‘TİCARETTE GECİKME KABUL EDİLEMEZ'
Ciddi anlamda ithalatçı ihracatçı şirketlerimiz var. Bunlardan büyük hareketleri olan var, KOBİ kapsamında olanlar var, son üç yıldır e-ihracat kapsamında çalışan şirketler var. Bizim çıkış noktamız ithalat ve ihracatın en temel noktası yüktür. Bir eşyanın bir yerden bir yere taşınması. Bunlar taşınırken yaşadığı olaylar ve yaşam döngüleri planlama için çok kritik. Yüklerin izlenebilirliği için sıkıntılar olduğunu gördük. Bunlar taşınma modlarına bağlı denizden mi taşınıyor karadan mı havadan mı diye. Biz de bunlar için web tabanlı bir uygulama geliştirdik. Yükün taşınması sırasındaki olası gecikmeler ciddi maliyetler oluşturuyor. Düşünün ki gönderdiğiniz malların zamanında alınması çok kritik. Gecikmeler taşıma şirketlerinden kaynaklanıyor. Her moda göre değişebiliyor. Her yolun farklı aksamaları var.
Siz son kullanıcı olarak ürününüzü alıp son kullanıcıya satabilirsiniz. Ama karşıdan yola çıkan malın çok ciddi yaşam döngüsü var. Denizyolunda yüzlerce farklı proses var. Her tayıma şirketi farklı statü oluşturuyor, aktarmalar var boşaltma alanları var. İzlenebilirlik kurumsal olduğu zaman takip süreçleri çok kritik hale geliyor. Biz ilk modülümüzü deniz yolu olarak tercih ettik. Buradaki detayları elektronik ortamdan takip ettirebiliyoruz.
‘GÜMRÜK SÜREÇLERİ ÇOK ÖNEMLİ'
Biz başta yük takip programı hayata geçirdik. Ama zaman içinde sahadan aldığımız taleplerle yük takibi değil analizine doğru gittik. Belirli bir süre sonra bunların analizini yaptırtmaya başladık. Hangi limanda ne kadar bekledi bizim gümrükte ne kadar kaldı gibi… Burada karşılaştırmalı yük takibi de yaptık: A taşımacısıyla şu kadar sürede getirdim B ile ne kadar zamanda getirebilirdik gibi analizler bunlar.
Oluşturulan belgelerin taraflar arasında paylaştırılabileceği bir platformumuz var. Birçok belge var ki bunların basitleştirilip standardize edilmesi en az yük takibi kadar meşakkatli. Devyetkin kanunlar nezdinde de bir şeyler yapması lazım ve yapıyor da. İhracatta kullanılan birçok belge elektronik belge olarak da kullanılıyor. Kapının önüne çıkmadan iş yapma yeteneğini devlet bize sağlamaya başladı. Elbette her şeyi devletten beklememek lazım STK'lar kritik bir noktada büyük oyuncular gibi. Ama biz iş yapma alışkanlıklarımızı değiştirmeyi sevmiyoruz. Ama zaman içinde bunların aşılacağını elektronik ortamdaki veri paylaşımlarının ihracata katkı sağlayacağına eminim.
Dünyada farklı taşıma modlarına göre bu tip uygulamalar var: Havayolu için ayrı, deniz yolu için ayrı gibi… Bizim amacımız kara deniz ve havayollarını aynı platform üzerinden izletebilmek. Buna benzer toparlayıcı bir yapı görmedik. E-İhracat konusunda devletin düzenlemeler yapması gerekiyordu ki bunlar gerçekleştirildi. Gümrükleme işlemlerinde zaman tasarrufu sağlandı. Ama bu tek başına yeterli değil. Bu konuyu çok önemsiyoruz ve hassas çalışmalarımız var. Karşıdaki alıcıya takip ve elektronik belgelerle birlikte çok ciddi hız kazandıracağımıza inanıyoruz. Elektronik belgeleri doğru verirsek karşı taraftaki gümrükleme süreçlerini hızlandırmış olacağız."