Myanmar'ın Arakan eyaletindeki saldırılardan kaçan Müslüman Rohingya halkının akın ettiği Bangladeş'in güneydoğusundaki sahil kenti Cox's Bazar dünyanın en büyük sığınmacı kampına dönüşürken, burada her gün yeni trajediler yaşanıyor. Cox's Bazar'da yaklaşık 1 milyon Rohingyanın yaşadığı Kutupalong sığınmacı kampı ile çevresindeki yerleşimlere yetkililerin güvenlik önlemleri almaması nedeniyle militanlar sızarken, kadınlarla kız çocuklarının cinsel saldırıya uğradığı, kaçırılıp zorla evlendirildiği haberleri geliyor.
Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği (BMMYK) son bir yılda kamplardaki cinsel şiddetten kurtulmak için çürük çarık teknelerle kaçan kadınlarla kız çocuklarının sayısının arttığını bildirirken, Myanmar'daki 1 Şubat askeri darbesiyle yurda dönüş ihtimali daha da azaldığından bu eğilimin değişmesi beklenmiyor.
Bu şekilde kaçan kız çocuklarından biri de Nur Kayas.
Tekneden annesini arayıp ödeme istedi
Ailesine hiçbir şey söylemeden tekneye binen 16 yaşındaki Nur, ertesi gün denize açılmışlarken uydu telefonuyla annesini araydı. 65'i kadın ve kızlardan oluşan 87 Rohingya taşıyan küçük bir ahşap tekneyle Malezya'ya gittiğini söyleyen Nur, Malezya'ya giriş yapıp daha iyi bir yaşama kavuşabilmesi için annesinden insan kaçakçılarına 470 dolar ödeme yapmasını istedi.
Niye kurtarılmıyorlar?
43 yaşındaki annesi Güle Can, parayı toplamaya çalışıyordu ki, aileler gelen bir telefonla teknenin motorunun bozulduğunu öğrendi. O zaman denize açılmalarının 5. günüydü. Şimdiyse 2 aydan uzun süre geçti ve tekne kayıp durumda.
Anne Güle Can, "Lütfen biri bana söylesin, kızım yaşıyor mu, öldü mü? O iyi bir kızdır, insan kaçakçılarına kanıp tekneye bindi" diye ağlıyor.
Aileler ve insan hakları örgütleri, teknedekilerin hayatlarını kurtarmak için niye daha fazlasının yapılmadığı sorusunu yöneltiyor.
Yardım gecikince 9 kişi öldü
Anlattıklarına göre, 11 Şubat'ta denize açılan teknede 3 insan kaçakçısı da bulunuyordu ve Malezya'ya bir haftalık yolculuk için yetecek kadar gıda malzemesinin olduğu varsayılıyordu.
16 Şubat'taki motor arızasının ardından tekneden yükselen yardım çığlıkları konusunda 20 Şubat'ta uyarılan Hindistan yetkilileri, ancak 48 saat sonra ki yolculara ilaç, yiyecek ve su ulaştırdı, dolayısıyla o sırada teknedekilerden 9'u öldü.
20 Mart'tan beri haber yok
Tekneye yardım tedarik ettikleri son tarih olarak 20 Mart'ı veren Hindistan yetkilileri, ondan sonrasıyla ilgili bilgi vermelerine yönelik talepleri yanıtlamadığı gibi yolcuların karaya çıkmasına da izin vermedi.
Güneydoğu Asya ülkeleri kurtarmıyor
Teknenin kaybolması Cox's Bazar'daki ailelerin acılarını ve çaresizliğini artırırken, yolcular için zaman tükeniyor. Tekne için aktif arama çalışması yürütülmezken, yolcular sağ bulunsa bile onları hangi ülkenin kabul edeceği soru işareti. Uluslararası hukuka göre bütün ülkeler denizde hayati tehlikesi olan herkesi kurtarmak ve karaya çıkarmakla yükümlü. Ancak Rohingyalar sözkonusu olduğunda, Güneydoğu Asya ülkelerinin bu kurala uymadığı pek çok vaka var.