Türk turizminin iki büyük pazarı olan Rusya ve Avrupa'dan gelen misafir sayısında 2015'teki yüksek rakamlara geri dönüş bekleniyor. İç pazardaki hedefse 10 milyon yerli turist ağırlamak.
Son dönemde hükümet, ekonomik toparlanmaya katkı sağlamak için birçok sektöre yönelik teşvik paketleri hazırladı.
Son iki yılda gelirlerinde büyük kayıp veren turizm sektörünün de bu kapsamda beklentileri var.
Kasım 2015'te Rus uçağının düşürülmesi sonrasında Rusya ile yaşanan gerilim, turizmcinin en sadık misafirlerini, Rus turistleri kaybetmesine neden oldu. Ardından geçtiğimiz yıl yaşanan terör eylemleri nedeniyle oluşan güvenlik endişesi ve son olarak 15 Temmuz darbe girişimi Türkiye'ye turizm alanında zor duruma soktu. Sektör, gelirinde büyük kayıp verdi.
2016 yılının son çeyreğinde ise bu konularda yaşanan olumlu gelişmelerle birlikte toparlanma başladı. Ancak turizmcinin eski gücünü geri kazanmak için bazı talepleri ve beklentileri var. Bu kapsamda Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED), Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'a 9 maddelik bir talep mektubu sundu.
TÜROFED Başkanı Osman Ayık, RS FM'de Ekonomi Raporu'nda sektörün yeniden atağa geçmek için beklentilerini anlattı.
RUSYA PAZARINDAKİ KAYBIN FATURASI BÜYÜK
Osman Ayık, turizm sektörünün 2014 yılının son çeyreğinden itibaren bazı sıkıntılar çektiğini hatırlattı:
"Türkiye için en önemli pazarların başında gelen Rusya'nın, emtia fiyatlarındaki düşüş nedeniyle ekonomisinde yaşadığı bozulma bunlardan biri.
Türkiye 2015'te Rusya Federasyonu'ndan 1 milyon civarında misafir kaybetti. 2015'in sonundaki uçak kriziyle birlikte de Rus turist sayısı neredeyse sıfırlanma noktasına geldi. 2016 sonunda ilişkilerin iyileşmesiyle başlayan charter seferleri ise geçen yılın son çeyreğinde Rus pazarında bir geri dönüş sağladı.
2016 yılında her şeye rağmen 500 binin üzerinde Rus misafiri ağırlayabildik. Ama 2014'te Rusya Federasyonu'ndan gördüğümüz rakam 4.8 milyondu."
'TÜRKİYE SON 2 YILDA 10 MİLYON YABANCI TURİST KAYBETTİ'
"Turizm sektörü 2014'ten sonra üst üste 2 yıl boyunca kaynak pazarlarda yaklaşık 10 milyon civarında misafir kaybı yaşadı."
Buna karşın Almanya pazarını örnek veren Ayık, "Bütün olumsuzluklara rağmen 3 milyon 750 bin Alman misafir 2016 yılında yine Türkiye'yi ziyaret etti. Bunlar bizim ne kadar sağlam ve rekabetçi bir ürünümüz olduğunun; misafirlerimizin de aldıkları hizmet kalitesinden ve standarttan memnun olduklarının göstergesi" dedi.
'BARIŞ ORTAMI ÖZGÜR VE DAHA ÇOK SEYAHAT ETMEYİ BERABERİNDE GETİRECEK'
TÜROFED Başkanı Osman Ayık, güvenliğin sadece Türkiye'nin değil, tüm dünyanın sorunu olduğuna dikkat çekerek, güvenlik ve turizm arasındaki bağı şu sözlerle ifade etti:
'TURİZMDE TALEBİN CANLANMASI İÇİN TANITIM ATAĞI GEREKİYOR'
Tüm bunlara karşın turizmci 2017 için umutlu.
TÜROFED Başkanı Osman Ayık, 2017 yılının, 2 kayıp yılın arkasından toparlanma yılı olacağını ve geçmişte yaşanan kayıpların telafi edileceğini söyledi. Ayık, bu noktada talebin tekrar canlandırılması gerektiğine de dikkat çekti.
Sürdürülebilir bir tanıtım kampanyası ile PR çalışmasına ihtiyaç duyulduğuna vurgu yapan Osman Ayık, alt marka yaratılması gerektiğini de kaydetti:
"Talep canlanmadığı takdirde siz ne yaparsanız yapın, bu yapıyı ilelebet sürdürmek mümkün olmaz. Sürdürülebilirliği sağlayacak bir takım tedbir, finans desteği vs. yapılırken bir yandan da talebin mutlaka geri döndürülmesi gerekiyor. Türkiye markasının yanında diğer alt markaları da geliştirmek, biraz daha bölgesel düzeyde tanıtım ve PR çalışmaları ağırlık vermek lazım."
'RUS TURİST 2017'DE GERİ KAZANILACAK'
TÜROFED Başkanı Osman Ayık, 2017'de Rusya Federasyonu ve Bağımsız Devletler Topluluğu'nda önemli bir geri dönüş beklediklerini söyledi.
Rus turist sayısında 2015 seviyelerine yaklaşmayı beklediklerini belirten Ayık, erken rezervasyonların bunun sinyalini verdiğini kaydetti.
Osman Ayık, Türkiye'nin önemli pazarlarından olan İsrail'den de turist sayısında artış beklendiğini ifade etti.
'SEKTÖRÜN FİNANSAL DESTEK VE TEŞVİKLERE İHTİYACI VAR'
Türkiye Otelciler Federasyonu Başkanı Osman Ayık, Cumhurbaşkanı Erdoğan'a sunulan taleplerin amacına da değindi.
Turizm sektörünün rekabetçi ve dirençli olduğunu hatırlatan Osman Ayık, Türkiye'nin turizmde bu kapasiteye yatırımlarla geldiğine dikkat çekti.
"Bu da ister istemez bir borç stoğu anlamına geliyor" diyen TÜROFED Başkanı sözlerine şöyle devam etti:
"Mevcut durumda bu sistemin devamlılığını sağlamak lazım. Bizim taleplerimizin ana hedefi budur. Türkiye bir değer yarattı; 85 milyar doların üzerinde bir yatırım stoğumuz var. En olumsuz geçen yılllarda bile 20-25 mikyar doların üzerinde turizm geliri elde ettik. Bunun devamlılığını sağlamak amaç."
Osman Ayık bu noktada firmaların hem mevcutta kullanmış oldukları kredilerin yapılandırmaları için hem de işletme sermayesi açıklarının kapanması için düzenlemelere ve desteklere ihtiyaç olduğuna vurgu yaptı. Sigorta, vergi vs. gibi ödemelerin belli sürelerde ertelenmesi gerektiğini de sözlerine ekledi.
'İÇ PAZARDA HEDEF 10 MİLYON MİSAFİR AĞIRLAMAK'
TÜROFED Başkanı Osman Ayık, iç pazara verilen öneme de dikkat çekti.
Son 5-10 yıllık periyotta erken rezervasyon kampanyaları ile iç pazarda önemli bir mesafe kaydedildiğini belirten Osman Ayık, hedefin tesislerinde 10 milyon yerli misafiri ağırlamak olduğunu söyledi.
"Rekabet ettiğimiz Akdeniz çevresindeki ülkelerin iç pazar payları yüzde 30'lara yaklaştı. Türkiye'de bu yüzde 10-15'ler seviyesinde. Ama biz bunu yavaş yavaş istediğimiz noktalara doğru taşıyoruz."
TÜROFED Başkanı, 2016'da uygulanan fiyat politikaları ve kampanyaların bu yıl da sürdürüleceğine vurgu yaptı, yerli turistin şu anda yabancı turistten daha ekonomik fiyatlarla tatil yapabildiğini ifade etti.
Osman Ayık, yerli turiste erken rezervasyon alımlarında, sonraki aylarda fiyatların geri gitmesi durumunda aradaki farkın iadesinin yapıldığını da sözlerine ekledi.