İki yaş altı çocuklarda ekran maruziyeti dil gelişimini geciktiriyor
14:04 27.01.2025 (güncellendi: 17:12 27.01.2025)
İki yaş altı çocuklarda ekran maruziyeti dil gelişimini geciktiriyor
Abone ol
Serhat Ayan, Radyo Sputnik’te yayınlanan Yeni Şeyler Rehberi programına konuk olan Uzman Dil ve Konuşma Terapisti Anuş Tahmincioğlu, çocuklarda ekran maruziyetinin dil gelişimini geciktirmesine değindi. Tahmincioğlu, “Uzun süre ekrana maruz kalmak dil gelişimini ve iletişimi olumsuz etkiliyor” dedi.
Üsküdar Üniversitesi Uzman Dil ve Konuşma Terapisti Anuş Tahmincioğlu, erken yaşta ekran maruziyetinin çocukların dil ve konuşma becerilerine etkisi hakkında açıklamalarda bulundu.
Tahmincioğlu, şöyle aktardı:
“Uzun süre televizyona, tablete ya da telefona maruz kalmak özellikle 0-3 yaş döneminde dil gelişimini oldukça olumsuz etkiliyor. Bu aletler tek taraflı bir iletişime sebep oluyor. Çocukların oyun oynamayı ve dil becerilerini en hızlı öğrendiği dönemler 0-3 yaş dönemi. Çocuğa ekranı kısıtladık derken kendi elimizden de telefon ve tabletleri düşürmememiz de doğru değil. Teknolojiyle doğan ve çok iç içe olan bir nesilden bahsediyoruz. Mutlaka teknolojik aletlere süre kısıtlaması getirilmeli. Çocuğun olduğu odada sabahtan akşama kadar televizyon ekranının açık olması da ekran maruziyeti anlamına geliyor. Tabi ki günümüz dünyasında çocukların ekrandan tamamen uzak kalması mümkün değil ama süre kısıtlamasına dikkat edilmeli.”
‘Dil gelişiminin gecikmesi çocuğun anksiyetesini artırır’
“2 yaşında bir çocuğun 80 sözcüklük bir kelime hazinesi olmasını bekliyoruz. Dil becerisi ne kadar geç başlarsa bu aslında bir o kadar kötü bir durum. Dil becerisinin geç edinilmesi çocuğun anksiyetesini de artırabilir. Günümüzde sıklıkla evlerde ve restoranlarda karşılaştığımız bir durum ile örnek vermek gerekirse, anne ve babaları, çocuklar ile birlikte yemek masasında sohbet etmek yerine çocukları ellerinde telefon ya da tablet ekranlarına dalmış halde görüyoruz, böyle zamanlarda çocuk bu ailesi ile geçireceği değerli iletişim fırsatından mahrum kalıyor demektir.”
Peki ne yapmalı?
Bilimsel araştırmaların ve klinik deneyimlerin, ekran sürelerinin kısıtlandığı ve çocuklara yüz yüze etkileşim fırsatları sunulduğu durumlarda, dil gelişiminde belirgin bir iyileşme gözlendiğini ortaya koyduğunu belirten Uzman Dil ve Konuşma Terapisti Anuş Tahmincioğlu, “Çocukların dil ve iletişim becerilerini desteklemek, basit ama etkili adımlarla mümkün. Kitap okumak, sohbet etmek, birlikte oyun oynamak gibi aktiviteler, çocuğun dil ve bilişsel gelişimlerine çok daha fazla katkı sağlar.” diyerek sözlerini tamamladı.