Çalışmalara 20 Şubat’ta son şekli verilerek kitap yazımı başlayacak. 2017-2018 döneminde geçilecek yeni müfredat 1., 5. ve 9. sınıflardan itibaren uygulanacak. Hürriyet'ten Gönül Koca ve Önder Öndeş'in haberine göre, müfredatta ön çıkan yenilikler özetle şöyle:
- Yeni müfredata geçiş, 1., 5. ve 9. sınıflar hariç, diğer sınıflarda kademeli olacak. Yeni müfredata geçiş kademeli olacağı için TEOG, YGS ve LYS’ye girecek öğrenciler, yapılan değişikliklerden etkilenmeyecek.
- 5. sınıfa konulacak yabancı dil hazırlık sınıfının pilot uygulamasına, önümüzdeki eylülden itibaren 81 ildeki 500 okulda başlanacak, sonraki yıl yaygınlaştırılacak.
- Matematik içinde hayat bilgisi, Türkçe ve tarih dersleri için kodlama kazanımı sağlanacak. Kodlama dersi 1. sınıftan 4. sınıfa kadar verilen tüm derslerin içine yerleştirildi.
- Yeni müfredatta Finlandiya modeli benimsendi. Kitaplarda az bilgi, çok kazanım olacak.
KONU DAĞILIMI YAPARKEN PISA DA MÜFREDAT KAPSAMINA ALINDI
- Türk öğrencilerin ortalamanın altında kaldığı PISA ve TIMSS sınavları da kapsama alındı. Bu sınavlardaki kazanımlar dikkate alınarak konu dağılımı yapıldı.
- Girişimcilik, finansal okuryazarlık, siber güvenlik, iş sağlığı ve güvenliği, verimlilik stratejisi, ulusal fikri haklar, çölleşme, vergi bilinci gibi konular müfredata girdi.
- Tarih kitaplarında ilk kez yakın tarihe yer verildi. Mevcut tarih kitaplarında 2. Dünya Savaşı’na kadar anlatılan Türkiye Cumhuriyeti tarihi, 2016’ya uzatılacak. İnkılap tarihi ve Atatürkçülük dersinde 1950-2016 arasındaki Türkiye Cumhuriyeti yakın tarihi de işlenecek. Özellikle 15 Temmuz darbe girişimi, 1960-1980 darbeleri, AB üyelik süreci ve Kıbrıs müzakereleri gibi yakın tarihe ilişkin gelişmeler de okutulacak.
- 15 Temmuz darbe girişimi ilk kez 6. sınıfta okutulan sosyal bilgiler dersinde yer alacak. Akademik bilgi yoğunluğu azaltıldı.
ATATÜRKÇÜLÜK, ‘ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR’ İLE BİRLEŞTİ
- 1. sınıfta Mustafa Kemal Atatürk’ün sadece hayatı hakkında bilgi, beceri ve değer sahibi olmaları hedefleniyor. Daha önce birinci sınıfta değinilen, ‘Atatürk’ün çocukluğunun araştırılması’ 2. sınıf, ‘Atatürk’ün kişilik özelliklerinin araştırılması’ ise 3. sınıf kazanımı olarak yer aldı.
- Taslakta ‘Atatürk’ün hayatını bilir’ başlığında, ‘Görsel ve işitsel materyallerle Atatürk’ün sadece doğum yeri, anne ve babasının adı, ölüm yeri ve Anıtkabir üzerinde durulur’ denildi.
- 8. sınıfta okutulan T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programında da önemli değişiklikler yapıldı. Eski müfredatta 5. ünite olarak yer alan ‘Atatürkçülük’, ‘Çağdaş Türkiye Yolunda Adımlar’ ünitesiyle birleştirildi. İki ünitenin adı taslak programda, ‘Atatürkçülük ve Çağdaşlaşan Türkiye’ adıyla yer aldı. Eskiden olduğu gibi yedi üniteden oluşacak derse ‘Demokratikleşme Çabaları’ konuları eklendi.
- ‘Atatürk’ten Sonra Türkiye: II. Dünya Savaşı ve Sonrası’ ünitesinin başlığı da ‘Atatürk’ün Ölümü ve Sonrası’ olarak değiştirildi.
AİHM’E KONU OLAN ŞİKAYETLER DİKKATE ALINACAK
- Müfredatı hazırlanan ancak henüz askıya çıkarılmayan din dersi kapsamında, İslamiyet haricindeki diğer dinlere ve mezheplere ayrılan konular genişletilecek.
- Din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde konu yoğunluğu azaltılacak. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne (AİHM) konu olan Hıristiyanlık, Yahudilik, Alevilik konularının az anlatılması şikâyetleri dikkate alınacak.
EVRİM GİTTİ, CANLILAR VE ÇEVRE GELDİ
- Yeni müfredata göre, lise son sınıf biyoloji dersinin müfredatında yer alan, ‘Hayatın başlangıcı ve evrim’ ünitesi çıkarıldı. Evrim ünitesi, ‘Canlılar ve çevre’ başlıklı bir ünite ile değiştirildi. Ünitede öğrencilere çevre şartlarının genetik değişimlerin sürekliliğine olan etkisi açıklanacak.
UZMANLAR NE DİYOR?
Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz’ın dün Ankara’da açıkladığı yeni müfredatla ilgili Eğitim Reformu Girişimi Direktörü Batuhan Aydagül’ün görüşleri şöyle:
“Sürecin sonunda bakanlığın hangi görüşlerin geldiğini ve hangilerinden yararlanıldığını kamuoyuyla paylaşması şeffaflık adına önemli. İncelediğimizde, insan hakları ve yurttaşlık dersi Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi’ni ele alıyor. Taslağın sosyal vatandaşlık, dijital yetkinlik, anadilde iletişim referans alınarak hazırlandığı belirtiliyor.
Bu içerik ve referans açısından önemli. Ama bu tür bir dersin nasıl uygulanacağı daha büyük bir sorun. Hayat bilgisi dersinde ise toplumsal cinsiyet eşitliğinin anılan değerler arasında olmaması önemli bir eksiklik.”