Gözde Naz Uysal, benzer amaçla yolcu taşımacılığı hizmeti veren ve İstanbul'un trafiğinde etkin rol oynayan bu üç ulaşım sisteminin şoförleriyle sistemlerin farklarını ve sıkıntılarını Sputnik için konuştu.
‘BURADA AMAÇ SUÇ İŞLEMEK DEĞİL'
‘KORSAN TAKSİ MÜŞTERİLERİ ARASINDA POLİSLER DE VAR'
‘TİCARİ TAKSİLERİN TAŞIMADIĞI MÜŞTERİLERİ ALIYORUZ'
‘UBER, ‘ŞOFÖRLERİN DE DİNLENMEYE İHTİYACI VAR' DİYOR'
‘DEVLET BÜYÜKLERİMİZE GÜVENEREK TAMAMI KREDİLİ UBER ARACI ALDIM'
Anestezi teknisyeni olan ve çalışmak için İstanbul'a gelen Muhammet Kaya ise mesleğini yapamayınca UBER aracı aldı. 2018 yılında son kontenjandan UBER standartlarında özel araç alan Kaya, UBER'i seçme nedenini şöyle anlattı: "Bülent Tüfekçi Bakanımın ‘UBER bir konfordur. Halkımız için iyi bir hizmettir' demesine itimat ettim. Bu noktaya geleceğini hesap etmemiştim açıkçası. Devlet büyüklerimize güvenerek tamamı kredili araç aldım. 180 Bin TL borçlandım. Borcumu ödemek için de mecbur çalışıyorum. Araç çalışmazsa kredim yatmayacak; bu sefer icra yoluyla satışa gidecek. Değerinin çok altına istenecek. O kadar emek verdim bunu da kabul edemem" Aracının hiç bağlanmadığını ama bu konuda tedirginlik duyduğunu ifade eden Kaya, "Araçlar bağlanıyor, UBER mahkeme ediyor, 11 gün içinde araç tekrar çıkıyor. Demek ki yasadışı bir durum yok. Ama yürütmede bir yanlışlık var" dedi.
‘TİCARİ TAKSİLER UBER'İ POPÜLER YAPTI'
‘UBER'DE AYLIK KAZANÇ 10.000 LİRAYI BULABİLİYOR'
Şoförlerin UBER çalışanı olması için şirketin sürücü sınavını geçmesi yeterli. UBER'e kayıt olurken hiçbir ödeme yapılması gerekmiyor. Şirket ise şoförlerin kazancından yüzde 20 oranında pay alıyor. Araçları bağlanan araç sahipleri ve şoförlere, aracın otoparkta kaldığı her gün için 140 lira ve otopark ücreti, bağlanma işleminden iki hafta sonra hesaplarına yatırılıyor. UBER'de araç sahibi olan Kaya, çift şoför çalışıldığında aylık kazançlarının 10 Bin liraya kadar çıkabildiğini söylüyor.
TİCARİ TAKSİCİNİN GÜNLÜK YEVMİYESİ 90 LİRA
‘UBER'E BİR KERE BİNDİM'
UBER uygulaması çalışanlarının haksız kazanç sağladığını iddia eden Dilmen, "Siz bir plaka sahibi olsanız; 2 milyon lira yatırıp bir plaka satın alsanız, şoförlük yapsanız ve sonra biri gelse sadece 180 bin liraya aldığı araçla sizin ekmeğinize ortak olsa bu ne kadar adil olur?" dedi. UBER'i bir kez kullandığını belirten Dilmen, yolculuğunu ve deneyimlerini ise şöyle anlattı: "Aracı çağırırken uygulamanın belirlediği rotaya ödemem gereken tutar 35 lira gözüküyordu. Şoför bizi dolandırdı ve borcumuz 85 lira tuttu. Ben de hemen firmaya şikâyet maili attım. Sonra fazla alınan tutar hesabıma geri aktarıldı ve hesaba 100 TL promosyon yatırıldı. Bu yönü güzeldi. Ama eğer ben şikâyet etmemiş olsam ve bilinçsiz bir müşteri olsam o para benden gitmiş olacaktı. Durak taksisinin böyle şeyleri olmaz."
‘ARTIK HER YERDE METRO VAR'
Günde 20-25 yolcu taşıdıklarını ifade eden Dilmen, değişen düzenle artık taksi kullanımının da düştüğünü söyledi. 20 liranın üzerinde yolculuk yapan kişi sayısının çok az olduğunu söyleyen Dilmen, "Artık her yerde metro var ve insanlarda da ekonomik sıkıntı söz konusu" dedi.