İlk dava, Antalya Valiliği tarafından otoyol projesi için verilen 'ÇED gerekli değildir' kararına, ikinci dava ise birinci derecede Sit alanından geçen 2842 metrelik güzergâha ilişkin Antalya Tabiat Varlıkları Koruma Komisyonu'nun verdiği izne karşı açıldı. İki hafta önce, Antalya 4'üncü İdare Mahkemesi, Kaputaş Sit alanından geçen otoyol projesine izin veren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tabiat Varlıkları Koruma Komisyonu'na karşı açılan davada yürütmeyi durdurma kararı verdi.
'YOL VARKEN YENİ BİR YOL GEÇİRİLMESİ ZORUNLU DEĞİL'
Koruma Kurulu kararına açılan dava dilekçesinde, 'Halihazırda bir yol varken üstelik üst kotlardan geçen köy yolları da varken (asfalt halde) yeni bir yol geçirilmesi zorunlu değildir' ifadelerine yer verildi. Dilekçede, Kaş gibi özellikli doğası olan antik ve doğal Sit'lerle bezeli, butik bir turizm kentine bu projenin hiçbir getirisinin olmadığı, götürüsünün yüksek olacağı, projenin telafisi mümkün olmayan zararlara yol açacağı kaydedildi. 4. İdare Mahkemesi, yürütmeyi durdurma kararı verdi.
ÇED gerekli değildir' kararına karşı açılan ikinci davada ise bölgedeki Likya orkidesi başta olmak üzere endemik bitki türleri ve yaban hayatı varlığını tehdit ederek yok olmasına ve bölgede doğal habitatların parçalanmasına neden olacağı vurgulandı. Otoban projesinin planlandığı bölgede yoğun trafik akışı olmadığına da dikkat çekilerek, 73 milyonluk yatırımın çöpe gideceği, öte yandan doğal SİT bölgelerinin yok olacağı belirtilerek, 'ÇED gerekli değildir' kararının yürütmesinin durdurulması ve iptali talep edildi.
'ENDEMİK TÜRLERE SAHİP BİR ALANDA YOL PROJESİNİN DÜŞÜNÜLMESİ DAHİ YANLIŞ'
Kaş Turizm Tanıtma Derneği tarafından açılan bu davada ise Antalya 2. İdare Mahkemesi, Antalya Valiliği'nin 'ÇED gerekli değildir' kararını iptal etti. Mahkeme kararına ilişkin bilgi veren avukat Tuncay Koç, şunları söyledi:
Bu iki karar doğrultusunda 6 arkeolojik sit ve 2 doğal sit alanından geçen 28 kilometrelik yolun yapılma olanağının kalmadığını belirten Koç, "Mahkeme, alınan yürütmeyi durdurma kararını dayanak göstererek projenin bütünlüğünün kalmadığını, bu haliyle projenin gerçekleştirilemeyeceğinden bahsederek ÇED gerekli değildir kararını iptal etti. Böylesine özel doğaya ve antik yapılara, endemik türlere sahip bir alanda yol projesinin düşünülmesi dahi yanlıştır. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün bölgenin ihtiyaçları ve dokusunu gözetmeden sadece duble yol yapmaya kilitlenmiş anlayışının da doğru olmadığı bu kararlarla görülmüştür. Yaşam alanlarına sahip çıkan Kaşlılar kazanmıştır" diye konuştu.