IKBY yetkililerinden edinilen bilgilere göre referandum sonrası Türkiye ile IKBY arasında ilişkilerin giderek gerilmesi, en çok Türkiye vatandaşlarını etkilemdi ve onlarda kaygı yarattı.
IKBY Bölgesinde Türkiye vatandaşı 300 bin insan yaşarken, bu kişilerin 80 bini bölgede çalışıyor. 1400'e yakın Türk şirketinin olduğu bölgede çoğu ihtiyaç Türkiye tarafından karşılanıyor.
'TÜRK ŞİRKETLER ENDİŞELİ'
Habur sınır kapısından günlük 1700 civarında tır ve kamyon giriş çıkışı olurken, tır ve kamyonlar hepsi Türk şirketlerine ait.
Bölgede milyarlarca dolarlık alacağı bulunan Türk şirketleri ise sınırların kapatılmasından endişe ediyor.
Konuyla ilgili Sputnik'e konuşan Türkiye Irak Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TISİAD) Başkanı Nevaf Kılıç, Şırnak'ın Silopi İlçesi'ndeki Habur Sınır Kapısı'nın kapatılması durumunda büyük zararların yaşanacağına dikkat çekerek, şöyle konuştu:
" Türkiye-Irak Sanayici ve İşadamları Derneği'nin (TİSİAD) verilerine göre 2013 yılında Habur üzerinden Irak'a 12 milyar dolar ihracat yapıldı. İhracat rakamları 2014'te 10.8 milyar, 2015'te 8.5 milyar, 2016'da ise 7.6 milyar dolar oldu. Son yıllardaki düşüşün ardından bu yılın ilk altı ayındaki ihracat herkesi umutlandırdı. 2017'in ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 30'luk artışla 4,5 milyar dolarlık ihracat yapıldı. Bu ihracattan yüzlerce şirketle beraber İpekyolu üzerindeki binlerce işletme ve küçük esnaf da yararlanıyor."
'20 MİLYON KİŞİNİN GELİR KAPISI'
" Siyasetle ticaretin birbirinden ayrı tutulması gerekiyor. Kesinlikle siyaset ve ticaretin birbirini etkilememesini istiyoruz. En çok ticaret yaptığımız komşu ülke Irak. Almanya'dan sonra en fazla ihracat yaptığımızı ikinci ülke Irak'tır. Endişemiz kapının kapanma durumu. Bu durum Mersin'den başlayarak Habur'a kadar bütün illeri etkiler. Burada üretilen ürünlerin yarıdan fazlası Irak'a ihraç ediliyor. Büyük bir sıkıntıya yol açar."
Irak'ta üretim olmadığı için oradan nakit paranın girdiğini ifade eden Kılıç," Almanya'ya da ihracat yapıyoruz ama ithalat daha fazla. Habur'un kapanması Doğu Akdeniz, Güneydoğu Anadolu başta olmak üzere Mersin, Karaman, Kayseri gibi birçok yeri etkiler. Bu güzergahta üretilen ürünlerin yüzde 50'sinden fazlası Irak'a ihraç ediliyor. Lojistikte giden araç sayısına bakın, yıllık 700 bin kamyon ve TIR seferimiz var. Bu rakam, Türkiye'deki tüm kapılardan daha fazla. Habur Sınır Kapısı'nın kapanması, direkt veya dolaylı olarak 20 milyondan fazla insanı etkiler" diye konuştu.
'TİCARET YOLLARI KAPANMAMALI'