Rusya pazarında geçen yıl yaşanan sıkıntılar önemli ölçüde aşıldı. Rus turistlerin yanı sıra Avrupalı turist de Antalya'ya geri döndü. Bu sezon için beklenti de oldukça yüksek. Erken rezervasyonlarda durum hem yabancı hem yerli turist için iyi seviyede.
Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) Yönetim Kurulu Başkanı Erkan Yağcı, turizmin başkenti Antalya'nın sezon için öngörüleri, Rus ve Avrupalı turist için son rakamları ve pazar çeşitliliğine ilişkin beklentileri anlattı.
RUS TURİST ANTALYA'YA GERİ DÖNDÜ
AKTOB Başkanı Erkan Yağcı, yılın ilk dört ayında, geçen yıla göre sadece yüzde 1'lik artış yaşandığını buna karşın Nisan ayı rakamlarının çok iyi olduğunu belirtti.
Yağcı'nın verdiği bilgiye göre geçen yılın nisan ayı ile kıyaslandığında Antalya'ya gelen turist sayısında yüzde 35 civarında bir artış var. Bu artışta etkili temel faktör, Rus pazarının devreye girmesi: "Nisan ayı özelinde Rusya'dan gelen turist sayısı 2015 yılı rakamlarını geçti, neredeyse rekor yıl olan 2014'e ulaştı. Avrupa pazarındaki sıkıntılar da sürmekle beraber, nisan ayında Avrupalı turistlerin sayısında da artış yaşandı."
Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği Başkanı Erkan Yağcı, erken rezervasyonlarda Rusya'dan ciddi bir talep olduğunu belirtti. Buna karşın Avrupa pazarında, özellikle Almanya özelinde sıkıntı yaşanıyor.
AKTOB Başkanı Yağcı'ya göre bu durumda siyasi ve politik gelişmeler etkili oluyor: "Son yıllarda Avrupa'dan gelen misafirlerimiz son dakika rezervasyon yapma eğilimine girdiler. Her yıl alışmış olduğumuz erken rezervasyonları geçen yıl yaşamadık, bu yıl da yaşamayacağımızı düşünüyoruz. Ancak son dakika satışlarıyla Avrupalı turist sayısının da sezonu artıyla kapatacağını öngörüyoruz."
‘OLUMLU HAVA SÜRERSE TURİST SAYISI 2014 REKORUNA YAKLAŞABİLİR'
2014 yılının turizmde 'altın yıl' olduğunu anımsatan AKTOB Başkanı Erkan Yağcı, Türkiye'de 5 milyona yakın Rus turist ağırlandığını, bunun yaklaşık 3.6 milyonunun Antalya'ya geldiğini söyledi.
Son iki yılda politik gelişmelere paralel şekillenen bir dönem yaşandığına dikkat çeken Erkan Yağcı, 2017 için öngörüde bulunmanın zor olduğunu kaydetti. Buna karşın Yağcı, Rusya-Türkiye arasındaki olumlu havayla beraber hedefin, 2014 yılına yaklaşan bir rakamın yakalanması olduğunu ifade etti.
"Türkiye bir turizm ülkesi, Antalya da başkent" diyen AKTOB Başkanı, 'Zengin Rus turisti kaybettik' söylemlerini de değerlendirdi.
2015 Kasım ayında başlayan uçak krizine vurgu yapan Erkan Yağcı'ya göre bu durum beklenti dahilinde ve geçici bir gelişme: "2014 yılında, uçak krizi yaşanmadan önce, her türlü profile sahip Rus turist geliyordu Antalya'ya; yüksek gelirli de ekonomik tatil isteyen de. Uçak krizi ile başlayan süreci, rubledeki değer kaybı gibi faktörleri düşündüğümüzde Rus turistin profilinin değişmesi normal. Geçen yıl Türkiye yüzde 30 turist kaybetti, Antalya'daki kayıp ise yüzde 50. Bizim birden bire 2014'teki gibi çok iyi rakamlara ulaşmamız ve aynı gelir grubuna hitap etmeyi beklemek çok rasyonel değil."
‘TÜRKİYE'NİN YENİ BİR KAYNAK PAZARA İHTİYACI VAR'
Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği Başkanı Erkan Yağcı, turizmde pazar çeşitliliğinin gerekliliğine de vurgu yaptı.
"Hiçbir pazar diğerinin alternatifi değildir" ifadesini kullanan Yağcı, '2023'te 64 milyon turist' hedefine ulaşmak için pazarlar arasında seçim yapmak gibi bir bakış açısına sahip olunamayacağını söyledi.
Erkan Yağcı, Türkiye'nin pazar çeşitliliği değil, pazarlarda hacim sorunu olduğu görüşünde.
Yağcı'ya göre Türkiye kısa sürede kendine üçüncü bir kaynak pazar edinmeli: "Türkiye'nin iki kaynak pazarı var: Rusya ve Almanya. Türkiye'nin esas ihtiyacı olan üçüncü bir kaynak pazarı, acilen yaratması lazım. Asya,Ortadoğu ya da Avrupa, nereden olursa olsun üçüncü hatta dördüncü bir kaynak pazar, Türkiye için bir kazanımdır. Bunun yanında diğer ülkelerden gelen kişi sayısını, hacmi de artırmamız lazım. Türkiye'nin turizm tarihinde iki yıl üst üste düşüş yaşadığı bir yıl olmadı. 2017 yılının Türkiye için turizmde büyüme yılı olması gerekiyor."