Gündem Dışı'na bu hafta, ‘Yap Gitsin' doktrini ve aynı adı taşıyan kitabıyla, insanlara hatasını tanıtıp bunu yönetme imkanı vermek isteyen Bahar Akın konuk oldu. Akın'a göre, aynı hataları tekrar yapmamak için, hatalardan öğrenmeliyiz.
Bahar Akın'a göre, birey olarak nerelerde hatalar yaptığımızı anlamamız, zihinsel kısıtlamalarımızı kabul edip, karar süreçlerimizdeki çukurları fark edebilmemiz çok önemli: "Davranışlarımızın nelerden etkilendiğini, karar alırken düşünce mekanizmamızı nelerin yönlendirdiğini anlayabilirsek, hatalarımızın önüne geçme şansı da bulabiliriz."
‘KİTABIN YAZILIŞ AMACI HATALARIMIZ KONUSUNDA FARKLI AÇILARDAN DÜŞÜNMEYE TEŞVİK ETMEK'
‘Yap Gitsin'i, aynı şeyi sürekli yapıp farklı sonuç almayı bekleyenler ve sürekli farklı şeyler deneyip istediği sonucu bir türlü almayanlar için yazdığını ifade eden Bahar Akın, "Kitabın yazılış amacı hatalardan tamamen kurtulmamızı sağlamak, hiç hata yapmamak için bize ipucu vermek değil, bu işe kalkışacak kadar deli değilim. Bu kitabın yazılış amacı bilişsel ve sosyal psikoloji alanında en son gelişmelerin ışığında zihnimizin nasıl çalıştığı konusunda bilgiler sunmak, var olan düşünce şablonlarımızı açıklamak, sık düştüğümüz zihinsel tuzakları tanıtmak, karar kalitemizi düşüren algısal kısıtlarımıza dikkat çekmek ve en önemlisi, sizi hatalarımız konusunda farklı açılardan düşünmeye teşvik etmek" dedi.
‘KARARLARIMIZIN KALİTESİNİ DÜŞÜREN SİSTEMATİK HATALARI AZALTALIM'
Bahar Akın'a göre, farketmeden yaptığımız ve aslında kararlarımızın kalitesini düşüren sistematik hatalarımızı azaltalım ama bizi büyüten, geliştiren hataları yapmaya devam edelim: "Bir insanın hata yapmasını ortadan kaldırmak, onun gelişmesini durdurmak demektir, gelişmek için hata yapmak zorundayız."
‘Neden hatalardan öğrenmeliyiz?' sorusunu, tekrarlanan hataları, kare tekerlekli bisikleti örnekleyerek açıklayan Akın'ın kitabı yazma amaçlarından biri hatalara karşı duyarsızlık ve onlardan elde edilebilecek kıymetli bilgiye karşı körlüğü hatırlatmak.
‘AKILLI BAŞARISIZLIKLAR'
Akın "Bilimsel bir bakış açısıyla yaklaşıldığında her hata içinde ‘negatif bir bilgi' taşır. Negatif bilgi, hedefe gitmeyen yolları gösteren uyarı işaretlerinin toplamı ya da yapılmaması gerekenleri bilmek olarak tanımlanabilir. Ders alınmış hatalar, ‘akıllı başarısızlıklar' olarak adlandırılır" ifadelerini kullandı.
"Hata yapmayı, bilgi elde etmek için teşvik ettiğim algılanmasın" diyen Akın, "‘Neden hatadan öğrenmeliyiz?' sorusunun cevabı da budur: Aynı hatayı tekrar yapmamak için" şeklinde konuştu.