TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Uluslararası İlişkiler bölümü öğretim üyesi Toğrul İsmayıl ise projeden sadece Türkiye, Gürcistan ve Azerbaycan'a değil tüm bölgeye katkı sağlayacağını ifade ederek "Bu, genel anlamda herkesin işine yarayacak bir projedir. Buradan sadece Türkiye ve Azerbaycan yararlanacak değil, bu hat ne sondur, ne başlangıçtır. Bu, herkesin faydalanabileceği bir hattır" dedi.
Türkiye-Gürcistan ve Azerbaycan'ı birbirine bağlayan Bakü-Tiflis-Kars demiryolu, bu hafta başında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlhan Aliyev ve Gürcistan Başbakanı Giorgi Kvirikaşvili'nin yanı sıra Kazakistan Başbakanı Bakıtcan Sagintayev ve Özbekistan Başbakanı Abdulla Aripov'un katıldığı törenle açıldı. Törende konuşan Erdoğan "Projenin önemi, tarihi İpek Yolu üzerinde nakliyatçılarımız için avantaj sunacak. Çin'den gelen yük orta koridor üzerinden 12-15 günde Avrupa ülkelerine ulaşacaktır" dedi.
PEKİN-LONDRA ARASI RUSYA ÜZERİNDEN 18 GÜN SÜRÜYOR
Dünyanın en büyük sanayi üreticilerinden olan Çin açısından demiryolu ulaşımı, düşük maliyeti dolayısıyla cazibesini koruyor. Bu kapsamda Çin'den doğrudan İngiltere'nin başkenti Londra'ya giden yük treni ilk seferini bu yılın Ocak ayında yapmış, yaklaşık 12 bin kilometrelik yolu Kazakistan, Rusya, Belarus, Polonya, Almanya, Belçika ve Fransa'yı geçerek 18 günde aşmıştı.
İSTANBUL'DAKİ DEMİRYOLU HATTI YENİLENME DOLAYISIYLA 2013'TEN BU YANA KAPALI
'BAKÜ-TİFLİS-KARS HATTI ÜLKELER ARASINDA TİCARETİN BÜYÜMESİNE VESİLE OLACAK'
'GÜRCİSTAN SINIRINDAN KARS'A YENİ BİR HAT DA İNŞA EDİLECEK'
Rusya'da ve eski Sovyetler Birliği ülkelerindeki ray açıklıklarıyla Türkiye ve Avrupa'daki ray açıklıkları arasında bir standart farklılığı olduğunu kaydeden Soluk, "Rusya'dan Samsun'a gelen serileri Samsun'da kurduğumuz buji değiştirme istasyonunda değişerek diğer standarda geçip devam edecekler. Buji değişikliği şu anda Ahırkelek'te yapılacak ama bizim hedefimiz bunun Kars'ta yapılması. Dolayısıyla kısa zamanda oradaki ray genişliğine uygun bir hat Gürcistan'dan Kars'a kadar Türkiye olarak çekeceğiz" diye konuştu.
'TÜRKİYE'NİN KAFKAS COĞRAFYASIYLA BULUŞMASINA KATKI SAĞLAYACAK'
"Ulaşımın ve iletişimin olmadığı yerde herhangi bir şekilde ne ticaret olur, ne kültürler kaynaşır, gelişir ne de ekonomi büyür, ne de istihdam alanları oluşur. Bu ulaşım güzergahlarının geçtiği ülkeler arasında yakınlaşmalar artık kaçınılmaz olacak. Çünkü aşağı yukarı tüm Kafkas coğrafyası bu hattı Batı'ya yük taşımacılığında kullanacaktır. Burada da özellikle bizim ülkemizin Kafkas coğrafyasıyla buluşmasına katkı sağlayacaktır. Bu ulaşım güzergahları umarım ülkeler arasında yalnız ekonomik ve ticari gelişmeyi değil, dostlukların da gelişmesini sağlar" dedi.
'BAKÜ-TİFLİS-KARS DEMİRYOLU, TÜRKİYE'NİN ORTA ASYA'YA ÇIKIŞINI TEMİN EDİYOR'
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümü öğretim üyesi Toğrul İsmayıl da Bakü-Tiflis-Kars demiryolunun, Azerbaycan ve Ermenistan arasında yaşanan Karabağ ihtilafından sonra gündeme geldiğini ifade ederek "Sovyetler Birliği döneminde inşa edilen Moskova'dan başlayarak Azerbaycan'a gelen, buradan Ermenistan'a, oradan da Gümrü üzerinden Kars'a kadar uzanan bir demiryolu var. Fakat Ermenistan'ın Azerbaycan üzerindeki toprak iddiaları ve Karabağ'ı işgali ardından demiryolu hattının durdurulması, Azerbaycan'ın demiryollarından faydalanamamasına sebep oldu. Çünkü sadece Gürcistan'a giden bir hat vardı, oradan Türkiye'ye devamı yoktu. Böyle bir proje o dönemde gündeme gelmişti. Bu, Türkiye'de de destek gördü. Demiryolları karasal taşımacılıkta çok önemli bir yeri olan araç, maalesef Türkiye'de pek gelişmemiş bir taşımacılık sistemi. Azerbaycan-Gürcistan ve Türkiye arasındaki bu hat hem yük taşımacılığında hem de yolcu taşımacılığında kullanılacak bir hat" dedi.
'BU HAT, AVRUPA-ÇİN BAĞLANTISINI KISALTACAK AMA BU HEMEN ŞU AN GERÇEKLEŞECEK DURUMDA DEĞİL'
Büyük İpek Yolu projesi kapsamında Bakü-Tiflis-Kars demiryolunun bağlantısını sağladığı Çin-Avrupa demiryolu hattının oldukça avantajlı hale gelebileceğini ifade eden İsmayıl, "Çünkü bu hat, Çin'den Avrupa'ya Rusya üzerinden giden hattan daha kısa. Bu hat, Rusya üzerinden Avrupa'ya giden hatta göre daha kısa sürede Avrupa'ya ulaşacaktır. Fakat bu, hemen şu anda gerçekleşmeyecek, ilerinin bir projesi. Ne zaman gerçekleşir, o zamanki durum ne olur, o başka bir mesele. Ama bugün bu proje ciddi bir projedir, Azerbaycan ve Türkiye için önemlidir" diye konuştu.
'BU HAT, HERKESİN FAYDALANABİLECEĞİ BİR HAT'
Bakü-Tiflis-Kars demiryolunun, hem Güney-Kuzey, hem de Doğu-Batı hatlarını birleştirdiğini, aynı zamanda Rusya'ya da kendi mallarını daha az riskli bir şekilde Türkiye üzerinden başka bölgelere gönderme imkanı sağladığını vurgulayan İsmayıl, bu demiryolunun, Türkiye'nin Gürcistan ve Azerbaycan üzerinden Orta Asya cumhuriyetlerine, Çin'e, aynı zamanda Rusya'ya da çıkışını temin ettiğini belirtti.
Bu tür entegrasyonların, bölge ülkelerinin işine yaradığını, bölgede rekabet yerine işbirliğinin arttırılmasının sağlandığını ifade eden İsmayıl, "Soğuk Savaş döneminde bu tür projeler engelleniyordu, çünkü güvensizlik ortamı hakimdi. ABD, ‘Sovyetler Birliği demiryolları üzerinden kolaylıkla askeri sevkiyat yapar, ağır zırhlı araçlarını rahatlıkla taşır' düşüncesiyle Türkiye'de demiryollarının gelişmesine müsaade etmiyordu. Ama şimdi öyle bir durum yok. Biz Soğuk Savaş düşüncesiyle hareket edersek o zaman herhangi bir proje gerçekleşmez. Rusya ile Türkiye ilişkileri gayet iyi, gelişiyor. Dolayısıyla bu tür projeleri Soğuk Savaş zihniyetiyle değil geleceğe yönelik bir proje olarak değerlendirmemiz şarttır" diye konuştu.