Bir grup gazetecinin konuyla ilgili sorularını yanıtlayan ODTÜ rektörü Mustafa Verşan Kök, Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek’in “4 bin ağacı naklettik” sözlerini redderek bölgede çalışma öncesi yapılan incelemeler ile belirlenen 3 bin 697 ağacın kesildiğini, sadece 297 ağacın nakledildiğini belirtti. Valilik ve belediye ile imzalanan protokolü bir 'başarı' olarak nitelendiren Kök, Gökçek’in, 'kısa süre içinde çok fazla ağacın kesilmesiyle' övündüğü, tepki çeken tweet'i ile ilgili olarak da, bu konuda Gökçek ile bizzat görüştüğünü ve “25. tweet’e gerek yoktu” şeklinde görüşünü belirttiğini söyledi.
1️⃣ODTÜ REKTÖRLÜĞÜ İLE YAPILAN PROTOKOL GEREĞİ AÇILACAK 4,5 KM'LİK YOLU BİR GECEDE AÇARAK BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ BİR REKORA DAHA İMZA ATTI.. pic.twitter.com/3IWbf5RRqK
— İbrahim Melih Gökçek (@06melihgokcek) September 10, 2017
10 Eylül gecesi Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne ait 100 iş makinesi, 400 kamyon ve polisler eşliğinde ODTÜ arazisine girmiş ve yol çalışması için bir gecede 4 bin ağaç kesilmişti. Gökçek Twitter'dan yapmış olduğu paylaşımda bunu bir 'rekor' olarak nitelendirmişti.
Kök'ün açıklamalarında öne çıkan noktalar şöyle oldu:
"İlk günden itibaren sosyal medyada çok yanlış bilgilerle karşı karşıya kaldık. Konu hassas bir konu, reaksiyon verilmesi çok doğal ama doğru bilgi ile bunlar yapılmalı. Biz bu süreçte ilk andan itibaren öğretim üyelerimize, idari personelimize ve öğrencilerimize aynı bilgiyi verdik. Biz ne biliyorsak o anda aynı bilgi ODTÜ kamuoyunda da vardı. En son aşamada tüm üniversitemizin bütün idarecilerini çağırdık. Bölüm başkanlarımızı, anabilim dalı başkanlarımızı, enstitü müdür yardımcılarımızı ve dekan yardımlarımızı çağırdık. Yaklaşık 102 kişilik bir grupla da bunu paylaştık. Gelinen nokta tünel yolun olmazsa olmazımız olduğu."
'ODTÜ'NÜN OLMAZSA OLMAZ KOŞULU'
"Vali bir gece beni aradı ve bir toplantı olacağını söyledi. İmza sürecinde de Vali ve YÖK Başkanı’nın imzasının olmasının bizim açımızdan önemli olduğunu söyledik. Yol komisyonu oluşturduk. Mevcut gelinen noktada 2 alternatif sunduk. Vali, YÖK Başkanı, Belediye Başkanı ve benim katıldığım çeşitli toplantılar gerçekleştirdik. Tünel yola belediyeyi ikna etmek çok zaman aldı. Bunun aç-kapa olarak yapıldığını, 30-35 milyon TL bir maliyeti olduğunu, tünel ile bu maliyetin 200 milyona çıkacağı belirtildi. “Bunun Türkiye Cumhuriyet’i bütçesi için denizde bir damla olduğunu savundum. Bunun ODTÜ’nün olmazsa olmaz koşulu olduğu, görüşmenin devam etmesi için birinci derecede bir madde olduğunu söyledik. Büyükşehir Belediye Başkanı da bunu kabul etti."
'ÜNİVERSİTEMİZ İÇİN İLK'
"ODTÜ’den alınan alan 36 hektarlık bir yer. Valimiz konuyu Başbakan’a aktardığını söyledi. Onun da onayıyla üniversitemize verilecek 36 hektarlık arazi için 6 farklı öneride bulunduk. Bu süreç daha hızlı ilerleyecekti ancak geçen çarşamba Ankara Defterdarı değişmiş. İlk defterdarla sürecin sonuna gelmiştik. Şimdi yeniden başladık. Önümüzdeki 2 hafta içerisinde valiye önerilerimizi sunacağız. 30 yılda 105 hektarlık arazi kaybeden üniversitemiz için bu bir ilk.
Bir kere tüm yasal süreçleri kaybettiğimiz ve itirazlarımız reddedildiği için sonuçta bu yol zaten yapılacaktı. Buna tabii ki de itiraz edebilirsiniz ama ‘ben bu yolu yaptırmam’ dediğiniz zaman, onun karşılığını da yapmanız lazım. 1971’de yaşananları göz önüne alırsak, bizim üniversite olarak önceliğimiz hiçbir öğrencimizin bu takım süreçlerin içinde olmasını, zarar görmesini istemeyiz. Bu yeni bir kültür olarak, uzlaşma ve anlaşma kültürü de önemli. Biz ‘hayır’ desek de kanuni olarak bu yol yapılacaktı. Biz burda işi protokole dökerek üniversite açısından bir kazanıma dönüşmesini istedik."
Biz sürecin protokole uyup uymadığını tespit etmek için ilk andan itibaren yol yapım çalışmalarını takip ediyoruz. Yolun açılabilmesi için dönüş olacağı yerlerde yaptığımız incelemelerde yolun genişliğinin 135 metreye çıktığını gördük. Yol bittiği zaman 40 metrelik bir genişliği olacak. 135 metreye çıktığı 3 nokta var. Portokol imzalanırken bu kadar genişlik olacağını bilmiyordum.
'ÖĞRENCİMİZ SÜRECİN DIŞINDA TUTULMALI'
"İmzaladığımız saat itibarıyla süreç Ankara Büyükşehir Belediyesi’ndeydi. Birinci neden şehir trafiği. 400 aracı, kamyonu, iş makinesini gündüz trafiğinde getirip çalıştırmanız imkansız. İkincisi ise gündüz yapılması, göze soka soka yaparak herkesi daha fazla rahatsız edebilirdi. Öğrenci ve öğretim üyelerimizin istenmeyen çatışmalarla incinmesine sebep olabilirdi. İlk 2 gün dışında TOMA ve polislerin üniversite arazisinde olmaması gerektiğini belirttim ben belediye’ye ancak ilk iki gün güvenlik itibarıyla olması gerektiğini düşünüyorum. Bizim temel yaklaşımımız öğrencimizin bu sürecin dışında tutulması.
2 yıl önce yapılan planlamada tünel olarak yerin altından geçirilmesi öngörülüyordu. Fakat bu bakanlığın çıkan son kararında bu kaldırıldı. Dolayısıyla bu bizim üniversitemiz için en büyük sıkıntılı durum oldu. Bu şekliyle üniversitemizi 2’ye bölebilecek bir yoldu. Eğer aç kapa yöntemi ile gitseydi bu güzergâhtaki ağaç sayımız 33 bin 600. ODTÜ’nün yaşına yakın oradaki ağaçlar. Bizim için gerçekten hayati olan süreç. Bu yol yerin 30 metre altından yüzeydeki ağaçlara zarar vermememesi için teknoloji ile geçecek. Bunun için belediyeden bir komisyon oluşturuldu, 3 kişilik ve 3’ü de ODTÜ mezunu mühendisler olduğu bilgisi geldi. Biz de 4 kişilik bir komisyon kurduk. Yapacak şirketin de ODTÜ’lü olmasını istiyoruz. 3 farkı kurumda çalışan ODTÜ’lüler bu yolun dizaynını yapacaklar."
'25. TWEET'E GEREK YOKTU'
'İHRAÇ İÇİN İSİM GÖNDERMEDİK, KENDİMİZ SORUŞTURMA YÜRÜTTÜK'
"Hiç isim göndermedik. FETÖ soruşturmasından bir liste gitti ancak Barış İçin Akademisyenler meselesinden bir isim göndermedik. FETÖ’de de ByLock’da kırmızı listede bulunan 5 kişi, hepsi de ÖYP’li, 4 tane de idari personel. Biz diğer listeleri sadece izliyoruz. Kendimiz bir soruşturma yürüttük."