00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
HABERLER
11:00
6 dk
HABERLER
12:00
6 dk
TARİHTE BUGÜN
12:11
3 dk
EN ÇOK OKUNAN 5 HABER
12:29
19 dk
HABERLER
13:00
5 dk
HAFTA SONU HALLERI
13:06
114 dk
HABERLER
15:00
5 dk
HABERLER
16:00
5 dk
HABERLER
17:00
6 dk
HABERLER
18:00
5 dk
TARİHTE BUGÜN
20:30
3 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
07:00
1 dk
SEYİR HALİ
Ali Çağatay'la Seyir Hali
07:01
119 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
09:00
1 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
10:00
1 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
11:00
1 dk
DÜNYA HABERİ
Dünyadan öne çıkan başlıklar
11:06
22 dk
PARANIN HAREKETİ
Ekonomide neler oluyor?
11:21
20 dk
ENERJİNİN SEYRİ
Enerji sektöründe öne çıkan başlıklar
11:45
20 dk
GÜN ORTASI
Okan Aslan'la Gün Ortası
12:05
85 dk
HABER MASASI
Selin Yazıcı, Ebru Dönmez ve Serkan Baştımar'la Haber Masası
13:30
35 dk
YENİ ŞEYLER REHBERİ
Serhat Ayan'la Yeni Seyler Rehberi
14:05
55 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
15:00
1 dk
EKONOMİ PANORAMA
Erdal Kaplanseren'le Ekonomi Panorama
15:05
55 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
16:00
1 dk
EKSEN
Ceyda Karan'la Eksen
16:01
89 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
17:30
1 dk
YOL ARKADAŞI
Mustafa Hoş'la Yol Arkadaşı
17:33
87 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
19:00
1 dk
BÖLGENİN KALBİ
Ceyhun Bozkurt'la Bölgenin Kalbi
19:05
84 dk
DünBugün
Geri dön
Adana107.4
Adana107.4
Ankara96.2
Antalya104.8
Bursa101.4
Çanakkale107.2
Diyarbakır89.6
Gaziantep104.3
Hatay106.1
İstanbul97.8
İzmir91.0
Kahramanmaraş92.3
Kayseri105.5
Kocaeli90.2
Konya88.6
Malatya106.0
Manisa101.0
Mardin92.2
Ordu99.6
Sakarya90.2
Samsun107.7
Sivas104.2
Şanlıurfa95.3
Trabzon102.4
Van88.0
Gündem dışı - Sputnik Türkiye
GÜNDEM DIŞI
Gündelik koşuşturmacada gözden kaçanlar; bilimden sanata, tiyatrodan sinemaya, seyahat alternatiflerinden modaya, festivallerden konserlere her şey Serhat Sarısözen’le Gündem Dışı’nda.

Doç. Dr. Şahin: Servet-i Fünun, lanetli bir dönem olarak kabul edildi, ‘milli’ ve ‘yerli’ meselesi işin içine girmeye başladı

01072018 - Gundem Disi
Abone ol
Gündem Dışı’na konuk olan Doç. Dr. Seval Şahin, Halit Ziya Uşaklıgil’in ‘Mai ve Siyah’ı romanını yeniden düzenledi. Şahin, “Servet-i Fünun, lanetli bir dönem olarak kabul edildi, ‘milli’ ve ‘yerli’ meselesi işin içine girmeye başladı” şeklinde konuştu.

Türkçe'de modern romanın başlangıcı olarak kabul edilen Halit Ziya Uşaklıgil'in ‘Mai ve Siyah'ı romanını yeniden yayına hazırlayan Doç. Dr. Seval Şahin, Serhat Sarısözen'le Gündem Dışı'nın konuğu oldu. İlk olarak Servet-i Fünun dergisinde 45 sayı resimli olarak yayınlanan ardından ilk defa 1898'de basılan, daha sonra 1938 yılında yazarı tarafından sadeleştirilen ‘Mai ve Siyah', Seval Şahin'in 4 yıl boyunca yaptığı derinlikli çalışmalardan sonra eleştirel ve sadeleştirilmiş baskı şeklinde iki cilt olarak 2018 yılında yeniden okuyucuyla buluştu.

Seval Şahin, ‘bağçe' gibi kelimeleri bahçe, ‘bekliyerek' gibi kelimeleri bekleyerek olarak düzeltmiş. Günümüzde kullanılmayan kelimelerin her sayfanın altında, dipnotlarla karşılıklarını vermiş. Mai ve Siyah romanı, Ahmet Cemil'in gözünden bize aktarılan beş yıllık bir zaman dilimini kapsıyor. Her iki baskının da ekinde Makber ve Hilal-i Seher şiirleri, zaman çizelgesi ve Orhan Koçak'ın sonsözü var. Sadeleştirilmiş baskıdan farklı olarak, eleştirel baskıda tefrika, 1898, 1902, 1914 ile 1938 baskıları arasındaki farklar yer alıyor.

Şahin, Servet-i Fünun edebiyatına ilişkin olarak, "Servet-i Fünuncular, sanat sanat içindir' diye çalıştılar. Sanatın kendi özerkliğini sağlamasını da göz önünde bulunduran bir topluluk, aslında bunu unutmamak gerekiyor. Serveti Fünun o dönem, yeni edebiyatın ortaya çıktığı bir akım olarak görülüyor" dedi.

‘SANAT, KENDİ GERÇEKLİĞİNİ YARATIR'

Halit Ziya'nın ‘kısır bir estetizm içinde köksüz duygularla oyalanmaya yatkın olduğunu ve kafasının cemiyetin büyük davalarıyla uğuldamadığını' söyleyen Ahmet Hamdi Tanpınar'ın ve "Böyle şey olur mu? Biz lisanı sadeleştirelim derken, bunlar bir kat daha berbat ettiler. Bu ne lisan? Bu ne tabir?" diye Ahmet Mithat Efendi'nin görüşlerinin de değerlendirildiği programda Seval Şahin, "Bizim dünyayı nasıl gördüğümüzdür, edebiyatı edebiyat yapan ve metnin gerçekliğini oluşturan. Öbür türlü var olanı olduğu gibi yansıtırsak biz bir yansıtıcıya dönüşürüz ve edebiyat da olmaz. Sanatın, Servet-i Fünuncular için bu kadar önemli olmasının sebebi de bu. Sanatta kendi dilini aramaları, sanatın neye denk düştüğüne yeniden kafa yormalarının sebebi de bu. Çünkü sanat, kendi gerçekliğini yaratır ve kendi gerçekliğini de yazar, yeni bir dille ve üslupla ortaya koymak zorundadır" diye konuştu.

‘ESERİN İÇİNDEKİ MÜZİK BÜYÜK ORANDA KAYBOLDU'

Programın yapımcısı Serhat Sarısözen'in, "Yurt dışında da çok karşılaşılan bir durum mudur, bir yazarın bir metni yazdıktan sonra onunla vedalaşamayıp yeni baskılarda ona ekler yapması ya da onu sadeleştirmesi? Halit Ziya, bu eseriyle neden bir türlü vedalaşamadı? Eksik gördüğü ya da yanlış yaptığını düşündüğü bir şeyler mi vardı?" sorusu üzerine Seval Şahin, "Bu, normal. Cumhuriyet'ten sonra Servet-i Fünun dönemi, son derece lanetli bir dönem olarak kabul ediliyor. ‘Dili bozdular, bunlar Türkçeyi bozdular, zaten çok milli de değildiler' deniyor. ‘Milli ve yerli' meselesi işin içine girmeye başlıyor. Uşaklıgil, ‘ben yanlış yaptım' diyerek bu düzeltmeyi yapmadı. Başka biri bunu yapacağına, kendisi eserini güncellemek istedi. Halit Ziya'yı hem o günün politik koşulları hem de devrin edebiyat ortamı zorladı. Sadeleştirilmiş metin ve imgeler ve eserin içindeki müzik büyük oranda kayboldu. Roman, 1938'de yapısal bir değişiklik geçirdi" ifadelerini kullandı.

Haber akışı
0
Tartışmaya katılmak için
giriş yapın ya da kayıt olun
loader
Sohbetler
Заголовок открываемого материала