00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
HABERLER
07:00
6 dk
HABERLER
09:00
6 dk
HABERLER
11:00
4 dk
DÜNYA HABERİ
11:05
14 dk
PARANIN HAREKETİ
11:21
15 dk
HABERLER
12:00
5 dk
HABER MASASI
13:30
35 dk
HAFTANIN KEYFİ
14:05
54 dk
HABERLER
15:00
5 dk
HABERLER
16:00
5 dk
HABERLER
17:30
4 dk
HABERLER
19:00
5 dk
BÖLGENİN KALBİ
19:05
84 dk
HABERLER
11:00
5 dk
HABERLER
12:00
5 dk
EN ÇOK OKUNAN 5 HABER
12:35
19 dk
HABERLER
13:00
5 dk
HAFTA SONU HALLERI
13:05
115 dk
HABERLER
15:00
5 dk
HABERLER
16:00
6 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
17:00
1 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
18:00
1 dk
DünBugün
Geri dön
Adana107.4
Adana107.4
Ankara96.2
Antalya104.8
Bursa101.4
Çanakkale107.2
Diyarbakır89.6
Gaziantep104.3
Hatay106.1
İstanbul97.8
İzmir91.0
Kahramanmaraş92.3
Kayseri105.5
Kocaeli90.2
Konya88.6
Malatya106.0
Manisa101.0
Mardin92.2
Ordu99.6
Sakarya90.2
Samsun107.7
Sivas104.2
Şanlıurfa95.3
Trabzon102.4
Van88.0
Dünya haritası - Sputnik Türkiye
DÜNYA
Rusya, ABD, Avrupa ve Ortadoğu başta olmak üzere dünyanın dört bir yanından son dakika haberleri, analizler ve özel dosyalar.

Rusya dikey kalkış ve iniş yapabilen uçaklara neden ihtiyaç duyuyor?

© Sputnik / Alexei Danichev / Multimedya arşivine gidinSt. Petersburg'da Rusya Hava Uzay Kuvvetleri'nin 105. kuruluş yıldönümü etkinlikleri
St. Petersburg'da Rusya Hava Uzay Kuvvetleri'nin 105. kuruluş yıldönümü etkinlikleri - Sputnik Türkiye
Abone ol
İlk dikey kalkış ve iniş yapabilen Yak-38 uçağını 1977’de hava kuvvetlerinde kullanmaya başlayan Rusya, şimdi de aynı sınıfta yeni nesil uçakları üretmeyi planlıyor.

TİLDA - Sputnik Türkiye
Gökyüzünün kralı: 5. nesil Su-57 avcı uçağı
Rusya Savunma Bakan Yardımcısı Yuriy Borisov, kurumun kısa bir süre önce dikey kalkış ve iniş yapabilen uçakların yapımına başlama planını açıklamıştı. Sputnik, Rusya'nın böyle bir uçağa niçin ihtiyaç duyduğunu ve hava sanayiinin kapasitesinin buna yeterli olup olmadığını araştırdı.

Sovyetler Birliği döneminde en yaygın biçimde kullanılan dikey kalkış ve iniş yapma özellikli Yak-38 uçağından toplam 231 adet üretildi, bu uçakların 49'u çeşitli kazalarda ve havada yaşanan olaylarda imha oldu.

En çok donanmada kullanılan Yak-38'ler, uçak taşıyıcı kruvazörlerde konuşlandırılıyordu. O zamanın deneyimli pilotlarının anlattıklarına göre bu uçakların yüksek kaza riski taşıması, komutanları eğitim uçuşlarının sayısını son derece düşük tutmak zorunda bırakıyordu. Yak-38'lerde uçan pilotların uçuş deneyimi de o zamana göre sembolik denebilecek kadardı, yılda 40 saati geçmiyordu. Sonuç olarak donanmadaki hava kuvvetlerinde birinci sınıfı pilot hiç yoktu.

SOVYETLER BİRLİĞİ DAĞILINCA, RAFA KALKMIŞTI

Yak-38'lerde hava radarı bulunmadığından bu uçakların çatışmalarda kullanılmasına da şüpheyle bakılıyordu. Saldırı uçağı olarak kullanılmasıysa dikey kalkışta çok fazla yakıt tüketip, daha sonra yalnızca 195 kilometre uçabilmesi nedeniyle uygun görülmüyordu.

Rusya, Yak-38'lerin yerine geçecek daha modern ve gelişmiş Yak-141 uçağını tasarlamıştı, ancak Sovyetler Birliği'nin dağılmasıyla bu proje, azalan ilgi nedeniyle rafa kaldırılmıştı.

Uzmanlar, dikey kalkış ve iniş yapabilen uçakların yapımının Rusya'da niçin gündeme geldiğini yorumladı.

'ORMANLARIN İÇİNDE DAHİ KONUŞLANDIRILABİLİR'

F-22 Raptor - Sputnik Türkiye
ABD Hava Kuvvetleri: Suriye’deki Rus uçaklarını takipte zorlanıyoruz
Sputnik'e konuşan Rus askeri uzman Konstantin Sivkov, "Böyle bir hava aracı sadece donanmaya değil, aynı zamanda hava-uzay kuvvetlerine de lazım. Modern havacılık sektörü için en önemli sorun, jet avcı uçaklarının iyi kalkış ve iniş pistlerine ihtiyaç duyması, oysa ülkemizde bu tür havalimanlarının sayısı fazla değil ve ilk saldırıda kolayca imha edilebilir. Dikey kalkış ve iniş yapabilen uçaklar ise tehdit söz konusu olduğunda ormanların içindeki açık alanlarda dahi konuşlandırılabilir. Savaş uçaklarının bu şekilde kullanıldığı sistem, savaş koşullarında son derece dayanıklı olur" ifadelerini kullandı.

Kimi uzmansa bu uçakların karada kullanılmasının, dikey kalkış sırasında çok fazla yakıt harcadığı ve bu nedenle havadaki kullanma mesafesinin oldukça sınırlandığı için pek te uygun olmadığını, oysa Rusya'nın hava operasyonlarında ‘uzun kollara' ihtiyaç duyduğunu savunuyor.

'TAHRİP EDİLMİŞ HAVALİMANLARINDA GÖREV YAPABİLİR'

Su-57 - Sputnik Türkiye
SAVUNMA
Rus Su-57 avcı uçağının yeni motoruyla gerçekleştirdiği ilk uçuş görüntülendi
Aviaport haber ajansı Başkanı Oleg Panteleyev, "Sıradan avcı uçaklarına 500 metreden düşük pistlerde hızlı kalkış yapma özelliği katılarak, söz konusu uçaklar kısmen tahrip edilmiş havalimanlarında da görev yapabilir. Öte yandan Rusya, uçak taşıyabilen gemi filosunu da geliştirme planları yapıyor, dikey kalkış ve iniş yapan uçaklar uçak taşıyan gemilerde en rasyonel şekilde kullanılabilir" diye konuştu.

Rusya, yakın gelecekte uçak gemilerinin yapımına başlayabilecek. Rusya Savunma Bakanlığı'ndan yapılan açıklamaya göre 2025-2030 döneminde 2300 Ştorm (Kasırga) projesi kapsamında ağır uçak gemisinin yapımına başlanması bekleniyor. O zamana kadarsa Rusya donanması, dikey kalkış ve iniş yapma özelliğine sahip olan uçakları taşıyabilen 2 adet çok amaçlı çıkartma gemisine sahip olmayı planlıyor.

Haber akışı
0
Tartışmaya katılmak için
giriş yapın ya da kayıt olun
loader
Sohbetler
Заголовок открываемого материала