‘İNSANLAR HALKLA İLİŞKİLERİN ANLAMINI BİLMİYOR'
"Halkla ilişkileri iki ayrı alanda tanımlamak gerek: Geniş kapsamda halkla ilişkiler bir toplum mühendisliği, niyet tasarım programı. Halkla ilişkiler iyi niyeti tasarlıyor karşılıklı faydayı temele koyuyor. Halkla ilişkileri zihin tasarım mühendisliği, karar bilim mühendisliği olarak tanımlıyorum. Daha dar kapsamda bakmak istersek halkla ilişkilen aslında bir şemsiye. Bunun altında itibar yönetimi sosyal sorumluluk iletişim kriz iletişimi medya iletişimi gibi şeyler var. Bunların stratejik olarak planlanarak hedef kitlelere anlatıldığı stratejik bir yönetim faaliyeti. Bizim için iletişim her şey. Hangi sektör olursak iletişim gerekiyor.
Biz sokağa inip insanlara sorduk halkla ilişkiler deyince ne anlıyorsunuz diye. Sadece yüzde 10'u bizim düşündüğümüz halkla ilişkiler kavramına yakın şeyler söyledi. Bizim kendimize de çuvaldızı batırıp gerçekten birlik şekilde halkla ilişkileri anlatmamız lazım. Ajanslar da müşterilerine bu işi biraz anlatacaklar. Müşteriyi yakalayayım onu kapatayım demek yerine bunun uzun soluklu bir iş olduğunu, strateji biçimi olduğunu içerik yönetim stratejisi kullanmak olduğunu, içerik kanalları iyi analiz edildiğinde ortaya iyi şeylerin çıkacağını anlatabilmek lazım. Bunu yapan ajanslar yok değil, var. Bunu nereden anlıyoruz? 10 yıldır aynı markalarla çalışan ajanslar var. Yeni nesil geliyor. Özellikle Z kuşağı, milenyum kuşağı, benim ilgi alanımda. Bunlar ciddi anlamda dünyanın da düzenini değiştirecekler. Bu kuşaktan kimse bir başkasının çalışanı olmak istemiyor, kendi işinin patronu olmak istiyor. Demek ki bunlar bir girişimciler kuşağı olacak. Zaten teknoloji odaklı bir kuşak, tabletlerle doğdular. Onlarla yaşıyorlar. Dijital girişimcilik çağı kapıda."
"Halkla ilişkiler dediğimiz şey uzun soluklu ve ciddi planlamayı öngören bir iş. İşin içinde bir plan var. Siz viral videoyla dikkat çekersiniz ama içinde bulunduğumuz çağ büyük bir tüketim çağı ve mesajlarından oluşuyor. Bu videoyla dikkat çekseniz de bu uzun soluklu olmaz. İkinci gün başka bir etkinlik çıkar ve sizin işiniz unutulur gider. Halkla ilişkiler böyle değil uzun solukludur. 7/24 yapılması gereken hiç unutulmamayı hedefleyen bir disiplindir. Bizim her anı planlamamız lazım. Genç ajanslar dijital dünyanın dinamiklerini iyi bildiklerini için orada yaşadıkları için orayı yönetiriz zannediyorlar. Ama iletişimi kimse bilmiyor. İletişimle iletim birbirine karışıyor. İletişimde bir anlam paylaşımı vardır ve ciddi anlamda karşılıklılık ilkesi vardır. Buradaki en önemli faktörün doğru anlamak olduğunu söylüyoruz. Halkla ilişkilerde dinlemek anlamak ve iyi analiz etmek, kitleyi nasıl ikna edeceğini anlamak ikna sonrasında doğru hedefe yönelmek kimi zaman hedef kitleyi eğitmek, iletişime açık hale getirmek gerekir. Halkla ilişkiler işte böyle bir şey. Ajanslar dijitale geçemediler çünkü uzmanlık çok önemli bir şey. İlla halkla ilişkiler yapanlar üniversitesinde okusun demiyorum. Ama pek çok bilim dalından beslenmenin gerekliliğini anlamayan, mühendis kafasıyla oturup insanı aradan çıkaran formüller üstünden bu işi yürütmeye çalışanlar halkla ilişkileri anlamadan dijitali nasıl anlayacaklar?"