‘AKADEMİK OLARAK ÖLÇÜYORUZ'
Nasıl ölçebiliriz diye baktık ve Mildeks, yerlilik ve millilik endeksini şekillendirdik akademisyenlerle beraber. Her şey ölçümlenmeli mi her şey matematik midir bu tartışılır. Ama yerlilik ve millilik hepimizin katkı sunmak istediği bir alan ve ölçemezseniz katkıda bulunamayabilirsiniz. Biz bunun ölçülemediğini gördük. Katalizör olarak Mildeks'i koyduk ki firmaların kendi aralarında bir yarış yapmasına katkı sunalım.
Mildeks şu ana kadarki çalışmanın sonuçlarından yola çıkarak söylüyorum, 37 kriteri dikkate alan yerlilik ve milliliği sayısal olarak tanımlayan bir endeks. 0 ile 100 arasında bir skor bu. Yerlilik ve millilik notu veriyor aslında. Firmaların farklı markalarının farklı Mildeksi olabilir. Sektörlerin ve illerin mildeksi olabilir. Kriterler şirketler düşünülerek tasarlandı. Büyüklüğü, cirosu karı ihracatı ve ithalatı, aldığı patentler, Ar-Ge'ye ayırdığı bütçe, bunun toplam bütçeye oranı gibi önemli kriterlerimiz var. Tüm sektörlere bakmaya çalışıyoruz.
Her sektörün Mildeksi farklı çıkacaktır. Cari açığımızı azaltmaya sunduğu katkı diğer sektörlerden farklı olabilecektir. Mühim olan aynı sektördeki firmalarla kıyaslayıp daha iyiye gitmesini sağlamak. Ama işin özü, Türkiye'nin cari açığını azaltmak için firmanızın kat ettiği yoldur."