00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
HABERLER
07:00
5 dk
HABERLER
09:00
6 dk
HABERLER
11:00
4 dk
HABERLER
12:01
5 dk
YAPAY ZEKA GÜNLÜĞÜ
14:05
54 dk
HABERLER
16:00
5 dk
HABERLER
17:30
3 dk
HABERLER
19:00
14 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
07:00
1 dk
SEYİR HALİ
Ali Çağatay'la Seyir Hali
07:01
119 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
09:00
1 dk
YERİ VE ZAMANI
Güçlü Özgan'la Yeri ve Zamanı
09:05
115 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
11:00
1 dk
DÜNYA HABERİ
Dünyadan öne çıkan başlıklar
11:06
22 dk
PARANIN HAREKETİ
Ekonomide neler oluyor?
11:21
20 dk
ENERJİNİN SEYRİ
Enerji sektöründe öne çıkan başlıklar
11:45
20 dk
GÜN ORTASI
Okan Aslan'la Gün Ortası
12:05
85 dk
HABER MASASI
Selin Yazıcı, Ebru Dönmez ve Serkan Baştımar'la Haber Masası
13:30
35 dk
HAFTANIN KEYFİ
Serhat Ayan'la Haftanın Keyfi
14:05
55 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
15:00
1 dk
ÇALIŞMA HAYATIM
Melis Elmen'le Çalışma Hayatım
15:05
55 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
16:00
1 dk
EKSEN
Ceyda Karan'la Eksen
16:01
89 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
17:30
1 dk
YOL ARKADAŞI
Mustafa Hoş'la Yol Arkadaşı
17:33
87 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
19:00
1 dk
BÖLGENİN KALBİ
Ceyhun Bozkurt'la Bölgenin Kalbi
19:05
84 dk
DünBugün
Geri dön
Adana107.4
Adana107.4
Ankara96.2
Antalya104.8
Bursa101.4
Çanakkale107.2
Diyarbakır89.6
Gaziantep104.3
Hatay106.1
İstanbul97.8
İzmir91.0
Kahramanmaraş92.3
Kayseri105.5
Kocaeli90.2
Konya88.6
Malatya106.0
Manisa101.0
Mardin92.2
Ordu99.6
Sakarya90.2
Samsun107.7
Sivas104.2
Şanlıurfa95.3
Trabzon102.4
Van88.0
Gündem dışı - Sputnik Türkiye
GÜNDEM DIŞI
Gündelik koşuşturmacada gözden kaçanlar; bilimden sanata, tiyatrodan sinemaya, seyahat alternatiflerinden modaya, festivallerden konserlere her şey Serhat Sarısözen’le Gündem Dışı’nda.

Polisiyenin sistematize kuralları

04 Haziran Gundem disi
Abone ol
Serhat Sarısözen'le Gündem Dışı'nda bu hafta polisiye tutkusuyla bilinen, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Seval Şahin konuktu. Seval Şahin'e göre polisiye, suç-suçlu-araştıran üçgenini her seferinde yeniden üreterek şematik bir yapı sergiliyor.

Seval Şahin, son kitabı ‘Cinai Meseleler'de polisiye edebiyatın inceliklerini ve kurallarını yazdı. Polisiyenin biçim bilim olduğunu savunan Şahin'e göre, polisiye edebiyat, ‘suç-suçlu-araştıran üçgeni'nden oluşuyor.

Eskiden beri polisiye okumayı sevdiğini söyleyen Şahin, Cinai Meseleler'de Osmanlı-Türk romanında polisiyenin ilk yazıldığı 1884'ten Arap harfli dönemin sonu olan 1928'e kadar geçen telif polisiyelerde şematiğin nasıl ve ne şekilde ortaya çıktığını ve Türk edebiyatında polisiyenin tarihsel gelişimini inceledi.

Şahin'in Cinai Meseleler adlı kitabı, Tübitak destekli ‘Türk edebiyatında polisiyenin tarihsel gelişimi' isimli akademik çalışmadan ortaya çıkmış.

Şahin'e göre polisiye, suç-suçlu-araştıran üçgenini her seferinde yeniden üreterek şematik bir yapı sergiliyor. Bu şematikliğin her seferinde nasıl üretildiği konusu ise polisiye eserlere tam da onun üretildiği yerden, bu şema içinden bakmanın önemini gösterir. Bu şematiklik kendini yeniden ve yeniden üretirken içinde bulunduğu tarihsel ve siyasal atmosferden uzak kalmaz. Her yenilik ve farklılık da yapıya yansır.

Şahin, ilk polisiye roman olan Edgar Allan Poe'nun ‘Morg Sokağı Cinayeti'nden günümüze polisiye edebiyatın geçirdiği evrime de değindi. Şahin'e göre, polisiye roman yazmanın birtakım kuralları var. Şahin, daha önce başka yazarlarca maddeler halinde belirtilen bu kuralları da sistematize ediyor.

MERAK VE GERİLİM

Şahin, okuyucunun ilgisini diri tutabilmek için iki öğenin olduğunu vurguladı. Bu öğeler: Merak ve gerilim. Cinai Meseleler'in birinci bölümünde polisiyenin biçimbilimini anlatan Şahin,  ikinci bölümde, Osmanlı — Türk Polisiyesinin özelliklerini anlattı.

Cinai Meseleler için 232 eser inceleyen Şahin,bu eserlerde yaptığı inceleme sonunda Osmanlı — Türk polisiyesinin temel özelliklerini 25 madde halinde belirledi.

Yayında, Peyami Safa'nın 1928 tarihli 15 kitaplık ‘Sherlock Holmes'a Karşı Cingöz Recai' eserlerine de değinen Şahin, her olayı çözen Sherlock Holmes'ün Cingöz Recai karşısında neden çaresiz kaldığını da irdeledi.

Polisiyelerde, sokak sokak İstanbul'u görmenin mümkün olduğunu söyleyen Şahin, karakterler nasıl kurgulanıyor, suçlular hangi aletleri kullanıyorlar, kendilerini yakalamaya çalışan polislerden, dedektiflerden, hafiyelerden nasıl kaçıyorlar, katil kim gibi temel sorular üzerinden Osmanlı — Türk polisiyelerinin kendilerini var ettikleri birtakım ortak özellikleri eserlerinde anlatıyor.

SEVAL ŞAHİN KİMDİR?

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nde öğretim üyesidir. Edebi biçimlerin sosyolojisi, edebiyatta gündelik hayat ve polisiye romanla ilgilenmektedir. 2011-2014 yılları arasında, ‘1884-1928'de Türkiye'de yayımlanmış telif polisiye eserlerin tarihi' üzerine TÜBİTAK destekli bir araştırma projesi yürütmüştür. Kültürel Sermaye, Kibar Hırsız ve Şehir (2011) ve Modernizmin Oyunu-Oyunun Modernizmi, Tanpınar'da Oyun (2013) adlı kitapları bulunmaktadır.

Hazırladığı kitaplar:

Berna Moran, Edebiyat Üzerine Makaleler/Röportajlar (2004), Tevfik Fikret — Düşünce Dergisi — Nüsha-i Mahsusa 1918 (2006), Muallim Naci, Mehmed Muzaffer Mecmuası (2006), Mehmed Asım Us, Karikatür-II. Meşrutiyet'in Ünlü Simaları (2008), ‘Ne Güzel Suçluyuz Biz Hepimiz!' Sevgi Soysal İçin Yazılar (2013); Ahmed Midhat Efendi — Hayatı — Romancılığı — Bir Eseri: ‘Şeytankaya Tılsımı' (2013), Süleyman Sûdî, E. Âli, Gece Kuşları, (2013), Edebiyatın İzinde: Polisiye Edebiyat, Didem Ardalı Büyükarman ve Banu Öztürk ile (2013), Yervant Odyan, Abdülhamid ve Sherlock Holmes, Didem Ardalı Büyükarman, Banu Öztürk, Ayşe Şahin ve E. Şule Ayva ile (2014), Edebiyatın İzinde: Fantastik ve Bilimkurgu, Didem Ardalı Büyükarman ve Banu Öztürk ile (2015).

Haber akışı
0
Tartışmaya katılmak için
giriş yapın ya da kayıt olun
loader
Sohbetler
Заголовок открываемого материала