Geniş petrol ve doğal gaz platformlarını tek hamlede kaldırma yöntemiyle monte ve demonte edilmesi işleri ile çok büyük ağırlıktaki boru hatlarının döşenmesi için özel olarak tasarlanan dev geminin görev aldığı ilk boru döşeme projesi Türk Akımı oldu.
Toplam kapasitesi 31,5 milyar metreküp doğal gaz olan ve birbirine paralel 930 kilometre uzunluğundaki iki hattan oluşan Türk Akımı'nın Karadeniz boyunca derin sularda döşeme operasyonlarını Pioneering Spirit yürüttü.
Proje boyunca iki hat için toplamda bin 860 kilometre boru döşeme işlemi yaklaşık 1,5 yıllık sürede tamamlandı.
GEMİNİN ÖZELLİKLERİ
Açık deniz operasyonlarına Ağustos 2016'da Norveç karasularında bir platformun sökümüyle başlayan gemi, sahip olduğu 2 bin ton S-boru döşeme kapasitesiyle yine Allseas'e ait olan dünyanın en geniş boru döşeme gemisi "Solitaire"in de önüne geçti.
Dünyanın en büyük ve donanımlı inşaat gemisi olan Pioneering Spirit, 48 bin tonluk vinç kaldırma kapasitesiyle tek seferde 2,5 Eyfel Kulesi'ne eşit ağırlıkta yük kaldırabiliyor. Geminin denizlerdeki petrol ve doğal gaz platformlarını 8 saniye içinde kaldırabilme özelliği bulunuyor.
Derin deniz boru hattı döşeme işini ilk kez TürkAkımı projesinde gerçekleştiren ve depolama alanında dört günlük boru depolayabilen gemiye, sürekli boru tedariki sağlandı. Gemiye her bir seferde 700-800 boru transferi yapılırken, her bir transferdeki boruların Pioneering Spirit'in depolama alanına aktarılması yaklaşık iki günü buldu.
Dünyanın en büyük inşaat gemisi
— ANADOLU AJANSI (@anadoluajansi) 21 Kasım 2018
TürkAkım boru hattını döşeyen dev: Pioneering Spirit https://t.co/W8tE9FL5E1 pic.twitter.com/qDipLzPqsV
Gemide 12 metre uzunluğundaki borular kaynakla birleştirilerek kesintisiz bir hat halinde deniz altına indirildi. Böylece, gemi iki borunun birleştirilmesinden sonra hareket edip her 24 metrede bir durdu. Yapılan her boru birleştirme işleminin fotoğrafı çekilerek herhangi bir aksilik durumunda kontrol edilmek üzere saklandı.
Elektrik ihtiyacını 88 megavat kapasiteli sekiz jeneratörle karşılayan Pioneering Spirit'e yakıt olarak 21 milyon litre dizel yüklenebilirken, ortalama hızda günlük 100 bin litre, tam hızda ise 400 bin litreye kadar dizel tüketimi gerçekleşti.
Türk Akımı'nın ilk hattının derin denizlerdeki boru döşeme sürecinde 40 milletten 562 kişinin çalıştığı Pioneering Spirit'te her çalışan için ayrı bir oda bulunurken, yemekhane, dinlenme salonu ve eğlence alanı da ayrıca planlandı.
TÜRK AKIM SÜRECİ NASIL GELİŞTİ?
Yaklaşık 10 aylık yolculuğunun ardından 30 Nisan itibarıyla Türkiye kıyısına ulaşan gemi, böylece Türk Akımı'nın Türkiye'ye doğal gaz tedarik edecek ilk hattının derin deniz kesimini tamamladı.
Rusya kıyılarındaki sığ sularda 225 metre uzunluğundaki Audacia isimli gemiyle başlanan Türk Akım inşaatı, derin sularda Pioneering Spirit'le devam etti ve Türkiye kıyılarındaki son birkaç kilometre de 184 metre uzunluğundaki Lorelay gemisi tarafından tamamlandı.
Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ve Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın talimatıyla 19 Kasım'da derin sularda döşenecek son boru düzenlenen törenle denize gönderilmişti.
Söz konusu törenle projenin iki hattının da Türkiye-Rusya arası deniz geçiş hattı tamamlanmış oldu. Türk Akım'da hatlardan biri 15,75 milyar metreküp kapasiteyle Türkiye'ye gaz iletecek. Diğer hattın ise Türkiye'den sonra alıcı ülkenin netleşmesinin ardından aynı kapasiteyle Avrupa'ya gaz iletmesi bekleniyor.