00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
HABERLER
07:00
7 dk
HABERLER
09:00
6 dk
HABERLER
11:00
5 dk
DÜNYA HABERİ
11:07
13 dk
PARANIN HAREKETİ
11:21
16 dk
HABERLER
12:00
6 dk
HABER MASASI
13:30
35 dk
HABERLER
15:00
5 dk
HABERLER
16:00
5 dk
HABERLER
17:30
4 dk
HABERLER
19:00
5 dk
ARAMIZDAN AYRILANLAR
20:30
15 dk
HABERLER
07:00
5 dk
HABERLER
09:00
6 dk
HABERLER
11:00
4 dk
HABERLER
12:01
5 dk
YAPAY ZEKA GÜNLÜĞÜ
14:05
54 dk
HABERLER
16:00
5 dk
HABERLER
17:30
3 dk
HABERLER
19:00
14 dk
DünBugün
Geri dön
Adana107.4
Adana107.4
Ankara96.2
Antalya104.8
Bursa101.4
Çanakkale107.2
Diyarbakır89.6
Gaziantep104.3
Hatay106.1
İstanbul97.8
İzmir91.0
Kahramanmaraş92.3
Kayseri105.5
Kocaeli90.2
Konya88.6
Malatya106.0
Manisa101.0
Mardin92.2
Ordu99.6
Sakarya90.2
Samsun107.7
Sivas104.2
Şanlıurfa95.3
Trabzon102.4
Van88.0
Para - hesap makinesi  - Sputnik Türkiye
EKONOMİ
Türkiye ve dünyadan ekonomi alanındaki güncel gelişmeler, para piyasalarındaki son durum. Kredi kuruluşları değerlendirmesi ve diğer tüm gelişmeler.

Koronavirüs en çok hangi ürünlerin fiyatını artırdı?

© AAtüketici, alışveriş, market
tüketici, alışveriş, market - Sputnik Türkiye
Abone ol
Türkiye'deki marketlerde yapılan araştırmada, koronavirüs salgınının fiyatlar üzerindeki etkisinin perakendecilerden ziyade üreticilerden kaynaklandığına dikkat çekildi. Rapora göre, en büyük artış kırmızı et grubunda yaşandı. Marketlerin yaptığı haftalık indirim kampanyalarının ise salgının yayılımını artırabileceği uyarısı yapıldı.

Merkez bankaları koronavirüs nedeniyle sarsılan piyasaları kurtarmak için ardı ardına paketler açıklarken, insanların virüsün ekonomik etkisini en çok hissettiği yer ise marketler.

FiyatSor kurucusu Can Vardas, Bloomberg HT için hazırladığı fiyat analizi raporunda Türkiye'deki marketlerde fiyatları inceledi. Raporda salgının market fiyatları üzerindeki etkisinin perakendecilerden ziyade üreticilerden kaynaklandığına dikkat çekildi.

Bloomberg HT'den Erol Oytun Ercan'ın haberine göre, perakendeciler fiyat artışının temel kaynağı olarak görülürken, Türkiye'nin en büyük perakendecisinin net kâr oranının yüzde 3 olduğunu belirten Vardas, tedarikçilerden gelen fiyat artışına perakendecinin edebileceği etkinin yüzde 3’ten daha fazla olamayacağının altını çizdi.

© Fotoğraf : Bloomberg HTMarketlerdeki ürünler ve fiyat artışları
Koronavirüs en çok hangi ürünlerin fiyatını artırdı? - Sputnik Türkiye
Marketlerdeki ürünler ve fiyat artışları

En büyük artış et fiyatlarında

Bu dönemde perakendeciler tarafından dikkat edilmesi gereken en hassas meselenin tedarikçilerinden gelen fiyat artışının, maliyet artışı temelli mi yoksa fırsatçılıktan mı kaynaklandığını anlamak.

Rapora göre yüzde 13.57 ile en büyük artış dana sote ve bunu takiben diğer kırmızı et grubu ürünlerin fiyatında yaşanıyor. Bunun sebebi ise et ithalatının durdurulmasından sonra üreticilerin kademeli olarak fiyatları yukarı çekmesi.

Tavuk ürünleri içinde aynı sürecin yaşandığının altı çizildi. Maliyeti talep ağırlıklı belirlenen tavuk ürünlerinde, panik ile talebin artması üreticilere maliyet artışı yapma olanağı sağladı.

'Bakliyat ürünlerinde fiyat artışı yaşanabilir'

Raporda yurt dışından tedarik edilen ve yurtiçi üretimi olmayan gıda ürünlerinde fiyat artışları olması beklenen bir durum olarak nitelendirildi.

Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli - Sputnik Türkiye
Bakan Pakdemirli: Temel gıda üretiminde sıkıntı yok
Her ülkenin virüs ile mücadele ettiği, küresel talep oluşan ve Türkiye’nin ithal etmek zorunda olduğu ürün gruplarında sert fiyat artışlarının yaşanabileceği vurgulandı. İnsanların bakliyat alırken, indirim marketlerindeki ithal ürünleri daha çok tercih ettiği belirtildi.

Salgın nedeniyle dünyada yaşanan talep fazlasının, bakliyat ürünlerinin ithalat maliyetlerini arttıracağını söyleyen Vardas, "Bugüne kadar fiyat artışı yapmamış olan indirim marketlerinin yakın zamanda yüzde 20-25 seviyesinde fiyat arttırmasını bekliyoruz" dedi.

Perakendeciler şu an 2.5-3 aylık pirinç ve bakliyatın Türkiye’deki evlerde stok olarak durduğunu belirtti.

'İndirim kampanyaları salgının yayılımını artıracaktır'

Vardas’a göre, indirim marketlerinin yaptığı haftalık kampanyalar salgının yayılımını artırabilir.

Enflasyon- alışveriş- market - Sputnik Türkiye
KORONAVİRÜS
Türkiye son 1 haftadır hijyen ve temel gıda ürünlerinde stok yapıyor
Normal zamanlarda kampanya ürünlerinin satılması için tasarlanmamış marketlerde kampanya zamanı aşırı bir yığılma olduğunu belirten Vardas, birçok kişinin ürünleri ucuz fiyattan almak için saatlerce sıkışık biçimde sıra beklediğini ve istedikleri ürünü bulmak için 6 metrekarelik bir alanda onlarca insanla yarıştığını vurguladı.

"Şanslı olanlar kimse dokunmadan istediği ürünü alıp, mağazadan uzaklaşabilir. Büyük bir kısmımız şanslı olanlardan olmayacağız” diyen Vardas, "Daha önceden planlanmış alımları, elde stokları olduğunu biliyoruz fakat böyle günlerden geçerken iki ay bu ürünleri depolarında bekletip daha sonra satabilecek güçte olduklarını düşünüyorum” diye ekledi.

Haber akışı
0
Tartışmaya katılmak için
giriş yapın ya da kayıt olun
loader
Sohbetler
Заголовок открываемого материала