Digital Exchange şirketinin kurucusu ve CEO'su Emrah Pamuk, "Mahallelerdeki bayrakların flamaların yerini internet reklamları aldı. Biz bu teknolojiyi yaparken 2018 yılındaki seçmen profillerini aldık. Hedeflediğimiz insanlar masa başında çalışırken, otobüste telefonuyla internette gezinirken, direkt karşısına ilgili adayın ilgili mesajıyla çıkıyoruz. Adaylar farklı yaş gruplarındaki ve profillerdeki seçmene bu şekilde çok daha rahat ulaşabiliyor, ayrı mesajlar gösterebiliyorlar" ifadelerini kullandı.
Programatik reklam konusuna Avrupa önceden geçti, bizim sektörde 2-3 yıldır konuşuluyor. Programatik reklam en basit haliyle: İnternette gezerken iz bırakıyoruz o izlere göre nelere ilgimiz olduğunu reklam mekanizması anlıyor ve ona göre bize reklam gösteriyor. Bu zamana kadar yapılmış olan dijital reklamlarda öğrenilmiş bir data var. Bunu manuel olarak kullanan insan. Bu kullanılırken ona sunulan bazı fırsatlar var. İlgili mahallede ve semtte bir şey arıyorsanız, açtığınızda karşınıza o ürünün reklamının çıkması gibi bir şey bu.
Biz reklamların sokağa inmesiyle ilgili çalışmalar yapıyoruz. Yaklaşık 4 ay önce ‘TurkTicaret.Net'in bir platformunu yapay zeka yardımıyla belediye başkan adaylarının seçmenlere ulaşmasını sağladık. Büyükşehirlerden, belediyeden, muhtar adaylarına kadar ilgili aday ilgili mahallede seçmene istediği mesajı verebiliyor. Mahallelerdeki bayrakların flamaların yerini bu aldı. Hedeflediğimiz insanlar masa başında çalışırken, otobüste telefonuyla internette gezinirken direkt karşısına ilgili adayın ilgili mesajıyla çıkıyoruz. Adaylar farklı yaş gruplarındaki ve profillerdeki seçmene bu şekilde çok daha rahat ulaşabiliyor, ayrı mesajlar gösterebiliyorlar.
Biz bu teknolojiyi yaparken 2018 yılındaki seçmen profillerini aldık. İlgili mahalledeki ilgili sandıkta diğer partiden daha az oy aldıysanız sistem size orada daha agresif olmanız gerektiğini söylüyor. Orada çok iyiyseniz daha fazla reklam basmamanız gerektiğini size söylüyor. Şu an 4 büyük partinin genel merkezleri ve ilçelerindeki bütçelerini yönlendirip kullanıyoruz. Onlar bize birçok video ve görselini teslim ediyor. Detaylandırmak için iller ve ilçeler değil sokağa hatta sandığa kadar inebiliyoruz. Türkiye'de KVKK platformu var. Kullanılan data aslında kullanıcının izinli verileri. O yüzden bunlar yasal çalışmalar aslında. Bizim için insanlar Ahmet Mehmet değil ‘n1, n2' gibi veriler. Bu datayı indirmek, export etmek yasak. Biz aslında o internetteki datayı nasıl kullanacağına dair müşterilere yol gösteriyoruz.
Seçmen için sevdiği parti sevdiği başkan adayı, sevmediği parti ve başkan adayı gibi kırılımları alabiliyoruz. Bu verileri internette dolaşırken bıraktıkları ayak izlerinden anlıyoruz. Ne istiyorsanız, isim vermeden, rahatlıkla en yüksek detaya kadar datayı kırabiliyoruz. Hangi şehirde, hangi bölgede hangi web sitesi ne kadar ziyaret ediliyor bunu görebiliyoruz. İlgi alanlarını alabildiğimiz gibi partinin hangi resim ve mesajına daha çok ilgi göstermiş bunları görüp ona göre bir mesaj hazırlanmasını da sağlayabiliyor, ilgili başkan adaylarına raporluyoruz.
Şunu gördük ki insanlar gerçekten bu seçimle ilgili meraklı. Girdikleri seçimle ilgili haber ve sosyal medya detaylarına da bakınca görüyoruz ki insanlar çok meraklı. Herkes dikkatle bütün adayları dinliyor. Herkes dijitalde aktif. 60 yaşın üstündeki insanlar bile orada. Partiler bu dijital reklamların öneminin farkına vardı. Bizleri toplantılara davet ettiler. İlk etapta herkes şaşırıyor. Coğrafi hedefleme her platformda var ama biz birden fazla mesaj ve görselle sandığa kadar inince hemen kullanmaya başladılar. Ocak ve şubat ayında çok fazla dijital kampanyalar görmedik ama Mart'ta reklamlar patladı."