Dijital dünyanın dönüşümünden reklamcılık da payını aldı ve internet sitelerinde kişiye ve duruma özel reklamların çıkması sağlandı. Aynı şekilde açık hava reklamları da teknolojinin gelişimine uydu ve kişiye özel, duruma özel, güne özel reklamların akıllı mecralarda yayınlanması mümkün hale geldi. Bu alanda iş yapan şirketlerden Sistem 9 Medya Pazarlama Müdürü Harun Akol, Yeni Şeyler Rehberi'nde atılan bu teknolojinin getirilerini anlattı:
‘PROGRAMATİK REKLAM SON İKİ YILDIR DİKKAT ÇEKİCİ BİÇİMDE ARTTI'
"'Digital Signage' çözümleri iki alanda kullanılıyor birisi kurumlara özel dijital çözümler, diğeri reklamlar. Açık hava dışında TV yazılı basın ve radyoda yıllardan beri kullanılan reklamlar var. Ezberletilmiş yollardan reklam harcamaları bunlar için ayarlanıyor. Değişimlerden sonra açık hava da kabuk değiştirmeye başladı. Bizim ülkemizde son iki yıldır dikkat çekici düzeyde artmaya başladı dijital LED'ler ve buna benzeyen teknolojik ekranlar. ‘E-marketer' araştırmasına göre 2015 yılında TV harcamaları yüzde 38 iken 2020 yılında özellikle dijital anlamda büyük bir ivme kazanacak reklamveren harcamaları. TV kendi payında devam ederken dijital reklam mecraları yüzde 15'lik bir sıçrama kaydedecek. Statiğin dışına çıkınca açık hava reklamları dinamikliğiyle daha çok dikkat çekiyor. Programatik sistemler hedef kitle ve mecraları bir araya getiriyor. Hava sıcaklığı düştüğünde kar ve yağmur yağdığında farklı görseller kullanabiliyoruz. LED ekran önünde trafik sıkışınca motor yağı reklamı ekranlara taşınabiliyor."
'GOOGLE AÇIK HAVAYLA KOORDİNELİ ŞEKİLDE DİJİTAL REKLAMLAR ALMAYA BAŞLIYOR'
"Sosyal medya hayatımıza girdi. Açık havadaki reklamlar da bununla öne çıkıyor. Örneğin bir banka reklamının önünde fotoğraf çekip bunu paylaştığınızda bu kişiler o LED ekrana yansıtılabiliyor. Dolayısıyla dinamik yapılar ön plana çıkıyor. Yurt dışında bu sistem çok daha fazla kullanılıyor ve interaktivite ön plana çıkıyor. Bizde de bu yolda bir gelişme var. Yurt dışında yapılan araştırmalarda bazı trendler var: Yazılım ve otomasyonun verimliliği artırdığını düşünüyorlar. Reklamverenler mesajlarını hızlıca pazara sunmayı hedefliyorlar, mesajı hızlı verme ve geri çekme işini gerçekleştirebiliyorlar. Veriler ölçümlenebiliyor. Verilerin kullanımı her geçen gün artıyor. Demografik yapı analizleri markaların gelecek planlarında kullanılıyor. Artık tüketiciler cep telefonlarındaki statülerinden gittiği restoranlara kadar her bilgiyi tutuyorlar. Ekranın önünden geçen kişilerin bilgilerini mobil GSM operatörleri tarafından anonimleştirildikten sonra kişisel bilgilerini vermeden paylaşılabiliyor. Açık havada dijital reklamcılıkta hedef kitlenin davranışlarını analiz ederek uygun reklamları eleyerek gösteren reklam türüne programatik deniyor. 2013 yılında 22 milyar dolar civarında harcanma yapılmış. Bu yıl sonunda 70 milyar dolara ulaşılması öngörülüyor. Programatik reklamcılık çok hızlı biçimde artıyor. Kişilerin analizlerine göre eş zamanlı reklamcıların satın almayı sağlayacak çalışmalar yapılması sağlanıyor. Bunun tam çalışmasıyla birlikte şirketler kendi satın almalarını kendi isteklerine göre yapabilecekler. Biz güçlü ve yüzde 100 Türk mühendisler tarafından gerçekleştirilen bir yazılım altyapısıyla insanlara ihtiyaçları olan reklamları doğru kitleye gösterebiliyoruz. Google açık havayla koordineli şekilde dijital reklamlar almaya başlıyor. Sirkülasyonun bu yüzden ciddi bir biçimde artması bekleniyor."