Akoy: 'Duble Yol Projesi ile 570 dönüm ormanlık arazi tahrip olacak'
09:05 22.01.2024 (güncellendi: 11:38 22.01.2024)
Abone ol
Güçlü Özgan’la Yeri ve Zamanı yayınına katılan Kaş ve Çevre Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Murat Akoy, Finike-Demre-Kaş-Kalkan Duble Yol Projesi'ni değerlendirdi. Akoy, "Raporda 570 dönüm ormanlık arazinin tahrip olacağı yazıyor" dedi.
Finike-Demre-Kaş-Kalkan Duble Yol Projesi yeniden gündeme geldi. Bu projenin yürürlüğe girmesiyle birlikte 11 arkeolojik sit ve 9 koruma alanı doğrudan ya da dolaylı zarar görecek.
Güçlü Özgan’la Yeri ve Zamanı yayınına katılan Kaş ve Çevre Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Murat Akoy, Radyo Sputnik dinleyicilerini projeye ilişkin bilgilendirdi.
Akoy projenin kapsamına dair şöyle konuştu:
“Mersin’den başlayıp İzmir’de bitecek olan aslında bir devlet yolu projesi. Karadeniz yolu, tüm Karadeniz sahil şeridini birbirine bağlayan bir yol olduğu gibi, bu yol da Güney sahillerini Ege’ye bağlayan bir yol olarak projelendirilmiş, D400 yolunun da bir uzantısı olarak şu anda halihazırda o hattın farklı farklı yerlerinde inşaatı devam eden bir yol.”
Sürecin 2017 yılında başladığını hatırlatan Akoy şöyle devam etti:
“Karayolları bunu projelendirdiği zaman Antalya Valiliği, ‘ÇED gerekli değildir’ kararı almıştı. Biz bu kararı hemen dava etmiştik. Davacılar tarafından kazanılmıştı. 2021 yılında karayolları ilk ÇED halk toplantısını yaptı. Finike kısmında bütün Meclis üyeleri, halk bu yolu istemedi ve tepki oluştuğu için o hattı çıkardılar. Burada halk toplantısı yapılmadı fakat Demre ve Kaş’ta toplantı yapıldı, yüzlerce vatandaş katıldı, insanlar çekincelerini ilettiler. Yolun yapımına karşı olmadıklarını fakat güzergâh üzerinde çok önemli alanlar olduğunu, bu alanlara dikkat edilmesi gerektiğini dile getirdiler. Çoğunluk olarak ÇED raporuna halkın olumsuz görüşleri geçti. Fakat 2024 yılında gördük ki, tekrardan inceleme değerlendirme komisyon toplantısı yapıldı.”
Güzergâhın önemini dile getiren Akoy, “11 tane arkeolojik alandan geçiyor, 9 tane özel statüsü olan alandan, tarım varlıkları üzerinden, orman arazilerinden geçiyor. Halihazırda yollar varken yeniden böyle bir yolun üretilmesinin çok ciddi bir tahribata sebep olacağını uzun uzun anlattık” dedi.
'Burası alelade bir yol değil'
Projenin yeniden gündeme getirilmesinin gerekçesini açıklayan Akoy, “Bunlar planlamaya giren projeler. Halktan bir tepki geldiği zaman ya da hukuki süreçlere başvurulup da normal bir şekilde işletilmesi istendiğinde aslında şunu görüyoruz: İlk etapta Antalya Valiliği ‘ÇED gerekli değil’ raporunu hemen vermiş, hemen inşaatın başlamasını istemişti. Ama orada biz hukuki hakkımızı arayıp da davayı kazanınca normal süreç devam etti. Aslında projeden hiçbir zaman vazgeçilmiyor. Önemli olan şu: Bizim yapmak istediğimiz de projenin iptali değil, halihazırdaki yolların yenilenmesi, düzenlenmesi ve coğrafyaya verilebilecek en az zararla bu yolun geçmesi. Çünkü burası alelade bir yol değil” dedi.
Akoy projenin hayata geçmesiyle neler olabileceğini şöyle özetledi:
“Hepimizin bildiği, Türkiye’nin turizm yüzü olan Kaputaş’ın üzerinden viyadükle geçildiğini düşünün. Karayollarının hazırlattığı raporda şöyle geçiyor: 118 hektarlık kıymetli bir tarım arazisinin deforme olacağı söyleniyor. Bunun dışında 440 dönüm zeytinlik alanın tahrip olacağını söylüyor. 570 dönüm ormanlık arazinin tahrip olacağını söylüyor. Coğrafya çok özellikli bir coğrafya. Patlatmalarla antik kentler etkilenecek. Diyoruz ki, bunlar yapılmasın.”
Projeye dair 4 Ocak 2024’te Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nda inceleme değerlendirme komisyon toplantısı yapıldığını belirten Akoy, şunları söyledi:
“Görüyoruz ki bakanlık, bir devlet yolu projesi olduğu için aslında bunun gerçekleşmesini de bir taraftan istiyor. Ama bir taraftan da oradaki usule uygun yürütmek istiyor. Değerlendirme sonucunda şu oldu: Yaklaşık 20 milyon metreküplük bir moloz ortaya çıkıyor. Bunun 7 milyonu yolun içinde dolgu olarak kullanıyorlar fakat 12 küsur milyon metreküpü dökecek bir yer yok.”
Akoy sürecin işleyişine dair ise şöyle konuştu:
“Köylerdeki muhtarlıklar ve Finike, Demre belediyeleri itirazda bulunacaklar. Kaş Belediyesi için aynı şeyi söyleyemiyoruz, iki dönemdir AK Parti tarafından yönetiliyor. İtirazlar bakanlık tarafından değerlendirilecek, bu ayın sonuna kadar ÇED olumlu ya da olumsuz denecek. ÇED olumsuz derse yol güzergahı tekrardan konuşulacak, ÇED olumlu olursa da yol projesi yapılır anlamına geliyor. O zaman da biz hukuki hakkımızı arayacağız.”

