‘DOLAYSIZ MARKA EKONOMİSİ ZAMANI'
"Biz artık dolaysız marka ekonomilerinden bahsediyoruz. Dijital dönüşüm diye andığımız bu süreçte dolaysız markaların dünyasına hep birlikte giriyoruz. Bu dünyaya adapte olamayan geleneksel markaların yok oluşlarına tanık oluyoruz. İnternette doğup büyüyen markaları biz dolaysız marka olarak tanımıyoruz. Bunu e-ticaret iye karıştırmamak lazım. Örneğin Arçelik e-ticaret yapabilir ama dolaysız bir marka değildir çünkü internette doğup büyümemiştir. Sanayi 4.0 diye tanımlanan devrimi de kapsıyor bu. Dolaysız markalar devrimi bu. Bizim bildiğimiz tanıdığımız büyük markalardan daha fazlasını küçük ve orta ölçekli markalar yapıyor. Onların da rekabet dünyasındaki rolü değişiyor. Dolaysız markalar ekonomisi değişen bu dünyayı kapsıyor. Milyon Euroluk reklam verenlere karşı günlük 30 liralık reklam yatırımı yapanlar yeni dünyanın, dijital aklın ürünü. Markayı büyütüp yıllık 1 bilyon Euro harcayan firmalara dönüştürmek mümkün.
ABD bilindiği gibi dünyanın en büyük ekonomisi. Reklam pazarının büyüklüğü de başka noktada. ABD'nin ilk 6 ay dijital reklam yatırımları bizim tüm mecraların yıllık yatırımından büyük. ABD ilk yarıyı yüzde 23 artış ile bitirdi. Türkiye'de bu oran yüzde 14. Türkiye dijital reklamcılıkta çok hızlı büyüyor. Bir IAB'yi ilk kurduğumuzda yüzde 30'lar seviyesinde büyüyorduk. Sonrasında biraz yavaşladı. Dijital reklamcılık uzun süredir genel reklamcılığın ortalamasının üstünde büyüyor. Dijital reklamcılık reklamcılığın çekici gücü olacak.
Tüm dünyada dijital reklam büyüyor. Medya tüketim alışkanlıklarımız değişti. Mass Media'nın sonu geldi. Bu bir yandan bizi farklı yerlere, yatırımınızı takip ettiğiniz yerlere götürüyor. Ama çok karmaşık bir dünya. Kontrol edilmesi gereken çok farklı alanlar var. Bir marka olarak küçük de olsanız büyük de olsanız hedef kitlenize dijital mecra üstünden ulaşabiliyorsunuz. Temel değişim gerekçesi budur. Dijital reklam diğer mecralardan çalar duruma geldi. Reklam sektörünün genel büyümesinde de yavaşlama var. Bu nedenle dijital diğer mecralardan biraz dijital de pay aldı. Geleneksel televizyonlar da bunu hissetmeye başladı. Çünkü TV izleme alışkanlıklarımız da değişiyor. Hem TV hem video alışkanlıkları değişiyor. Bir dizi TV'de gösterilirken internette gösterimlerine de reklam verirseniz çarpan etkisine sahip oluyorsunuz. 2022 yılında dijital Türkiye'de birinci mecra olacak.
Mobil uzun zamandır şehir efsanesi olarak patlayacak dendi ama sonunda patladı. Telefon ve tabletlerdin yaygınlaşması ve bağlantı hızlarının artmasıyla video tüketimi çok arttı. Bunun yarattığı bir etkiyle birlikte sadece video değil uygulamalar da önemli bir rol kazandı. Kimse cep telefonsuz bir dünya düşünemiyor. Hedef kitleye ulaşmak diye baktığınızda mobil cihazlar üstünde aktif olmak gerekiyor. Mobilde daha kısa videoları tüketiyoruz. Uzunlar için PC öne çıkıyor. Mobil her şeye hız getiriyor. İnternette öyle bir tempoya alıştık ki onun gerisinde kalan hiçbir şeyi bünye kabul etmiyor. Aşırı uzun reklamları sevmiyoruz artık. Aşırı agresif reklamları sevmiyoruz. Haberin üstüne çıkan reklamları sevmiyoruz. Bu içeriğe erişmek için elimizde olan araçlara uygun içerikler üretmek zorundayız.