Çağdaş Türk ve dünya tarihi dersinde ‘2. Dünya Savaşı' konusuyla ilgili dikkat çekici değişiklikler yapıldı. Müfredatta, 2. Dünya Savaşı'nda Türkiye'nin dış politikası ve savaş sırasında Türkiye'de meydana gelen siyasi, ekonomik gelişmeler bölümünden, ‘İsmet İnönü' başlığı kaldırıldı. İnönü, o dönemde tüm baskılara rağmen, izlediği politikalarla Türkiye'nin 2. Dünya Savaşı'na girmemesini sağlamıştı. Bu bilgiler, müfredatta olmayacak.
ÜNİTE SAYISI AZALTILDI
Felsefe dersinde ünite sayıları azaltıldı. ‘Felsefeyle tanışma', ‘Bilgi felsefesi', ‘Varlık felsefesi', ‘Ahlak felsefesi', ‘Sanat felsefesi', ‘Din felsefesi', ‘Siyaset felsefesi' ve ‘Bilim felsefesi' ünitelerinden oluşan ortaöğretim felsefe dersinin üniteleri yeni taslakta, ‘İlkçağ Felsefesi', ‘Ortaçağ Felsefesi', ‘Rönesans ve 17. yy. Felsefesi', ‘18. yy. Aydınlanma Felsefesi' ve ‘Çağdaş Felsefe' olarak kronolojik sırayla yer aldı.
Genel başlıklarda toplanan felsefe dersinde yeni müfredata göre ders saatleriyle ilgili değişiklik yapılmazken kazanımlar azaltıldı. 72 saatlik ders süresi değiştirilmezken, eski müfredatta 58 olan kazanım sayısı 20'ye düşürüldü.
15 TEMMUZ'A ÖZGÜN METİN
Çağdaş Türk ve dünya tarihi dersinin ‘Soğuk Savaş Dönemi' ünitesine, ‘Demokrat Parti döneminde Türkiye'de meydana gelen siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel gelişmeler' başlıklı yeni bölüm eklendi. Derste işlenecek konular arasına, 1946-1950 seçimleri ile seçim usullerindeki değişim üzerinde durulacağı vurgulandı. Aynı dersin bir başka ünitesinde ise mülteci sorununa değinildi.
Güncellenen öğretim programlarının tamamında değerler, konu ve kazanımlarla ilişkilendirildi. Buna göre değerler tüm derslerle ilişkilendirilecek. Belirlenen değerler kitaplara girecek ve sınıflarda okutulacak. ‘Değerler eğitimi' başlığında, "Milli birlik ve dayanışma ile toplumsal uyumun temelindeki millî, manevi ve evrensel değerlerin özümsenmesi; bunların tutum ve davranışa dönüştürülerek toplumsal hayata yansıtılması giderek artan bir öneme sahiptir" ifadelerine yer verildi.
DNA ONARIMI ANLATILACAK
Lise kimya kitabında, ‘Kimyasal Türler Arası Etkileşimler' konu başlığı altında Nobel ödüllü Prof. Dr. Aziz Sancar'a da yer verildi. Prof. Dr. Sancar'ın DNA'nın onarımı ile ilgili çalışmaları ve kısa biyografisi okuma parçası olarak öğrencilere verilecek. Ayrıca hayatını toplumda bir Türkçe bilinci oluşturmaya adayan Prof. Dr. Oktay Sinanoğlu da müfredatta unutulmadı. Sancar ve Sinanoğlu'nun bilim dünyasına katkılarının derslerde verilmesi öngörüldü.
GALATASARAY, HAMZA YERLİKAYA VE KENAN SOFUOĞLU ARTIK MÜFREDATTA
Çağdal Türk ve dünya tarihi kitabında, Türkiye'deki bilimsel ve teknolojik gelişmelere de yer verildi. TÜRKSAT, Anka, Hürkuş, Göktürk, Altay gibi yerli üretimlerin üzerinde durulması ve öğrencilere araştırma yaptırılması istendi. Türkiye'nin uluslararası spor müsabakalarındaki başarıları; Galatasaray'ın UEFA kupasını kazanması, Türkiye'nin Dünya Kupası başarıları, Sinan Şamil Sam'ın kıtalararası boks şampiyonluğu, Hamza Yerlikaya'nın dünya ve olimpiyat güreş şampiyonlukları, Kenan Sofuoğlu'nun Supersport dünya şampiyonluğu gibi konular da kitaplarda yerini alacak.
MEB MÜSTEŞARI TEKİN'DEN ATATÜRK ELEŞTİRİLERİNE YANIT
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Müsteşarı Yusuf Tekin 13 Ocak'ta askıya çıkan yeni müfredat taslağını Twitter'da değerlendirdi. Müsteşar Tekin, yeni müfredatta başta Atatürk olmak üzere Türkiye ve değerlere sahip çıkıp koruyacakları bir konsept öngördüklerini belirterek, taslak öğretim programlarının bir ders ya da sınıf seviyesinde değil, bütün olarak değerlendirilmesi gerektiğini vurguladı. Milli ve manevi değerlerin de müfredatta yer aldığını anlatan Tekin açıklamasında özetle şu ifadelere yer verdi:
'ORTAK AKIL'
"Bilindiği üzere bir müfredat güncellemesini cuma günü kamuoyu ile paylaştık. Ortak aklı bulma amaçlı iyi niyetli bir girişim kuşkusuz. Öncelikle müfredat sadece bir sınıf seviyesinde ve tek ders bazında değil bütün olarak değerlendirilmesi gereken bir konu. Hazırladığımız müfredatları incelerken sadece bir sınıftaki tek bir derse bakılarak yorum yapmak hatalı ve eksik bir bakış olacak. Müfredat taslağımızın tamamında çocuklarımıza başta Atatürk olmak üzere bu ülkeye ve değerlerimize hakkıyla sahip çıkıp koruyacakları bir konsept öngörüldü.
1. Bilindiği üzere bir müfredat güncellemesini Cuma günü kamuoyu ile paylaştık. Ortak aklı bulma amaçlı iyi niyetli bir girişim kuşkusuz.
— Yusuf Tekin (@Yusuf__Tekin) January 15, 2017
'BİR DERSTE OLMAZ'
Herhangi bir değeri salt bir derse endeksleyerek vermek hem pedagojik açıdan ve hem de oluşturduğunuz konsept açısından uygun değil. Atatürk ve onun çocuklarımıza ve gençliğimize emanet ettiği başta Cumhuriyet, demokrasi ve bağımsızlık olmak üzere bu coğrafyaya vatan bilinciyle sahip çıkmayı temin edecek milli ve manevi bütün değerleri vermek müfredat taslağının en öncelikli parametrelerinden birisi. Bu değerler bütün müfredatın içerisinde ayrıca kurgulandı. Müfredatın tamamına bakmak gerekir."
MARMARAY VE YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ DE EKLENDİ
Akşam'dan Doruk Çakar'ın aktardığına göre, yeni öğretim programlarına Marmaray, 3. Havalimanı, Yavuz Sultan Köprüsü gibi projeler eklendi. Konu örneklendirilirken, İstanbul Boğazı'nı yerin 27 metre altından geçerek 153 yıllık hayalleri gerçekleştiren Marmaray ve Karadeniz'in üstüne denizin doldurulmasıyla kurulan Ordu-Giresun (OR-Gİ) Havalimanı anlatılacak. 10.sınıfta ise 'ulaşım hatlarının bölgesel ve küresel etkileri' işlenecek. Bu kapsamda, İstanbul'daki 3. Havalimanı projesi anlatılacak. Bu derste öğrencilere Kanal İstanbul Projesi örneği de verilecek.