Habertürk gazetesinin aktardığına göre, OECD'nin açıkladığı eğitimde ülkelerin düzeyini gösteren PISA raporunda, Türkiye tüm alanlarda gözle görülür düşüş yaşadı, öğrencilerin uluslararası ölçekte fen, matematik ve okuma becerilerini ölçen en önemli göstergelerden biri olan PISA'nın 2015 sınavında Türkiye, 12 yıl önce aldığı puanların da altına düştü. 70 ülke içinde fende 52. olan Türkiye, matematikte 49., okumada 50. sırada yer aldı. OECD, Türkiye'deki okul yöneticilerine ‘öğrenmeyi engelleyen öğretmen davranışları nedir?' sorusunu yöneltti. Yöneticiler, başarısızlığın sorumlusu olarak öğretmenleri gösterdi.
OKULU ASMA DA OECD'NİN ÜSTÜNDE
OECD ülkelerindeki okul yöneticilerinin yüzde 30'u, başarısızlığın nedeni olarak ‘öğretmenlerin değişime direnmesini' gösterdi. Türkiye'deki okul yöneticilerinin yüzde 35'i ise bu soruya ‘öğretmenlerin, her öğrencinin ihtiyaçlarını ayrı ayrı karşılayamaması' yanıtını verdi. Türkiye'deki yöneticilerin yüzde 20'si öğretmenlerin değişime direnmesinin, yüzde 17'si öğretmenlerin derse iyi hazırlanmamasının, yüzde 7'si öğretmenlerin devamsızlık yapmasının, yüzde 2'si ise öğretmenlerin öğrencilere çok katı davranmasının öğrenmeyi etkilediğini kaydetti.
Araştırmanın yapıldığı tarih itibarıyla son 2 haftada en az 3 defa derse geç kaldığını, dersi kırdığını ya da okulu astığını söyleyen öğrenci oranları da paylaşıldı. Türkiye'de okulu asan ve dersi kırdığını söyleyen öğrenci oranları, OECD ortalamasından yüksek. OECD öğrencilerinin yüzde 5'i, Türkiye'deki öğrencilerin yüzde 17.2'si okulu asıyor. Dersi kırma konusunda OECD ortalaması yüzde 6.6, Türkiye'de bu oran yüzde 15. Derse geç kalma oranlarına bakıldığında OECD ortalaması yüzde 15.4, Türkiye'deki öğrencilerde bu oran yüzde 16.6.
ÖĞRETMENLER DE EĞİTİME KATILMIYOR
Türkiye PISA 2012 raporuna göre, her 3 alanda da puan kaybetti. Okuma becerilerinde 48, fen okuryazarlığında 38, matematik okuryazarlığında ise 28 puan kaybedildi. Türkiye, fen okuryazarlığında 425 puanla Estonya, Moldova, Malta ve Romanya gibi ülkelerin altında yer aldı. Okuma becerileri alanında Türkiye 428 puanla, Vietnam, Letonya ve Lüksemburg gibi ülkelerin altında bulunuyor. Türkiye, matematik okuryazarlığında ise 420 puanla Makao (Çin), Macaristan ve Bulgaristan'ın altında yer buldu.
‘TEOG GİBİ SINAVLAR HATA'
Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Öğretim Üyesi Bekir Gür geçen hafta 4 ve 8. sınıf öğrencilerinin başarısını ölçen TIMSS sonuçlarının açıklandığını, Türkiye'nin puanlarını artırdığını söyledi. "Araştırmalara bakarsak, temel eğitimde iyi gibiyiz" diyen Gür, PISA'da çıkan sonuca ilişkin şu değerlendirmede bulundu: "Türkiye'nin bütün öğrencilerinin seçilerek eğitim aldığı TEOG gibi sınavlar hata. Öğrencileri seçiyoruz ve onları etiketliyoruz. Singapur, Güney Kore ve Finlandiya gibi ülkeler son 20 yılda eğitime çok iyi yatırımlar yaptı. Ülkenin başına gelenin politika değiştirdiği gibi bir durum yok. Öğretmen kalitesi anlamında da çok iyi durumdalar."