Eylül ayı başında World Food Moscow Gıda Fuarı'nda da Akdeniz Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği ile milli katılım organizasyonu gerçekleştirerek Narenciye Tanıtım Grubu ile büyük bir stant açan Türk firmaları en yoğun katılım sergiledikleri tekstil fuarı Tekstillegprom'da Türkiye logosu altında açtıkları stantlarında ürünlerini Moskova'da Rus müşteriye tanıttılar.
Firmalar fuarda, kendilerine gösterilen ilgiden son derece memnun olduklarını dile getirdiler. Türkiye markası adı altında stantlarında Türk ve Rus bayrakları ile Rus müşterilerini ağırlayan fuarcılar, ilgiden son derece memnun olduklarını dile getirirken, iki ülke arasındaki ilişkilerin yeniden düzelmesinin hem kendilerini hem de müşterilerini çok memnun ettiğini söylediler.
Moskova VVTS fuar alanında 28 ülkeden yaklaşık 2 bin firmanın katıldığı 47. Tekstillegprom fuarında Türk stantları büyük ilgi gördü. 40 bin metre kare alanda gerçekleşen fuar, uçak krizinden sonra Türk firmalarının bu denli kalabalık katıldığı ilk fuar oldu.
'FUARA ZEVKLE KATILDIK'
Tkani Prestij firması sahibi Hulki Öz, bu fuara yaklaşık 12 yıldır, 20 kerenin üzerinde katılım sağladıklarını söyledi. Tkani Prestij olarak Oğuz Tekstil'in mallarını sattıklarını anlatan Hulki Öz, şöyle konuştu:
"Bizim için oldukça etkili. Yeni çeşitlerimizi sergiliyoruz, onlar da görme imkanı buluyorlar. Bu fuara zevkle katılıyoruz. Bu sürecin iyileşmesi firmaların katılımını da artırdı. Haliyle günümüzde politika ile iş dünyası fazlası ile iç içe olduğu için bu da buradaki iş dünyasını da etkiledi. Tabii kriz aşıldı ve Türk firmaları yine eskisi gibi belki daha fazla olacak şekilde tekrar bu tarz fuarlara katılarak kendilerini tanıtacaklardır."
'TÜRK ÜRÜNLERİNE KARŞI OLUMSUZ BİR ŞEY DUYMADIM'
Bu yıl fuara katılımın geçen yıla oranla daha fazla olduğunu belirten Moslabel pazarlama sorumlusu Coşku Yılmaz ise, "Bunu gözlemliyoruz, standımıza oldukça yeni müşterilerin geldiğini gördük. Bu yıl Türkiye'den katılım çok fazla Türk şirketleri olarak. Biz bu fuara iki tane firma olarak katıldık: Fitex ve Moslabel. Fitex şerit ve lastik imalatında Rusya'nın önde gelen üreticilerinden bir tanesi. Moslabel ise dokuma etiket imalatında burada üretim yapıyoruz. Son üç yıldır hızlı büyüyoruz. Fuardan şu ana kadar çok memnunuz" dedi.
Yılmaz, sözlerine şöyle devam etti:
"Biz Rusya'da üretim yapan bir firmayız. Bütün mallarımızı burada imal ediyoruz. Biz teknolojiyi buraya getirdik ve üretimimizi burada yapıyoruz. Müşterilerimiz Türk üreticisi olduğumuzu biliyor. Türk ürünlerine karşı herhangi olumsuz bir şey duymadım. Çünkü Türkiye tekstil üzerine çok köklü, kalitesi ile kendisini belirlemiş bir ülke ve o nedenle müşterilerin bununla ilgili herhangi bir sorunu olmuyor."
Marsala Tekstil'den pazarlama sorumlusu Mustafa Tıraş da fuara ilk defa katıldıklarını belirterek, "Fuardaki ziyaretçi sayısından yola çıkarak gayet memnun olduğumuzu söyleyebilirim. Fuardan beklentimiz yüksek ve şu ana kadar beklentilerimizi gerçekleştiriyor. Türk mallarına ilgi, Türk insanına saygı oldukça yüksek. Evet, kriz biraz etkilemiş ama şu an onun olumsuz etkisini görmüyoruz. Tekrardan katılır mıyız bu fuara, evet katılırız" diye konuştu.
'TÜRK HALKINA KARŞI GAYET İYİLER'
Migiboy Tekstil Pazarlama sorumlusu Murat Engin ise, fuara iyi bir katılım olduğunu, yaşanan olaylardan sonra böyle bir fuarın gerçekleşmesini olumlu olarak değerlendirdi. Tekstil ile ilgili kaybedilenleri tekrar kazanacaklarını ifade eden Engin şunları söyledi:
"Şu anda iyi gidiyor. Türk ürünlerine karşı dünyada da tekstil olarak özellikle ilgi daha fazla. Çünkü Türkiye bu dalda bir kaliteye ulaştı. Burada standımıza gelen müşteriler özellikle İstanbul diyorlar. İstanbul'u da biliyorlar. Türk ürünü ve markası ile burada bulunmamızla ilgili herhangi bir tepki görmedik. Sonuçta yaşanan olayın ne olduğu da ortaya çıktı, onlarda anlamışlar. Onun için bir problem yok, gayet iyiler Türk halkına karşı. Bize karşı iyiler."
'BAKIŞ AÇILARI OLUMSUZ DEĞİL'
Bursa Pakipek Tekstil'den Nihal Akyüz Buca, Rusya pazarına tekrar giriş yapabilmek için fuara katıldıklarını söyledi. Buca, "Ürünlerimiz daha çok dokuma ağırlıklı. Firmamız dokumasını, boyamasını ve baskısını kendi bünyesinde yapıyor. Rusya pazarına tekrar giriş yapabilmek için bugün bu fuara katılıyoruz. Çünkü yaşanan krizden sonra bir durgunluk oldu bildiğiniz gibi. Yaklaşımlar kesinlikle kötü değil. Stok kalitelerimiz ile çok ilgileniyorlar. Türkleri biliyorlar bence; hani bu kriz vatandaşlar ve ticari açıdan bir durgunluk sağlamış olabilir ama şuanda fuara katılımda bir problem görmüyorum. Bakış açıları olumsuz değil. Buraya gelirken hiçbir olumsuz gelişme yaşamadık Fuar şu anda ilk güne göre daha iyi gidiyor; ikinci gündeyiz. Umarım sonuçlar da verimli olur" diye konuştu.