Hindistan’a 400 milyon dolara mal olan anlaşma gereği Ukrayna’nın devlet kurumu Ukrspetseksport, 2017 yılına kadar 104 Hint nakliye uçağını modernize etmeyi üstlendi. İlk 40 hava aracı, 2011’de Kiev’deki Antonov Devlet Havacılık Şirketi’ne gönderildi.
Şu ana kadar modernize edilen 35 uçak, Hindistan Hava Kuvvetleri’ne geri gönderildi. Geriye kalan 5 uçak halen Ukrayna’da. Hindistan Savunma Bakanı Manohar Parrikar, 17 Mart’ta, modernize edilmek üzere gönderilen son partinin, Ukrayna’daki kriz yüzünden bu ülkede takılıp kalmasından duyduğu endişeyi dile getirdi.
Amerikan Defense News portalı, Hindistan Hava Kuvvetleri eski komutanı Bhim Singh’a dayandırdığı haberinde, söz konusu uçakların “kaybolduğunu” iddia etti.
Portal, Singh’in, “Bu beş uçak kayboldu diyebiliriz, zira bulundukları yeri saptamak oldukça güç. Tüm diplomatik çabalar ise henüz hiçbir sonuç vermedi.” sözlerine yer verdi.
Ancak Hindistan’ın askeri çevrelerindeki Sputnik kaynağı, durumun dramatize edilmemesi gerektiğini belirterek şu değerlendirmede bulundu:
“Ukrayna’daki durum oldukça istikrarsız. Bana göre, çalışmalardaki gecikmelerin nedeni de bu. Bu da teslim tarihlerinde gecikmelere yol açtı. Ancak uçakların kaybolması söz konusu değil. Taraflar birbirlerini yanlış anlamış olabilir. Söz konusu olan, modernize edilen araçların teslimindeki büyük gecikmelerdir.”
An-32, Hindistan’ın askeri nakliye havacılığının temelini oluşturuyor. Uçakların modernizasyon programı ile ilgili oluşan güçlük, Hindistan Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nı, Ukrayna dışında başka yabancı partnerler aramaya zorluyor. Hindistan Hava Kuvvetleri, An-32 uçaklarının Hindistan'da modernize edilmesi için İsrail ve Fransız uçak üreticileri ile işbirliği yapılması olasılığı üzerinde duruyor.
Ayrıca Hint askeri uzmanlarının görüşüne göre, yeni nakliye uçağının inşası da acil bir sorun haline geldi. Zırhlı araçlar veya hafif tanklar, toplar ve mühimmat ile birlikte 80 askeri taşıyabilecek orta büyüklükte nakliye uçağı ile ilgili olarak Rusya ile ortaklaşa hazırlanan projenin hayata geçirilmesi, bu sorunun çözümü olabilir. Rus Birleşik Uçak Şirketi ve Hindustan Aeronautics, ortak şirket Multi Role Transport Aircraft’ı kurdu, ancak bu projeyle ilgili nihai anlaşmaya henüz ulaşılamadı.