YENİ ŞEYLER REHBERİ

Netmarble’ın iş analisti Temir: Arabistan pazarında iki kişi oyunun parasını çıkaracak kadar para harcayabiliyor

Dünyanın önde gelen oyun firmalarından Netmarble’ın iş analisti Ezgi Temir, Yeni Şeyler Rehberi programında oyun pazarını değerlendirdi. Temir, Türkiye’de bedava oyunların daha çok sevildiğini, Arabistan’da ise oyuna çok para harcandığını dile getirdi.
Sitede oku

E-spor’da geçen yıl 600’den fazla sponsorluk anlaşması imzalandı
Eskiden satın alınan oyunlar bir değişim geçirerek ücretsiz oyun içinden istendiği zaman satın almaların yapılabildiği modele geçti. Bu modelin dünya üstündeki yaratıcılarından Netmarble'ın iş analisti Ezgi Temir, Yeni Şeyler Rehberi programında bu modelin yarattığı yeni dünyayı anlattı. Temir, Ortadoğu ve Kuzey Afrika pazarında, özellikle Arap Yarımadası'nda oyuna çok ciddi para harcandığını, hatta bir iki kişinin neredeyse oyuna harcanan parayı çıkaracak kadar satın alma yapabildiğini dile getirdi. Türkiye'de ise oyuncular daha çok ücretsiz olarak oynamayı tercih ediyor:

‘30 MİLYON TÜRK OYUNCUNUN YÜZDE 5'İ PARA VERİYOR'

"Netmarble mobil bu kadar yayılmadan önce Kore'de PC ile ortaya çıktı. Sonrasında gerek mobil penetrasyonun artması gerekse kitlenin oraya kaymasıyla mobil tarafta da büyük bir ağırlık yarattı. Öncesinde üretilen oyunlarla şimdi mobile üretilen oyunlar arasında da bunları üreten mühendis kitle arasında da ciddi bir fark var. Doğal olarak mobil altındaki bilgi birikimi o zaman yoktu. O zamanki büyük oyun firmalarından bazıları da bugün yok mesela. Bunun başlıca sebebi bu dönüşümü düşünememiş, hesaplayamamış olmaları. Netmarble bu dönüşümü öngörebilen şirketlerden biri. Bizim içimizde bu dönüşüm isteği başarı öyküsü olarak anlatılıyor hala. O zamanki PC oyun yazanlar gece gündüz oturup çalışıp mobil oyun kodlamayı öğrenmiş.

E-spor’da geçen yıl 600’den fazla sponsorluk anlaşması imzalandı
Sonrasında teknolojinin gelişmesiyle de alakalı bir biçimde, çok kısa sürede çok hızlı bir dönüşüm yaşandı. İşin maddi kısmı küçüldü ve herkesin eline ucuza kullanabilecekleri cihazlar ve oyunlar gelmeye başladı. Biz de oyun sektöründe Asya'nın başarı öyküsünü çok konuşuyoruz. ABD'ye bakmak yerine Asya'ya bakmak lazım. Biraz kültürle alakalı. İnanılmaz bir yaratıcılıkları var. Oyun, insanların eğlence sektöründe zaman harcadıkları şeylerin başında geliyor. Biz arkadaşlarımızla hep beraber sinemaya giderken Asyalılar toplanıp oyun oynuyorlar. Orada çalışanlar, oyun geliştiricisi olanlar, devlet ve özel sektörden teşvik alıyorlar. Asya'daki kitlenin oyun alanına ayırdığı bütçe de çok yüksek. Oyun şirketleri önce kendi pazarlarında büyüyor oyunlarını test ediyor sonrasında dünyaya açılıyorlar. Bu bakımdan da çok şanslılar. Türkiye oyun pazarı çok şanslı. Çünkü Ortadoğu, Asya kadar büyük olmasa da getirisi o nüfusa oranla çok yüksek. BU yüzden de Türkiye bölgede çok öne çıkıyor. Birçok güzel oyun firmamız var ülkede. Onlara yetişmeye çalışan birçok stüdyo var. Biz de şirket olarak onlara destek veriyoruz. MENA bölgesinin Pazar büyüklüğü bir milyar doları geçti. Pazara gelen yeni projeler başka birinin hakkından yemiyor. Yeni bir projeyle çıktığınızda halihazırda olan bir oyunun bütçesinden çalmıyorsunuz. Türkiye olarak MENA pazarını iyi biliyoruz ve bu yüzden de iyi satış yapıyoruz.

Kore'de insanların oynadığı çok popüler oyunları yan yana koyunca direkt gözünüze enteresan şeyler çarpıyor. Orada insanlar ekranın her yanında patlayan pop uplar, yazıları seviyorlar. Biz bunları buraya getirsek kimse kullanmaz. Biz karakterleri ve kıyafetlerini değiştiriyoruz. Mesela kafaya takılan fes. Kore'ye bölgede bunun kullanıldığı söylüyoruz ve fes resmi gösteriyoruz. Karakterlere bunu eklettiriyoruz. Yeşil renk bölgede seviliyor ona göre oyunları değiştirtiyoruz. Karşılıklı olarak oyunun üstünde ciddi değişikliklere gidebiliyoruz. Ücretsiz verilen oyunların içinde satın alma modeline sahip oyunlara ‘Freemium' deniyor. Kullanıcı bir noktada ödeme ihtiyacı hissediyorsa biz onlara modeller veriyoruz. Hiç kimse kullanıcıları para ödemeye zorlamıyor. Netmarble, Freemium modelinin yaratıcısı. Bu müthiş bir model. Çoğu kullanıcı bunu tercih ediyor. Parasını verip satın alınan oyunların ismi de Premium. Bu ikisinin en önemli farklarından biri Freemium modelde sıklıkla yeni modeller, oyuncuya kendini iyi hissettirecek şeyler sunuyoruz. Sürekli bir canlılık var. Bir ürün aldım ve bitti olayı yok.

Bilgisayar oyunu bağımlılığı 'akıl hastalığı' olarak kabul edilecek
Arap Yarımadası'nda satın alma konusunda bölgenin gelir düzeyi çok yukarıda. Uzun süre de böyle olmaya devam edecek. Mobil penetrasyon çok yüksek. Bir kişiye düşen ortalama mobil cihaz sayısı üç. Bu da bir kişinin üç farklı kanalda üç kez pazara ulaşma ve katkıda bulunma hakkına sahip. Birden üçe katlıyor gelir düzeyi. Çok para harcamayı da seviyorlar. Bazı haftalar oyunun bütün gelirinin bir ya da iki kişinin yaptığını görüyoruz. Bu da teknoloji ve oyuna ayırdıkları zamanla alakalı. Türkiye'de Arap Yarımadası'na göre daha az satın alıyoruz, bedavayı daha çok seviyor. Ama bizde 30 milyon aktif oyuncu var. Yüzde 4'ü oyun içinden satın alma yapıyor."

Yorum yaz