Ankara-Konya seferini yapan Yüksek Hızlı Tren, Yenimahalle ilçesine bağlı Marşandiz istasyonunda yol kontrolü yapan kılavuz banliyö treniyle çarpıştı. Kaza sonucu iki vagon devrilerek, üst geçide çarptı. Kazada 3'ü makinist 9 kişi öldü, 2'si ağır 47 kişi yaralandı. Kazayla ilgili kusuru bulunduğu gerekçesiyle TCDD personeli 3 kişi gözaltına alındı.
RS FM'de yayınlanan Yavuz Oğhan'dan Bidebunudinle programına konuk olan Türk Mimar ve Mühendisleri Odası (TMMOB)'na bağlı Makina Mühendisleri Odası (MMO) Başkanı Yunus Yener, Çorlu'daki tren kazasının yaşandığı hattın danışmanı ve kazaya ilişkin soruşturmanın bilirkişisi Prof. Mustafa Karaşahin ve gazeteci Mustafa Hoş, Ankara'daki tren kazanı değerlendirdi.
MMO Başkanı Yener, "Mühendislik mesleğinin gereği yapılmadan, teknik çalışmalara gereken özen gösterilmeden, risk analizleri yapılmadan bir takım çalışmalar hemen devreye sokulunca sorunlar oluyor" diyerek sözlerine başladı.
'UYARILAR YAPILMIŞTI'
24 Haziran seçimleri öncesinde hattın açıldığına vurgu yapan Yener, "12 Nisan'da seçim öncesinde açılan hızlı trenin de kullandığı hatta sıkıntılar var. Uyarılar da önceden yapılmıştı" derken, kazanın makinistlerin telsiz veya telefonla haberleşemediğini ifade etti. Yener, hatta sinyalizasyonun olmamasına vurgu yaptı.
Sinyalizasyonun olması halinde kazanın yaşanmayacağını ifade eden Yener, "Özellikle hızlı tren hatlarında iş tamamen otomasyon sistemiyle kontrol edilir. Otomatik frenleme sistemleri gibi tamamlayıcı unsurlar da vardır. Merkezi bir yazılım vardır. Belli kontrol noktaları vardır. Hat bilgisi sürekli yenilenir. Sincan'dan Konya'ya ve Sincan-Eskişehir hattımızda bu sinyalizasyon sistemi var. Kazanın hattında sistem olsaydı aynı hatta bu trenler verilmeyecekti ya da hızlı trenin kalkması 3-5 dakika geciktirilecekti" dedi.
'TELEFON VEYA TELSİZLE HABERLEŞME ANCAK ACİL DURUMLARDA KULLANILMALI'
MMO Başkanı Yener, telefon ve telsizle haberleşmenin ancak acil durumlarda birkaç saatliğine kullanılabileceğini belirtirken, Yüksek Hızlı Tren'deki özelleştirmenin ardından çalışan sayısının azıltıldığını ve işten çıkarılanların çoğunluğunun teknik personel olduğunu sözlerine ekledi.
2004'te Pamukova'da, 2018'in Temmuz ayında Çorlu'da yaşanan tren kazalarında bilirkişi olarak görev yapan, aynı zamanda Çorlu'daki kazanın yaşandığı hattın inşa aşamasında danışmanlığını yapan Prof. Mustafa Karaşahin ise Ankara'daki kazayla ilgili değerlendirmesine, "Aslında 2 trenin aynı hatta olmaması gerekiyor. Problem iletişim eksikliği veya ihmal" diyerek başladı.
'TÜRKİYE'DEKİ HATLARIN YÜZDE 80'İNDE SİNYALİZASYON YOK'
"Trafik kontrol merkezi 2 trenin aynı hatta olduğunu görüyor. Bir makas tanzimi yapılması gerekiyor ama yapılmadığı anlaşılıyor" ifadeleriyle sözlerine devam eden Prof. Karaşahin, Türkiye'deki demiryolu hatlarının yalnızca yüzde 20'sinde sinyalizasyon olduğunu söyledi. Karaşahin "Hatların yüzde 80'inde sinyalizasyon yok" dedi.
Prof. Karaşahin, sinyalizasyon sisteminin kurulumunun uzun soluklu bir iş olduğunu ve çalıştırıldığında kazaları kesin olarak önleyeceğini de söyledi.
'HER ELEŞTİRİ DÜŞMANDAN GELİYOR GİBİ DÜŞÜNÜLÜYOR'
Çorlu'da 24 kişini yaşamını yitirdiği tren kazasındaki ihmaller zincirini ortaya çıkaran gazeteci Mustafa Hoş ise, Ankara'daki tren kazasına ilişkin şunları söyledi:
"Bu tip insan hayatıyla ilgili şeyleri siyasi bir arenaya çevirdiler. Gelen her eleştiri sanki düşmandan geliyor gibi düşünülüyor. Söylenenler dikkate alınsaydı insanlar hayatını kaybetmeyecekti. Dünyanın en güvenli ulaşım aracını en güvensiz hale getirdiler. Bu büyük bir başarı."