Pervereş, "Uçaklar 10 yıllık bir zaman diliminde İran Hava Yolları'na teslim edilecek" dedi
IRNA'ya konuşan Boeing Bölgesel Direktörü Fletcher Barkdull ise anlaşmanın 16 milyar 600 milyon değerinde olduğunu belirterek, onlarca yıl sonra İran pazarına dönmekten mutlu olduklarını ifade etti.
Barkdull, "Boeing, ABD hükümetinin onayıyla İran'a 80 uçak satılmasına ilişkin nihai anlaşmayı imzaladı" ifadesini kullandı
1979'DAN SONRA İLK UÇAK SATIŞI
ABD, 1979 yılındaki devrimden sonra 52 ABD'li diplomatın 444 gün boyunca Tahran'daki elçiliğinde rehin alındığı kriz sonrasında, İran ile bütün diplomatik ilişkilerini kesmişti. ABD daha sonra İran'a yaptırım uygulamaya başlamış, ardından da İran'ın nükleer programı gerekçe gösterilerek ambargonun kapsamı genişletilmişti.
İran ile 5+1 ülkeleri arasında İsviçre'nin Cenevre kentinde 24 Kasım 2013 tarihinde yapılan müzakerelerde geçici anlaşmaya varılmış ve bu anlaşma uyarınca İran'a uygulanan bazı ekonomik yaptırımların hafifletilmesi kararı alınmıştı. Daha sonra nükleer müzakerelerde Nisan 2014'te varılan geçici anlaşma çerçevesinde ABD Hazine Bakanlığı, Boeing'e bazı uçak parçalarının 'kısa süreliğine' İran'a satılması için izin vermişti.
16 Ocak'ta uygulamaya giren nükleer anlaşmayla birlikte ekonomik yaptırımların kaldırılmasının ardından İran, eski hava filosunu yenilemek amacıyla Fransa'nın Airbus ve ABD'nin Boeing şirketleriyle müzakereler yürütüyordu. İran bu kapsamda ocak ayında Airbus şirketiyle 118 uçak alınmasına ilişkin 27 milyar dolarlık anlaşma imzalamıştı.
AMBARGO KAZALARI TETİKLİYORDU
İran Air, ambargo sebebiyle şu ana kadar 1979'dan önce satın aldığı uçaklarla hizmet veriyor. Uçak filosu yenilenememesi kaza riskinin de artmasına neden olmuştu. Bu nedenle İran'da son 37 yıl içinde 200'den fazla uçak kazası yaşanmış ve bu kazalarda da 2 binin üzerinde insan hayatını kaybetmişti.