Anayasa Komisyonu’nun CHP’li üyesi Murat Emir, anayasanın 15. maddesinin ikinci fıkrasında yer alan, "Savaş, sıkıyönetim, seferberlik ve OHAL durumunda dahi kişinin yaşama hakkına, maddî ve manevî varlığının bütünlüğüne dokunulamaz; kimse din, vicdan, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz ve bunlardan dolayı suçlanamaz; suç ve cezalar geçmişe yürütülemez; suçluluğu mahkeme kararı ile saptanıncaya kadar kimse suçlu sayılamaz” hükmünün ihlali anlamına geleceğini ifade etti.
"Normalde Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile temel hak ve özgürlüklerle ilgili değişiklik yapamıyorsunuz. Oysa OHAL durumlarında anayasada bulunan temel hakları dikkate almaksızın sınırlayabileceği bir hükme bağlanıyor. Yaşama hakkı, vücut bütünlüğü, adil yargılanma, haberleşme hürriyeti gibi çok temel haklar OHAL döneminde Cumhurbaşkanı’nın üzerinde sınırlama yapabileceği bir duruma getiriliyor."
'13. MADDEYE AYKIRI'
Verilen değişiklik önergesiyle ayrıca OHAL kararnamelerinin 1 ay boyunca görüşülmemesi durumunda yürürlükten kaldırılacağı hükmü de değişti. Buna göre, OHAL kararnamelerinin görüşülme süresi 3 aya çıktı. Emir, MHP’li Mehmet Parsak'ın AK Parti ile yapılan anayasa görüşmeleri sırasında bu 3 aylık sürenin 1 aylık süreye indirilmesinden MHP'nin başarısı olarak 'övgüyle' bahsettiğini hatırlattı.
'TÜRKİYE'Yİ AVRUPA'DAN KOPARMAYA YÖNELİK'
"Bu haklar ihlal edilirse aynı zamanda Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi de ihlal edilmiş olur. Bu teklif sadece Meclis’e kilit vurmaktan öte aynı şekilde Türkiye’yi Avrupa’dan koparmaya yönelik. Ne yaptıklarının farkında bile değiller.”
KOMİSYONA GELEN MADDE
"Cumhurbaşkanı, yürütme yetkisine ilişkin konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilir. Anayasanın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi haklan ve ödevleriyle dördüncü bölümde yer alan siyasi haklar ve ödevler Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenemez. Anayasada münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz. Kanunda açıkça düzenlenen konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz. Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanunlarda farklı hükümler bulunması halinde kanun hükümleri uygulanır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı konuda kanun çıkarması durumunda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi hükümsüz hale gelir."