Ayrıca modern sivil ve askeri helikopterlerinin tasarım, üretim, test ve teknik bakım olanaklarına sahip dünyanın nadir şirketlerinden biri. Holdingin çatısı altında tasarım bürosu, helikopter fabrikaları, yedek parça üretim, bakım ve onarım işletmeleri, hava araçları onarım fabrikaları ve ayrıca yurt içi ve dışında satış sonrası desteği sağlayan servis şirketleri yer alıyor.
‘Rusya Helikopterleri’ basın dairesinden Sputnik’e yapılan açıklamada, holdingin ürettiği helikopterlerin özellikleri, yeni tasarımlar ve gelecek planlarından bahsedildi.
Holdinginizin sitesinde, tasarladığınız Mi-8/17 ailesinin sektör tarihinin en popüler helikopterleri olduğu kaydediliyor. Popülerliğinin sırrı nedir?
Mihail Mil’in yönetimi altında tasarım büromuz tarafında geliştirilen Mi-8/17 helikopter ailesinin popüler olmasının sırrı teknik çözümlerin sıra dışı olması ve sürekli performans artırma çalışmalarında.
Mi-8/17 helikopterinin temel üstünlükleri çok fonksiyonlu olması, bakım ve işletim kolaylığı, geniş bir kullanma yelpazesi, eşsiz uçuş ve teknik özellikler.
Mi-8AMTSh-VA modeli büyük dikkat çekiyor. Bu modelin dünyada muadili var mı? Varsa Mi-8AMTSh-VA’nın rakiplerine göre üstünlükleri ve temel özellikleri neler?
Mi-8AMTSh-V helikopterinin Arktik koşullarına uyarlanan versiyonu olan Mi-8AMTSh-VA geliştirilmiş ısı yalıtımı, Rus yapımı VK-2500-03 güçlendirilmiş gaz türbinli motorlar ve TA-14 yardımcı güç ünitesine sahip. Aracın temel özellikleri arasında eşsiz yağ ve transmisyon ısıtma sistemi. Bu sistem sayesinde helikopter, eksi 60’larda acilen motorlarını çalıştırma yeteneğine sahip. Bu, aracın rakipler karşısında en büyük üstünlüğü. Mi-8AMTSh-VA, ek ısı yalıtımı ve mürettebat için gıda ısıtma cihazlarıyla donatıldı.
Bu modeller, son model navigasyon ve radyo cihazlarına sahip, buna dijital otopilot ve uydu sinyali kaybolunca devreye giren ataletsel seyrüsefer sistemi de dahil.
Mi-8AMTSh-VA Arktik bölgede taşıma ve arama kurtarma çalışmalarında kullanılıyor.
Çin, Arjantin, Şili ve diğer ülkelerin bu helikoptere ilgi duyduğu yönünde bilgi var. Helikopterin bu ülkelere satışıyla ilgili görüşmelerin devam ettiği bildirilmişti. Görüşmeler hangi aşamada?
Gerçekten de Mi-8AMTSh-VA helikopterlerine bazı yabancı ülkeler ilgi gösteriyor. Bunlar öncelikle ağır iklim koşullarına sahip ülkeler. Arktik ve Antarktika’yı aktif olarak araştıran ülkeler de var. Henüz hiçbiriyle sözleşme imzalanmadı. Ama talep eksikliği yüzünden değil, bu helikopterler Rusya’da yeni yeni işletilmeye başladı ve tüm özelliklerinin gerçek koşullarda denenmesi için zamana ihtiyaç var. Helikopterin beyan edilen tüm özellikleri olumlu sonuçlarla teyit edildikten sonra dünya piyasasına pazarlamayla uğraşacağız. Eminim helikopterimiz piyasada layık olduğu yeri alacak.
Ürünlerinizin teknik bakımı nasıl gerçekleştiriliyor. Garanti süresi nedir? Yabancı müşterileriniz yedek parça sıkıntısı çekiyor mu?
Dünya genelinde servis ağını kurma yönünde tutarlı bir çalışma yürütüyoruz. Bu çalışma planlı ve sistemli nitelik taşıyor. Temel amaç, servis altyapısını müşterilerimize en yakın yere taşımak.
Ayrıca satış sonrası hizmet kapsamında aktif olarak müşterilerimize teknik gereçleri tedarik ediyor, onarım ve helikopterlerin ömrünü uzatma hizmetlerini sunuyoruz. Müşterilerimiz yedek parça tedarikiyle ilgili hiçbir sorun yaşamıyor.
Hangi dikkate şayan yeni projeler üzerinde çalışıyorsunuz?
Piyasaya en yakın zamanda yeni sivil helikopterlerimizi sürmeyi planlıyoruz. Son iki yılda Ansat helikopterinin yolcu, kurumsal ve tıp modelleri, Mi-38 ve Ka-226T’nin nakliye modelleri başarıyla sertifikalaştırıldı. Ayrıca yeni orta helikopter Ka-62’nin testleri devam ediyor.
Askeri helikopterlerimiz üzerinde de önemli çalışmalar yapılıyor ama bilinen nedenlerden dolayı bu bilgiyi açıklayamıyoruz. Ayrıca hızlı helikopter projesi üzerinde çalışıyoruz.
Yeni Rus helikopter Ka-62, Kamov tasarım bürosu tarafından VIP dahil yolcu taşıma, denizaşırı çalışmalar, tıbbi yardım sağlama, yük taşıma, devriye ve çevre gözlemi, arama kurtarma ve tahliye çalışmaları amacıyla geliştirildi. Yani çok fonksiyonlu bir helikopter olan Ka-62, çeşitli iklim koşullarında, kara ve su üzerinde 24 saat görev yapma yeteneğine sahip
Bu helikopterin özelliği, yapısında cam elyaflı plastik, karbon elyaflı plastik, organik plastik gibi polimer kompozitler ve modern yüksek dayanımlı alüminyum ve titan alaşımları ile çeliğin kullanılmış olması. Polimer kompozitlerlerin helikopterin yapısındaki oranı yüzde 60’a çıkarıldı. Ka-62’nin diğerlerinden farklı kılan özellikler arasında ‘halka içinde pervane’ türünden kuyruk pervanesi de gösterilebilir.
Ayrıca Ka-62, kazaya dayanıklı yakıt sistemiyle donatıldı. Helikopter, normal ve olumsuz hava koşullarda uçuşu sağlayan ve otomatik iniş manevrasını çizen temel donatıma sahip.