EKONOMİ PANORAMA

BURTARIM 2024 ve Türk fuarcılık sektörünün gücü

Tüyap Fuarlar Yapım A.Ş. Genel Müdürü İlhan Ersözlü, Erdal Kaplanseren’le Ekonomi Panorama’ya konuk oldu. BURTARIM 2024'ten bahseden Ersözlü, Türk fuarcılık sektörünün gücünü anlattı.
Sitede oku
Bursa Tarım Fuarı 2024 (BURTARIM 2024), kapılarını açtı. Bursa Fuar Merkezi'nde düzenlenen fuarda, Türk tarım sektörünün en önemli buluşmalarından birisi gerçekleşiyor. Uluslararası olan BURTARIM 2024’e eş zamanlı olarak 16.’sı düzenlenen Uluslararası Hayvancılık Fuarı’nın da açıldığı belirtildi.
Tüyap Fuarlar Yapım A.Ş. Genel Müdürü İlhan Ersözlü, açılış hakkında şunları kaydetti:

“Türk tarım sektörünün en önemli buluşmalarından birisi gerçekleşiyor. Ziyaretçiler açılışın daha ilk saatlerinde akın akın geldi. Moralimiz yüksek. Emeğimizin karşılığını almak mutlu ediyor. Yarışmalar da var. Mesela biraz önce etkinlik alanımızda buzağı güzellik yarışması vardı. İlk üçe girenlere ödüllerini verdik. Hem fuar hem etkinlik olarak oldukça güzel bir buluşma oluyor.

Tabii ekonomik konjonktür ve sektörlerdeki durum sebebiyle geçmiş dönemlerde olumsuz görüşler ve bir tedirginlik vardı. Bu fuar, 21 yıldır kesintisiz yapılıyor. Bursa başta olmak üzere tüm Güney Marmara bölgesinin tarım sektöründeki önemli bir yere sahip bu fuar. Buraya katılan firmalar geçmişte de hep olumlu geri dönüşler aldı ve satışlarında başarılı oldu. Yine bu beklentiyle herkes bu fuara katıldı.

Daha ilk saatten itibaren traktör, ekipman, tarımsal mekanizasyon, donanım, fide, tohum vs. satışlarını gördük. Çok geniş bir yelpazede tarım fuarı var burada. İlk kez görücüye çıkan, Türkiye lansmanı yapılan traktörler var. Burada bahçe traktörlerinden dev traktörlere kadar geniş bir ürün yelpazesi var. Tabii bu durum, fuara olan ilgiyi ve alakayı artırıyor. Türkiye’nin dört bir yanından çiftçiler, toprakla uğraşanlar, profesyoneller, hayvancılıkla uğraşan profesyoneller ve halkımız gelip fuarı geziyor. Teknolojideki gelişmeyi görüyorlar. Tarımsal mekanizasyonda otonom ve uzaktan kumanda ile çalışan makineleri görüyorlar.

Bugün yine birçok ülkeden ziyaretçilerimiz var. 30’un üzerinden ülkeden alım heyeti geldi fuara. Yani fuar hem iç hem de dış satışlara etki etmesi bakımından oldukça önemli. Türkiye’deki tarımsal mekanizasyona ve ihracata ciddi bir katkısı var BURTARIM 2024’ün.”

Fuarcılığın önemi

Fuarcılığın sadece ekonomik değil aynı zamanda sosyal olarak da önemli bir yere sahip olduğunu vurgulayan İlhan Ersözlü, şunları söyledi:
“Bu tür fuarlar hem katılımcılar, hem sektör hem de ziyaretçiler için çok önemli. Katılımcılar fuarlarda rekabet gücünü gösterebiliyor, müşterisine güven verebiliyor, yeni ürününü test ettirebiliyor, pazar araştırması yapabiliyor ve rakiplerinin hangi aşamada olduğunu görebiliyor. Katılımcılar, bu şekilde sektöre de güven verebiliyor. Ziyaretçiler açısından bakarsak, kendi aradığı ürünü bulabileceği bir platform bulunuyor. Tüm sektör oyuncuları fuarda oluyor. Ziyaretçiler orada tüm aradıklarını tek çatı altında bulabilir. Bunu yapabileceği tek yer fuarlar. Her ne kadar internet sitelerinden araştırmak mümkün olsa da, yerinde ve canlı şekilde test edebilme fırsatı buluyor ziyaretçiler. Tabii bu durum, fuarlarda ziyaretçiler ve katılımcılar arasında bir sosyalleşme imkanı da bulunuyor. Fuarlar sadece ticari değildir aynı zamanda sosyal yönü de vardır.”

‘Fuarcılık kaldığı yerden çok daha iyi bir konuma geldi. Batı hala toparlayamadı’

Pandemi sürecinde fuarcılığın dünya çapında durma noktasına geldiğini fakat pandemi sonrası süreçte en hızlı toparlanmayı Türk fuarcılık sektörünün gerçekleştirdiğini belirten İlhan Ersözlü, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Pandemi döneminde fuarcılık durma noktasına geldi. Bazı fuarlar iki, bazı fuarlar ise üç yıl yapılamadı. Pandemi bittikten sonra fiziksel fuarcılık, kaldığı yerden çok daha iyi bir konuma geldi. Türk fuarcılık sektörünün organizatörleri, girişimcileri ve oyuncuları olarak Batı’daki meslektaşlarımızdan daha aktif oldu. Batı hala kendisini toplayamadı başta Almanya olmak üzere. Fransa ve İtalya’daki fuarlar da düşüş içerisinde. Asya-Pasifik ülkelerine bakarsak, Çin başta olmak üzere kendisini hızlı şekilde toparlayamadı. MENA bölgesi içerisinde Türkiye ve İstanbul, fuarcılıkta en hızlı çıkış yapan yer oldu. Bu çıkış hala devam ediyor. Fuarcılık sektörü, Türkiye’de büyümeye hızla devam ediyor. Pandemi döneminde sanal fuarcılık diye bir şey ortaya atıldı. Fakat sanal fuarcılık, fiziki fuarcılığın yerini alamadı. Bu iş canlı bir iş. Sosyal ortam lazım. Müşteri ile oturmak, sohbet etmek, ziyaretçinin ürünü canlı test edebilmesi çok kritik. Dünyanın en önemli pazarcılık alanlarından birisi fuarlar. Teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin, dijital dünyada dahi fiziksel fuarcılık mutlaka devam edecek.”

Türkiye’de fuarcılığın geleceği ve hizmet sektörünün gücü

Türkiye’nin hizmet sektöründeki gücüne vurgu yapan İlhan Ersözlü, gerekli yatırımlar ile Türkiye’deki fuarcılık sektörünün dünya payının büyüyeceğini kaydetti. Fuarların sadece katılımcı şirketlere değil, şehir ekonomisine de katkı sağladığının altını çizen Ersözlü, şu ifadeleri kullandı:

“Türkiye’deki bir numaralı fuarcılık grubunun üst düzey bir yöneticisiyim ve aynı zamanda Türkiye Fuar Yapımcıları Derneği’nin yönetim kurulu başkanlığını yürütmekteyim. Temsil ettiğimiz derneğimizin üyeleri, Türkiye’nin en büyük fuarlarını hazırlayan, sektöründe bir numaralı fuarları icra eden üyelerden oluşmaktadır. Türkiye’de fuarcılık çok daha iyi yerlere gitme noktasında. Önümüzdeki 10 yıllık süreçte Türkiye’nin dünya fuarcılık pazarından aldığı payı önemli ölçüde arttıracak. Şu anda yeterli düzeyde değiliz. Dünya fuarcılık pazarından aldığımız pay şu anda yüzde 1,5. Bunu on yıl içerisinde yüzde 5 mertebesine getirmeyi hedefliyoruz. Tabii burada dezavantajlar da var.

Örneğini verdiğimiz Almanya’da 37 tane fuar şirketi var. Bu fuar şirketlerinin toplam cirosu 30 milyar euronun üzerinde. Türkiye’deki turizm sektörünün cirosuna neredeyse denk. Bizim işimiz hizmet sektörü. Türkiye hizmet sektöründe Batı’dan çok daha iyi durumda. Çok güçlüyüz bu sektörde. Otellerimizi, otellerin hizmetlerini, fiyat-kalite durumunu görüyoruz. Şu anda 5 yıldızlı bir otel ile, İstanbul’da bir fuarda 100 euro – 120 euro mertebelerinde kalabiliyorsunuz. Almanya’da bir otele giderseniz belki de yıldızı olmayan bir otelde 300 euro ödüyorsunuz fuar haftasında. İnsanlar Batı’daki fuarlardaki yüksek fiyatlamaları da görerek gitmemeye başladı. Fuarcılık bize kaydı.

Hizmet sektöründeki gücümüz fuarcılığa da yansıdı. Ama fuar şirketi sayımız çok fazla. Türkiye’de 280’in üzerinde fuar şirketi var. Bu kadar çok olması da iyi değil. Fuarcılık hafife alınmamalı. Tüm reel sektör, üretim yapan sektörler, ihracat yapan sektörler, tüketim yapan sektörler ve şehirlerin ekosistemleri için çok önemlidir fuarlar. Şu an Bursa’da fuar yapıyoruz. Bursa’ya on binlerce ziyaretçi geldi. Bu ziyaretçiler sadece fuarda ticaret yapmıyor. Şehirde de tüketim yapıyor. Taksiye biniyor, otelde kalıyor, yemek yiyor, hediyelik eşya alıyor. Her fuara getirdiğimiz yurt dışı ziyaretçiler ile küçük ve orta ölçekli firmaları yüreklendiriyoruz ve onları ihracatçı şirket haline getiriyoruz.

Türkiye’de 160 bin civarında ihracatçı şirket oluştu. Bu şirketlerin oluşmasındaki en önemli sebeplerden birisi fuarlar. Fuarlar ile ihracatçı sayısı artacak. Batı bunu yıllar önce keşfetmiş ve devlet politikası olarak fuarcılığa girmiş. Bizde de son dönemde büyük fuar alanları, altyapıya haiz fuar alanları açıldıkça bu sektör büyüdü. Büyümeye de devam edecek.”

Yorum yaz