İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) en önemli gelir kaynaklarından İSPARK'ta (İstanbul Otopark İşletmeleri Tic. AŞ) ‘ikinci Akbil skandalı' yaşanıyor. İBB iştiraki İSPARK'ta otopark ücreti ödeyen sürücülere verilen fişlerin silinmesiyle milyonlarca liralık vurgun yapıldığı ortaya çıktı. Mayıs ayında kurum içinde yürütülen gizli soruşturma kapsamında en az 48 ayrı el terminalinde yolsuzluk yapıldığı tespit edilirken, 5-26 Mayıs 2017 tarihleri arasında 27 otopark görevlisinin işine son verildi. Mayıs ayındaki fesihlerin ardından bu ay başında da kurumda bazı üst düzey yöneticilerin görev yerleri değiştirildi. Yolsuzluğun 90 milyon liraya ulaştığı iddia ediliyor. Konunun halen yargıya intikal ettirilmediği de iddialar arasında.
İSPARK yönetimi ise sorulara yanıt vermekten kaçındı.
YOLSUZLUK NASIL YAPILDI?
YANIT BEKLEYEN SORULAR
İBB'de İSPARK'la ilgili verdiği soru önergeleriyle tanınan CHP'li meclis üyesi Tarık Balyalı, Cumhuriyet aracılığıyla onlarca soru işareti belirledi. Konuyu İBB'de gündeme getireceklerini söyleyen Balyalı yanıt bekleyen soruları şöyle sıraladı:
- Para tahsilatı yapanlara neden Maliye'nin herkesi zorunlu tuttuğu ödeme kaydedici cihazlardan verilmedi?
- Çok sayıda kişinin karıştığı ve son derece organize bir yolsuzluk. İstanbul halkının geçen yıllar içerisinde kaç milyon lirası yok olmuştur? Bu yolsuzluğa kaç kişi karışmıştır?
- İSPARK'ın mali yapısının bozulmasında bu yaşanan yolsuzluğun etkisi nedir?
- El terminallerinde offline yani sistem dışı çalışma yetkisi neden vardır?
- Bugüne kadar bu terminallerin sistem dışı çalışıp çalışmadığı neden kontrol edilmemiştir? Edildiyse silinen fişler nasıl fark edilmemiştir?
- İSPARK çalışanlara fiş silme yetkisi vermemiştir. Personelin bu fişleri kendi becerileriyle sildiği iddia ediliryorsa el terminallerinin kontrolü neden yapılmadı?
- El terminallerinin bakım, onarım ve denetimiyle ilgili olanlar hakkında bugüne kadar hangi işlemler yapılmıştır? Bu kişiler hakkında soruşturma yapılmış mıdır?
- Offline çalışan terminallerdeki fişler ‘admin' yani merkez şifreleri kullanılarak silinebilir mi? Admin şifreleri kullanılarak silinen fişler var mıdır?
- El terminallerini kontrol eden merkez şifreleri ve kullanıcılarıyla ilgili bağımsız kuruluşlarca herhangi bir denetim yapılmış mıdır?
- Bugüne kadar bu yolsuzluğu fark edemeyen ve bu kayıt dışı ortamın yaratılmasına sebep olan üst düzey yöneticilerden görevden alınan var mıdır?
- Bu yolsuzluk meselesinin ortaya çıktığı tarihlerde ve sonrasında yapılan üst düzey yer değiştirmelerin gerekçeleri nelerdir?
- Yolsuzluğa bulaştığını kabul edenlerin savcılığa sevk işlemleri neden zamanında yani kurum soruşturmasından hemen sonra yapılmamıştır
- İSPARK neden son bir yıl öncesine kadar günlük yapılan tahsilatları kurumsal bir firmaya tahsil ettirmemiş de kendi elemanları aracılığıyla bu paraları tahsil etmiştir?
AKBİL YOLSUZLUĞU
Bir dönem İstanbul ulaşımında kullanılan AKBİL, elektronik ortamda veriler silinerek yapılan ve kamuoyunda büyük yankı yaratan 1990'lı yılların büyük yolsuzluk davasıydı. Dönemin CHP İl Başkanı Mehmet Bölük ve Doç. Dr. Berk Üstündağ'ın AKBİL sisteminde kalpazanlık yapıldığı iddiasıyla Sarıyer Cumhuriyet Savcılığı'na yapılan suç duyurusu üzerine dava açılmış; Recep Tayyip Erdoğan'la birlikte Ali Müfit Gürtuna ve 30'un üzerinde belediye bürokratı yargılanmıştı. Savcının Erdoğan hakkında 14 yıl hapis istediği Akbil davasında mahkeme sanıklar hakkında beraat kararı verdi. Erdoğan milletvekili seçildiği için onun dosyası ayrıldı.