Google, YouTube, Microsoft, LinkedIn, Twitter, Facebook, Reddit, koronavirüs hakkında yanlış bilgilendirmeyle mücadele için birlikte çalıştıklarını duyurdu.
'Tüm dünyada hükümetlerin sağlık kurumlarıyla koordinasyon içinde'
Facebook hesabından ortak açıklama yayımlayan teknoloji devleri, insanların doğru bilgiye erişimini garantiye almak için hep birlikte ve hükümet kurumlarıyla işbirliği içinde çalıştıklarını, kendi platformlarındaki yalan yanlış ve zararlı içerikleri kaldırmak için uğraştıklarını belirtti.
Joint Industry Statement from @Facebook, @google, @LinkedIn, @Microsoft, @reddit, @Twitter and @YouTube https://t.co/8H1XVFt2N0 pic.twitter.com/GGJdX7mFKb
— Facebook Newsroom (@fbnewsroom) March 17, 2020
Ortak açıklamada şöyle denildi:
"Milyonlarca insana bağlantıda kalmaları için yardımcı olurken aynı zamanda ortak şekilde platformlarımızda virüsle ilgili sahtekarlık ve yanlış bilgilendirmeyle mücadele ediyoruz, yetkili içeriği yukarı çekiyoruz ve kritik güncellemeleri paylaşıyoruz, bunları tüm dünyada hükümetlerin sağlık kurumlarıyla koordinasyon içinde yapıyoruz. Toplumlarımızı sağlıklı ve güvenli tutmaya çalışırken diğer şirketleri de bizlere katılmaya çağırıyoruz."
Peki ya dezenformasyon kaynağı olarak Trump?
Geçen hafta ABD Teknoloji Baş Yetkilisi ve Donald Trump'ın üst düzey teknoloji danışmanı Michael Kratsios, teknoloji devlerinin temsilcileriyle video konferans yoluyla toplantı düzenleyip dezenformasyonla mücadelenin ve bu çabaları koordine etmenin yollarını görüşmüştü.
The Washington Post ve Politico, Beyaz Saray'ın Google, Facebook, Amazon, Microsoft, Apple, IBM, Cisco ve Twitter'dan bu yönde yardım talep ettiğini haberleştirdi. Lakin bizzat Trump'ın Twitter, Facebook paylaşımları dahil yaptığı açıklamaların ziyadesiyle yanlış bilgilendirme, yönlendirme içerdiği belirtildi.
Koronavirüs krizi çıktığından beri kasten yanlış haber yayma ve bunun üzerinden kar etme faaliyetlerinde öyle bir patlama gözlemleniyor ki, DSÖ buna da 'enfodemi' adını taktı.
DSÖ: Enfodemiyle de savaşıyoruz
DSÖ Başkanı Tedros Adhanom Ghebreyesus, 15 Şubat'ta Münih Güvenlik Konferansında şunları söyledi:
"Biz aynı zamanda bir enfodemiyle savaşıyoruz. Virüsten daha hızlı ve kolay yayılan sahte haberler, virüs kadar tehlikeli."
Sosyal medya devlerinin sınavı
Daha önce de şiddet yanlısı aşırılıkçılık, siber taciz, siyasi propaganda bağlamında yanlış yönlendirici içeriklerle mücadele için yeterince şey yapmamakla suçlanan internet devlerinin şimdi koronavirüs zamanlarında zararlı içeriğe meydanı bırakmama kabiliyeti büyük bir sınavdan geçiyor.
Mahremiyeti satmakla ilgili her türlü skandala batmış Facebook'un CEO'su Mark Zuckerberg, pazartesi günü yaptığı açıklamada, Facebook'un küresel sağlık krizlerinde daha sert tutum takınmakta zorlanmayacağını öne sürdü.
Google'un kardeş şirketi Alphabet'in CEO'su Sundar Pichai, çalışanlara bir uyarı göndererek, şirketin belirleyici bir dönemden geçtiğini ve koronavirüsle ilgili zararlı içeriği durdurma konusunda sarf ettikleri çabanın fark yaratıp yaratmayacağı konusunda sınav verdiklerini söyledi.
Hükümet kurumlarının sunduğu bilgileri üste çekme sözü
Bu mücadeleyi vermeleri yönünde çok yoğun baskı altındaki sosyal medya devlerinden Facebook ve Twitter, zararlı içeriği yasaklama yolunda adım atarken koronavirüsle ilgili aramaların sonuçlarında hükümet kurumlarının sunduğu bilgileri üste çekme sözü verdi.
Google, koronavirüsle ilgili yanlış bilgilendirmeye yönelik 24 saat müdahale ekibi açıkladı, arama sonuçlarından yanlış bilgilendirmeyi çıkarmak için çalışacağını duyurdu.
Google'a bağlı YouTube da sağlık kurumlarının doğru bilgilendirmelerini öne çıkarma sözü verdi.
Kurumsal websitelerinin toplamından en az 142 kat fazla
Google'un kardeş şirketi Verily, ABD'lileri koronavirüs testi yapılan merkezlere yönlendirmekle meşgul yeni bir websitesi devreye soktu.
Haber kaynaklarını tarayıp sahte haberleri etiketleyen NewsGuard uzantısı, mart başındaki raporunda, sağlıkla ilgili sahte haber yayan sitelerin son 90 günde ABD federal hükümetinin Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri ve DSÖ'nün websitelerinin toplamından en az 142 kat fazla sosyal medya konusu olduğunu saptadı.