Otomotiv devleri OYAK Renault, TOFAŞ ve yan sanayi kuruluşları Coşkunöz ve Mako'da işçi eylemleri sürerken, bu sabah itibarıyla yan sanayi kuruluşlarından Ototrim'de de işçiler üretimi durdurdu. Kocaeli'de faaliyet gösteren Ford Otosan işçileri de ücretlerinde iyileştirme talebiyle eylem yaptı.
Türk Metal Sendikası'nın diğer fabrikalarda imzaladığı sözleşmelerin farklılık gösterdiğini belirten işçiler, toplu sözleşmenin yeniden düzenlenmesi ve sendikanın fabrikadan çekilmesini talep etti.
Bursa'daki otomotiv işçilerinin eylemi önce OYAK Renault fabrikasında başlamıştı. Aynı sendikaya (Türk Metal) üye Bosch fabrikası işçilerine yapılan iyileştirmelerin kendilerine de uygulanmasını isteyen, bu konuda sendikayı çaba göstermemekle suçlayan işçiler, 15 Mayıs sabahı vardiyaya geldi, ancak önceki vardiyadan çıkan işçilerle birlikte fabrikada eyleme başladı. Fabrikada üretim dururken, aynı gün TOFAŞ fabrikasındaki işçiler de eyleme katıldı. Her iki fabrika da hâlen üretim yapılmıyor. Eyleme, 18 Mayıs'ta da, otomotiv yan sanayiinin lider firmalarından Coşkunöz ve Mako'nun işçileri de katıldı.
Birleşik Metal-İş Sendikası Bursa Şube Başkanı Ayhan Ekinci, işçilerin 4 talebi olduğunu söyledi. Ekinci, talepleri; "iş yerlerinde işverenden yana olan sarı sendikaya son verilmesi, yapılan eylem nedeniyle iş akdinin fes edilmemesi, Bosch'ta imzalanan toplu sözleşmeden tüm işçiler faydalanacak ve kendi sendikamızı seçme hakkı" olarak sıraladı. İşverene, "Otomotiv sektöründe çarkları durduran bu eylem sonrası işçilerin talepleri karşısında neden direniyorsunuz?" diye soran Ayhan Ekinci, hükümete de çağrıda bulundu.
Ekinci’nin açıklamalarının tamamı şu şekilde:
‘İŞÇİLER, İŞVERENE İLETMEK İSTEDİKLERİ MESAJI VERDİ’
“İşçi, Renault işverenine belli bir mesaj vermiştir, işveren bunu almıştır. Uygulamayı belki başlatacak ama Türkiye'deki işveren sendikası MESS ve Türk Metal Sendikası işçilerin önüne geçerek bu uygulamayı yapmıyorlar. Mevcut olan toplu sözleşmeyi değiştiremeyeceklerini söylüyorlar. Toplu sözleşmenin değişmeyen maddesi başlangıcıyla, bitiş tarihi değişmeyebilir. Yürürlük tarihi değişmeyebilir ama içindeki gerek ücret anlamında, gerek sosyal haklar anlamında bütün maddeleri değişebilir.”
İŞÇİLERİN TALEPLERİ NELER?
Ekinci’nin verdiği bilgiye göre işçilerin dört talebi var:
“Metal işçileri, iş yerlerinde işverenden yana olan sarı sendikaya son verilmesini, yapılan eylem nedeniyle iş akdinin fes edilmemesini, Bosch'ta imzalanan toplu sözleşmeden tüm işçilerin faydalanmasını ve kendi sendikasını kendi seçmek istiyor.”
‘HÜKÜMET, İŞVERENİ VE SENDİKAYI UYARMALI’
“Madem otomotiv sektöründe çarkların durması işverene bu kadar zarar veriyor, bu dört maddeyi niçin işverenler kabul etmiyor?” diyen Ekinci’ye göre bu soruyu işçilere değil, işverenlere sormak gerekiyor:
“’Türkiye ekonomisini bu kadar zarar uğratacak bu iş bırakma eylemine karşı neden bu kadar direniyorsunuz’ diye sormak lazım. Hükümetin ilgili bakanı da ülkesinin menfaatlerini düşünüyorsa, bu konuda gerek işverenlere gerek ilgili sendikaya uyarıda bulunup, işçinin haklı taleplerini yerine getirmesi lazım."
TÜRK METAL: BOSCH İŞÇİSİNİN ÜCRETİ ORTALAMANIN ALTINDA
“Sendikamızın, ortaya çıkan bilgi kirliliğine karşı, konuyu bütün ayrıntılarıyla ortaya koyan, böyle bir ücret farkının dile getirilen boyutta olmadığını belgelerle açıklayan yaklaşımına rağmen, eylemler devam etmiştir. Eylemler kısa sürede sendikamızı, işyerlerini ve ardından da tüm bölgeyi hedef alan bir boyuta dönüşmüştür. Sendikamız bu zaman zarfından eyleme katılanlarla diyalog kurulması için azami gayreti göstermiş, ancak bu çabalarımız, olayları provoke eden grupların etkisiyle sonuçsuz kalmıştır.”
‘SENDİKAMIZIN UZLAŞMA ÇABALARI SONUÇSUZ KALIYOR’
Açıklamanın devamı şöyle:
“Sendikamızın tüm uzlaşma çabaları, eylemlere son verme yolundaki girişimleri ve işçilerimizle diyalog çabası sonuçsuz kalmaktadır. Ancak, Türk Metal Sendikası, gerek MESS ve gerekse işverenler ile görüşerek bu çıkmazın aşılabilmesi için girişimlerine devam etmektedir. Çabamız, eylemin sonlandırılması, işyerini terk etmeme eylemine son verilmesi, üretime başlanması ve sorunların görüşmeler yoluyla çözülmesi içindir. Bu meselenin diyalog yoluyla çözümü için gereken çaba gösterilmeye devam edilecek, üyemiz olsun ya da olmasın, bütün işçilerin bu süreçten herhangi bir zarar görmeden çıkabilmesi için çaba sarf edilecektir."
'OTOMOTİV ENDÜSTRİSİ, SON 9 YILIN İHRACAT ŞAMPİYONU'
Otomotiv sektöründe yayılan iş bırakma eylemleri ile ilgili bir açıklama da Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği'nden (OİB) geldi. 2014 yılında 22.3 milyar dolar ihracat yapan sektörde çok yoğun rekabetin yaşandığına işaret eden OİB, açıklamada, ihracatın bir gün bile gecikmesi, yeni projelerin Türkiye'ye gelmesini zorlaştırmasının yanı sıra mevcut siparişlerin bile her an kaybedilmesi riskini taşıdığını belirtti.
Üretim gecikmelerinin sebep olacağı hat duruş tazminatları, acil uçak sevkiyatları gibi yüksek maliyetlerin firmaları telafisi güç sıkıntıların içine sokacağını ifade eden OİB, otomotiv endüstrisinin son 9 yılın ihracat şampiyonu olduğuna dikkat çekti. Açıklamada "Ülkemizin ve dolayısıyla otomotiv endüstrimizin bu dinamiklerini, rakip ülkelere karşı elde ettiğimiz avantajları devam ettirebilmemiz, olası yeni projelere ortak olabilmemiz ve 2023 vizyonunu yakalayabilmemiz için bugün yaşadığımız sıkıntılı ortamda ülkemiz adına olumlu bir karara varılmasını arzu ediyoruz. Firmalarımızın zamanında teslim hassasiyetinin, dolayısıyla ihracatımızın ve ülke ekonomisinin büyümesine katkımızın hızla sürmesini, yanı sıra bunca yılda oluşturduğumuz itibar ve güvenin devam etmesini istiyoruz" denildi.