00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
HABERLER
07:00
5 dk
HABERLER
09:00
6 dk
HABERLER
11:00
4 dk
HABERLER
12:01
5 dk
YAPAY ZEKA GÜNLÜĞÜ
14:05
54 dk
HABERLER
16:00
5 dk
HABERLER
17:30
3 dk
HABERLER
19:00
14 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
07:00
1 dk
SEYİR HALİ
Koç Holding 3 fabrikasını kapatıyor
07:01
119 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
09:00
1 dk
YERİ VE ZAMANI
Güçlü Özgan'la Yeri ve Zamanı
09:05
115 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
11:00
1 dk
DÜNYA HABERİ
Dünyadan öne çıkan başlıklar
11:06
22 dk
PARANIN HAREKETİ
Ekonomide neler oluyor?
11:21
20 dk
ENERJİNİN SEYRİ
Enerji sektöründe öne çıkan başlıklar
11:45
20 dk
GÜN ORTASI
Okan Aslan'la Gün Ortası
12:05
85 dk
HABER MASASI
Selin Yazıcı, Ebru Dönmez ve Serkan Baştımar'la Haber Masası
13:30
35 dk
HAFTANIN KEYFİ
Serhat Ayan'la Haftanın Keyfi
14:05
55 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
15:00
1 dk
ÇALIŞMA HAYATIM
Melis Elmen'le Çalışma Hayatım
15:05
55 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
16:00
1 dk
EKSEN
Ceyda Karan'la Eksen
16:01
89 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
17:30
1 dk
YOL ARKADAŞI
Mustafa Hoş'la Yol Arkadaşı
17:33
87 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
19:00
1 dk
BÖLGENİN KALBİ
Ceyhun Bozkurt'la Bölgenin Kalbi
19:05
84 dk
DünBugün
Geri dön
Adana107.4
Adana107.4
Ankara96.2
Antalya104.8
Bursa101.4
Çanakkale107.2
Diyarbakır89.6
Gaziantep104.3
Hatay106.1
İstanbul97.8
İzmir91.0
Kahramanmaraş92.3
Kayseri105.5
Kocaeli90.2
Konya88.6
Malatya106.0
Manisa101.0
Mardin92.2
Ordu99.6
Sakarya90.2
Samsun107.7
Sivas104.2
Şanlıurfa95.3
Trabzon102.4
Van88.0
 - Sputnik Türkiye, 1920
ANLAT BANA
Siyasetten ekonomiye pek çok konunun alanında uzman kişilerle masaya yatırıldığı Meliha Okur’la Anlat Bana , her pazartesi ve çarşamba Radyo Sputnik’te dinleyicileriyle buluşuyor.

Prof. Dr. Tosun: Büyüme oranları seçmenin oy verme davranışında etkili

Prof. Dr. Tosun: Büyüme oranları seçmenin oy verme davranışında etkili 30.11.2022 ANLAT BANA
Abone ol
İktisadi büyümenin oy verme davranışına etkisini yorumlayan Prof. Dr. Tosun, “Türkiye’de 1960’lardan 2018’e yapılan tüm seçimlerde büyümenin doğrudan ya da dolaylı olarak seçmen tercihlerine yansıdığını görüyoruz. İdeolojik oy kullanmayan veya parti sadakati olmayanlar için büyüme, oy vereceği partiyi tercih anlamında çok önemli veri oluyor” dedi.
Gayrisafi yurt içi hasılada görülen yüzde 3.9’luk büyüme sonrası Türkiye yönetiminin enflasyonla mücadele yerine büyümeyi tercih etmesi yeniden tartışmaları beraberinde getirdi. Bir kesim enflasyonla mücadelenin gerekli olduğunu savunurken, karşıt kesim büyümenin önemini vurguluyor. Gündemdeki bu tartışmayı Prof. Dr. Tanju Tosun, Radyo Sputnik’te yayınlanan Meliha Okur’la Anlat Bana programında değerlendirdi.
Tosun, “Büyümeyle seçmenin oy verme davranışı açısından çok yakın bir ilişki var. Özellikle siyaset biliminde ekonomik yaklaşım üzerinden seçmenin farklı tercihini anlamaya çalışan siyaset bilimciler buna çok rağbet ediyorlar. Büyüme önemli çünkü büyüme seçmen nezdinde refah artışı ve kalkınma getiriyor. Türkiye’de 1960’lardan 2018’e yapılan tüm seçimlerde büyümenin doğrudan ya da dolaylı olarak seçmen tercihlerine yansıdığını görüyoruz. İdeolojik oy kullanmayan veya parti sadakati olmayan, pragmatik düşünen ve ekonomik kriz dönemlerinde kararsız olan seçmenler için büyüme oy vereceği partiyi tercih anlamında çok önemli veri oluyor dedi.

‘Yüzde 1’lik büyüme iktidara 1 puan oy demek’

Politik iktisatçı Ali Akarca’nın 1965 ile 2018 yılları arasında yapılan seçimlerde seçmen davranışlarını incelediği çalışmasından detaylar paylaşan Tosun, “Akarca Hoca’nın hesaplamalarına göre, kişi başına 1 yıl içinde gayri safi yurtiçi hasılada meydana gelen her yüzde 1’lik büyüme iktidar partisine 1.05 puan ilave oy getirirken, enflasyonda yüzde 1’lik artış iktidar partisinden 0.13’lük oy götürüyor. Dolayısıyla büyüme enflasyonla karşılaştırıldığında, iktidar partileri büyümeyi yüksek tuttukları takdirde seçmen tercihinde önemli bir destek alıyorlar. Ancak büyüme düşük kalır bir de enflasyon yüksek olursa o zaman iktidar partisi oy kaybedeceği gibi, iktidar partisinin oy artışı yaşamadığı da Akarca hocanın 1965’ten 2018’e kadar yapmış olduğu çalışmalarda net olarak ortaya konuluyor. Büyümede sorun yaşandığı takdirde bunun işsizliğe yansıması da seçmenin parti tercihinde çok önemli. Burada değişken olarak enflasyonla işsizliğin toplanmasıyla ortaya çıkan sefalet endeksini kullanıyor. Sefalet endeksi yüksekse iktidar partisi oy kaybediyor. Üstelik iktidar partisi ilk seçimde seçim kaybetme riskiyle karşı karşıya kalıyor. Bu Türkiye’de 1965’ten 2018’e kadar her seçim dönemine tekabül eden sefalet endeksi ile iktidar partisinin oylarını seçmenin parti tercihiyle ilişkilendirdiğimizde görülüyor. Güncel bir veri olarak Adalet ve Kalkınma Partisi 2007, 2011 ve 2015 döneminde sefalet endeksi hep azalıyor ve oy oranları artıyor. Buna karşılık 2018 seçimlerinde sefalet endeksinde 2015’e göre 25.9 puanlık bir artış yaşanmış buna karşılık iktidar partisinin oyları 6.9 düşmüş. Yani büyüme somut olarak refah vadediyor. Büyümeyi somut olarak seçmen göremediği takdirde bu refahı göremeyeceği kaygısıyla iktidar partisinden uzaklaşıyor” dedi.
Haber akışı
0
Tartışmaya katılmak için
giriş yapın ya da kayıt olun
loader
Sohbetler
Заголовок открываемого материала