00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
SERHAT AYAN'LA BAYRAM ÖZEL
00:14
39 dk
HABER MASASI BAYRAM ÖZEL
07:00
36 dk
HAFTANIN KEYFİ BAYRAM ÖZEL
09:00
49 dk
HABERLER
11:00
6 dk
HABERLER
12:00
5 dk
HABERLER
13:00
8 dk
HABERLER
14:00
6 dk
HABERLER
15:00
8 dk
HABERLER
16:00
8 dk
HABER MASASI BAYRAM ÖZEL
16:12
36 dk
HABERLER
17:00
5 dk
HABERLER
18:00
7 dk
ÖZEL HABER
Geçmişten günümüze akan miras: İstanbul’un su yolları
18:31
4 dk
HAFTANIN KEYFİ BAYRAM ÖZEL
19:00
49 dk
SERHAT AYAN'LA BAYRAM ÖZEL
00:00
39 dk
ÖZEL HABER
Geçmişten günümüze akan miras: İstanbul’un su yolları
02:22
4 dk
SESLİ HABER
05:04
2 dk
SERHAT AYAN'LA BAYRAM ÖZEL
08:00
39 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
11:00
1 dk
SESLİ HABER
Dünya F-35’i tartışıyor: ‘ABD istemezse uçamaz’
11:10
5 dk
ÖZEL HABER
SGK Uzmanı Melis Elmen: Yeni doğum yapacak annelere destek yolda
11:20
3 dk
ÖZEL HABER
Silivri Cezaevi’nin tarihi: Kumpas davalarından İmamoğlu’na
11:27
7 dk
ÖZEL RÖPORTAJ
Kennedy belgelerinden İsrail çıktı
11:37
17 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
12:00
1 dk
SEYİR HALİ BAYRAM ÖZEL
Yatırım yoluyla oturma izni: En çok tercih edilen ülkeler hangileri?
12:09
42 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
13:00
1 dk
MÜZİĞİN EFSANELERİ
Neşenin ve hüznün ustası: Volkan Konak kimdir?
13:09
8 dk
ÖZEL HABER
Konuşan da binen de ölüyor: ABD'li uçak firmasının bilinmeyenleri
13:21
16 dk
ÖZEL HABER
Silivri sonrası gündemde: Müzeye dönüşen cezaevleri
13:41
6 dk
ÖZEL HABER
Uzman Diyetisyen anlattı: Ramazan sonrası doğru beslenme nasıl olmalı?
13:50
3 dk
TARİHTE BUGÜN
Eski Roma’dan günümüze şaka geleneği: 1 Nisan
13:57
2 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
14:00
1 dk
HABER MASASI BAYRAM ÖZEL
Baharın müjdecisi: Maslenitsa Bayramı
14:09
36 dk
SESLİ HABER
"Rüşvetin belgesi olmaz" demeyin: 1800 yıl önceki belge
14:49
3 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
15:00
1 dk
YERİ VE ZAMANI BAYRAM ÖZEL
Kahve ismi nereden geliyor?
15:05
52 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
16:00
1 dk
SEYİR HALİ BAYRAM ÖZEL
Kas ve eklem ağrılarına yönelik fizik tedavi ve rehabilitasyon yöntemleri
16:01
53 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
17:00
1 dk
HAFTANIN KEYFİ BAYRAM ÖZEL
Serhat Ayan'la en güzel bayram şarkıları
17:06
49 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
18:00
1 dk
GÜN ORTASI BAYRAM ÖZEL
Dünyanın dört bir yanından bayram kutlamaları ve renkli etkinlikler
18:11
48 dk
ÖZEL HABER
Binlerce yıldır yaşamın devam ettiği 10 şehir
19:04
5 dk
MÜZİĞİN EFSANELERİ
Neşenin ve hüznün ustası: Volkan Konak kimdir?
19:14
8 dk
ÖZEL HABER
Geçmişten günümüze akan miras: İstanbul’un su yolları
19:26
4 dk
ÖZEL HABER
Uzman Diyetisyen anlattı: Ramazan sonrası doğru beslenme nasıl olmalı?
19:33
3 dk
ÖZEL RÖPORTAJ
Kennedy belgelerinden İsrail çıktı
19:39
17 dk
ANKARA FARKI BAYRAM ÖZEL
Edebiyatın iç dünyası: ‘Şiirin nöbetini tutuyoruz’
20:01
46 dk
ÖZEL HABER
142 yıldır tamamlanamayan yapı: Sagrada Familia
21:00
7 dk
TARİHTE BUGÜN
Eski Roma’dan günümüze şaka geleneği: 1 Nisan
21:11
2 dk
ÖZEL HABER
Svalbard Adası ve Spitsbergen Anlaşması
21:18
29 dk
SESLİ HABER
Dünya F-35’i tartışıyor: ‘ABD istemezse uçamaz’
21:50
5 dk
SESLİ HABER
Dünyanın en tehlikeli hayvanları listesinde yer alıyorlar: Büyük Beşli
22:00
5 dk
ÖZEL HABER
Konuşan da binen de ölüyor: ABD'li uçak firmasının bilinmeyenleri
22:09
16 dk
ÖZEL HABER
Binlerce yıldır yaşamın devam ettiği 10 şehir
22:29
5 dk
SESLİ HABER
‘Hayalet çalışan’ sendromu: İş yerine aidiyeti neler düşürüyor?
22:39
7 dk
HABER MASASI BAYRAM ÖZEL
Baharın müjdecisi: Maslenitsa Bayramı
23:00
36 dk
DünBugün
Geri dön
Adana107.4
Adana107.4
Ankara96.2
Antalya104.8
Bursa101.4
Çanakkale107.2
Diyarbakır89.6
Gaziantep104.3
Hatay106.1
İstanbul97.8
İzmir91.0
Kahramanmaraş92.3
Kayseri105.5
Kocaeli90.2
Konya88.6
Malatya106.0
Manisa101.0
Mardin92.2
Ordu99.6
Sakarya90.2
Samsun107.7
Sivas104.2
Şanlıurfa95.3
Trabzon102.4
Van88.0

Uzay mühendisi Mevlütoğlu: Helikopter tespit sisteminin maliyeti ne olursa olsun kurtaracağı canla kıyaslanamaz

02062017_Bidebunudinle
Abone ol
Şırnak'ta 13 askeri taşıyan helikopterin yüksek gerilim hattına çarparak düşmesi, helikopterlerde engel tespit sisteminin olmamasını gündeme getirdi. Helikopterlerde kazayı engelleyebilecek engel tespit sisteminin olmamasını değerlendiren Arda Mevlütoğlu, "Bu sistemlerin maliyetleri ne olursa olsun kurtaracağı canla kıyaslanamaz" dedi.

Şırnak'taki 13 askeri taşıyan helikopterin yüksek gerilim hattına takılması sonucunda düşmesiyle, üst rütbeli 13 asker hayatını kaybetti. Şırnak'taki askeri helikopterin düşmesi, yakın zamanda yaşanan helikopter kazalarını ve ihmalleri gündeme getirdi.

Şırnak'ta düşen helikopterin enkazı - Sputnik Türkiye
CHP'den Şırnak'taki helikopter kazası için araştırma önergesi
Şırnak'ta düşen helikopterde ve diğer düşen askeri helikopterlerde de helikopter engel tespit sistemi bulunmuyor. Başbakan Binali Yıldırım, helikopterlerde engel tespit sisteminin olmamasının bir ihmal olduğunu kabul ederek, sistemlerin hemen alınması için talimat verdiklerini açıkladı. Şırnak'taki helikopter kazasının asıl sebebinin helikopterde engel tespit sistemi olmaması tartışmalarına RS FM'de Yavuz Oğhan'dan Bidebunudinle programında cevap veren uzay mühendisi Arda Mevlütoğlu, "Askeri helikopterlerde de, sivil helikopterde de çeşitli nedenlerden sık sık alçaktan ve yere çok yakın uçtuklarından dolayı, bu sistemlere ihtiyaç var" diye belirtti.

Helikopter engel tespit sistemi hakkında bilgi veren Arda Mevlütoğlu "Helikopter engel tespit sistemleri aktif ve pasif olarak 2 kategoride sınıflandırılıyor. Aktif sistemlerin kendi radarları var ya da lazer sistemleri var, bunlar çok daha pahalı. Sistem başına birkaç 100 bin dolar ya da milyon dolar mertebesinde. Pasif sistemler çok daha farklı yöntemlerle çalışıyor, kendi radarları olmayan sistemler, bu pasif helikopter engel tespit sistemleri de birkaç 10 bin dolar ve birkaç yüz bin dolar mertebelerinde. Burada esas söyleyeceğim, maliyetleri sistem başına 1 milyon dolar da olsa, 10 bin dolar da kurtaracağı canla kıyasladığınızda hiçbir şey. 127 helikopterin olduğunu varsayarsak hepsi için, helikopter engel tespit sitemi için 150 — 200 milyon gibi bir bütçe gözden çıkarılabilir" açıklamasında bulundu.

Şırnak'ta düşen helikopterin enkazı - Sputnik Türkiye
'Şırnak'ta 13 askerin hayatını kaybettiği helikopteri HPG düşürdü'
‘ASKERİ HELİKOPTERLER SIK SIK ALÇAKTAN UÇTUĞU İÇİN BU SİSTEMLERE İHTİYAÇ VAR'

Helikopter engel tanıma sistemlerine neden ihtiyaç olduğunu açıklayan Mevlütoğlu, "Bu tür sistemler son 15-20 yıl içinde yaygınlaştı. Askeri helikopterlerde de, sivil helikopterde de çeşitli nedenlerden sık sık alçaktan ve yere çok yakın uçtuklarından dolayı, bu sistemlere ihtiyaç var. Özellikle çatışma ve risk algılanan bölgelerde askeri helikopterle çoğunlukla alçaktan ve hızlı bir şekilde uçmayı tercih ederler. Çünkü böylelikle düşmanın uçaksavar füzelerinin nişan alması çok daha zorlaşır. Alçaktan ve hızlı uçmak kaçınılmaz bir şey. Ama bu durumda da kaçınılmaz olarak bir risk ortaya çıkıyor. Başta elektrik, enerji nakil hatları olmak üzere, kuleler, antenler, yüksek televizyon verici ve telsiz antenleri, binalar, yüksek ağaçlar helikopterler için risk. Bu yüzden de dünya çapında her yıl çok sık askeri helikopterler bu tür engellere takılarak ve çarparak düşebiliyorlar. Teknolojik gelişmelerden dolayı son yıl engelleri önceden tespit edebilen sistemler yaygınlaştı ve bu sistemlerin maliyetleri oldukça düştü. Bu sistemleri üretmek ve geliştirmek oldukça ucuz ve basit hale geldi" dedi.

Şırnak'ta düşen helikopterin enkazı - Sputnik Türkiye
'Nasıl oluyor da helikopter, kalkıştan sadece üç dakika sonra yüksek gerilim tellerine takılabiliyor?'
‘TÜRKİYE'DE SAVUNMA SEKTÖRÜNÜN İYİLEŞTİRİLMEYE İHTİYACI VAR'

Türkiye'de savunma sektörünün iyileştirmeye ihtiyacı olduğunu savunan Arda Mevlütoğlu, "Şırnak'ta düşen genel maksat helikopterleri 90'lı yılların ortalarında envanter alındı, Fransız üretimi helikopterler bunlar. 25 kişi civarında personel taşıyabiliyor. İç hacmi de, kendisi de büyük helikopterler ve modern helikopterler. Bahsettiğim helikopterde engel tespit sistemleri çok hacimli ve çok yüksek, çok büyük şeyler değil. Dolayısıyla genel maksat helikopterlerine bu sistemlerin entegrasyonu çok büyük bir zorluk değil. Burada esas zorluk bu sistemlerin performansı. Teknolojiye asla yüzde 100 güvenemezsiniz. Bu tür engel tespit sistemleri de asla kaza veya çarpma ihtimalini sıfırlamaz. Anca riski kontrol edilebilir seviyelere düşürürler. Tehlikeyi daha düşürebilir yani bu sistemler, bir tür yardımcı hicaz ve yardımcı sistemdir. Ama istenilen performansı sağlayacak bir sistemin bulunması ve geliştirilmesi önemli bir mesele. Türkiye'de savunma sektörünün genel bir iyileştirilmeye ihtiyacı var. En tepede planlamadan, ihtiyacın giderilmesine kadar tüm o tedarik süreci, genelde oldukça sorunlu geçiyor. Çünkü teknik ihtiyaçlar bir türlü finalize edilemiyor. Ya da finalize edilen ihtiyaçların giderilmesi, çeşitli bürokratik sebeplerden dolayı her zaman hızlı olmuyor. Bir yandan ordumuzun ve güvenlik güçlerimizin acil ihtiyaçları var, bir yandan milli savunma sanayimizin geliştirilme hedefi var ama bu ikisi zaman ölçeği olarak her zaman uyumlu olamayabiliyor. Bir yandan acil ihtiyaçları karşılarken, bir yandan da zaman alıcı Ar-Ge projelerini büyütmeniz gerekiyor. Bu dengeyi sağlayabilmek de ciddi bir konu" cümleleriyle konunun önemine dikkat çekti.

Haber akışı
0
Tartışmaya katılmak için
giriş yapın ya da kayıt olun
loader
Sohbetler
Заголовок открываемого материала