. Algoritmada anında ne kadar tasarruf edeceğinizi hesaplayacağım şu anda. Elektrikli aracınızı evde şarj edeceğinizi varsayalım. Ayda bin 500 kilometre yol yaptığınızı düşünelim. Şu anda elektrikli araç satın alırsanız, aylık yakıt masrafınız 675 TL olacak sadece evden şarj ettiğinizde. Ama mevcut benzinli aracınızda 5 bin 467 TL yakıt ihtiyacı oluyor. Elektrikli araca geçtiğinizde 675 TL’ye geçiyor bu. Aylık tasarrufunuz 4 bin 792 TL, yıllık tasarrufunuz ise 57 bin 510 TL oluyor. Hem çevreyi kirletmiyorsunuz. Hem sessiz biçimde konforlu seyahat ediyorsunuz.”
Özellikle şarj sorununa ilişkin endişelere değinen Nazik, Türkiye’de şarj soketi sayısının 15 bine yaklaştığını ve yakın bir dönemde Anadolu şehirlerinde de altyapının ciddi şekilde gelişeceğini belirtti:
“Televizyon örneğine dönecek olursak, ilk televizyonlar geldiğinde üstünde örtü olurdu. İzleyeceğimizde kaldırır tozunu alırdık. Kocaman bir cihazdı. Şimdi ofisimdeki televizyon incecik. Ne oldu? Teknolojisi ve taşınabilirliği çok ilerledi. Elektrikli araçlara dönelim. Şarj istasyonu konusunda da rakamlarımız var. 2022 yılında şarj istasyonu ve soket sayısı, yani elektriğinizi şarj edebileceğiniz soket sayısında muazzam bir artış oldu. Şarj başında vakit geçirilen süreler de tabii ki insanların kafasında soru işaretleri bırakıyor. Seyahatleri iyi planlama adına, doğru bilinen yanlışları düzeltmek lazım. Şimdi yola çıkılacağı zaman, evde AC istasyon ile şarj edilir. Orada 3,5-4 saat içinde aracın şarjını sıfırdan yüze getirmek mümkün olur. Biz Şarjagel’de şunu yaptık: Sitemizin misafirleri seyahatlerini iyi planlasın diye, elektrikli araç şarj sürelerini otomatik hesaplayacak bir sistem geliştirdik. Buraya aracın batarya kapasitesini giriyorsunuz. Mesela Tesla ve Togg’dan gidelim. 75K var. Bunlarda batarya kapasitesi var. Yola düştünüz diyelim İstanbul’dan Artvin’e gidiyorsunuz. Ankara’ya kadar olan yolda şarj istasyonu altyapısı çok gelişmiş durumda. 2022 yılında 2200 olan soket sayısı, şu anda 15 bine doğru yol alıyor. Anadolu’da da, Ankara sonrasında da şarj istasyonları hızlı bir şekilde kuruluyor.”
Haber akışı
0
Tartışmaya katılmak için
giriş yapın ya da kayıt olun
loader
Sohbetler
Заголовок открываемого материала