Dünyanın ilk metrosu olan 153 yıllık Londra metrosu, bu geceyarısından itibaren Central ve Victoria olmak üzere 2 hatta, hafta sonu boyunca 24 saat hizmet vermeye başlayacak.
Gece metrosu uygulamasına ilişkin açıklamada bulunan Londra Belediye Başkanı Sadık Han, yeni seferlerin düzenlenecek olmasından duyduğu memnuniyeti dile getirerek, "Metronun gece de hizmet verecek olmasından dolayı çok heyecanlıyım. Doktorlar, hemşireler, güvenlik görevlileri, nöbetçiler gibi birçok kişinin gece geç saatlerde ya işine ya da evine gitmesi gerekiyor. Uygulama aynı zamanda kentin gece ekonomisine de büyük bir itici güç olacak. Tiyatroları, canlı müzik mekanlarını, lokantaları düşünün. Gece metrosunun en sonunda uygulamaya geçmesinden dolayı gerçekten memnun ve gururluyum." ifadelerini kullandı.
Londra Ulaşım Kurumundan (TFL) gece seferlerine ilişkin yapılan açıklamada da yeni uygulamanın 2030 yılına kadar Londra ekonomisine ortalama 6,4 milyar sterlin değerinde ek katkı sağlaması ve 500 bin ek istihdam oluşturmasının beklendiği kaydedildi.
Londra'nın gece metrosunu başlatma kararının altında, her yıl yaklaşık 18,6 milyon yabancı turistin ziyaret ettiği kentin ekonomisini güçlendirme isteği yatıyor. Her yıl Londra'yı ziyaret eden yabancı turistler ortalama 15,6 milyar sterlin seviyesinde harcama yapıyor. Londra'da metro hattının hafta sonları 24 saat çalışması halinde turistlerin gece alışveriş yapması ve harcamalarını sürdürmesi mümkün olacak.
8,6 milyon nüfuslu Londra'da gece geç saatlere kadar açık olan işletmelerin, kafe, bar ve restoranların 2014 yılı resmi verilerine göre, İngiltere ekonomisine yaklaşık 17,7 milyar sterlin seviyesinde katkı sunduğu tahmin ediliyor. İngiltere'de gece geç saatlere kadar hizmet sektöründe çalışanların toplam sayısının ise 720 bin olduğu belirtiliyor.
Londra'da gece metrosuna duyulan ihtiyaç aslında sadece eğlence talebinden kaynaklanmıyor. Kentte gece yaklaşık 101 bin kişi sağlık kuruluşları, hastaneler ve huzur evlerinde çalışırken, ulaştırma ve taşımacılık sektöründe çalışanların sayısı ise yaklaşık 107 bin. Dünyanın en pahalı metropollerinin başında gelen Londra'da ücret skalası daha yüksek olduğu için özelikle göçmenler arasında gece işleri tercih ediliyor.
Sonbahar aylarında hafta sonu gece metrosu uygulamasına Jubilee, Northern ve Piccadilly hatlarının da dahil edilmesi beklenirken, daha sonraki yıllarda ise bazı hatlarda ve istasyonlarda yapılacak modernleştirme çalışmalarının ardından uygulamanın Metropolitan, Circle, District ve Hammersmith & City hatlarını da kapsaması planlanıyor.
Yeraltından trenleri götürmek fikri ilk kez 1845 yılında City of London'ın avukatlarından Charles Pearson tarafından ortaya atıldı. Toplu taşımada ilk buharlı trenin İngiltere'de 1830 yılında kullanıldığı düşünüldüğünde yer altından aynı hizmetin verilmesi için oldukça erken bir zaman olduğu söylenebilir.
Başlangıçta düşünceleri tepki çeken Pearson, "su kanallarından giden trenler" diye tarif ettiği metro projesini 1853'te Avam Kamarası'na kabul ettirmeyi başardı. Sonunda dünyanın ilk metro hattının inşası Londra'da 1860 yılın mart ayında başladı. Dünyanın ilk metrosu olarak tarihe geçen Paddington ve Farringdon caddesi arasındaki "Metropolitan Demiryolu", 10 Ocak 1863 yılında açıldı.
O dönem metro mühendislerinin, "tahtakurularının" ilerleme sisteminden yola çıkarak yerin altında kazılara başladıkları, küçük ve basit tünellerin sürekli yan duvarlarının ve tavanlarının desteklenmesiyle metro hattını oluşturdukları biliniyor.
402 KİLOMETRELİK UZUNLUĞA SAHİP
Günümüzde toplam 402 kilometre toplam uzunluğa sahip Londra metrosu, 270 istasyonla hizmet veriyor. Her biri yaklaşık 10 milyon sterlinlik gelişmiş sondaj makineleri ile hemen her yıl yeni istasyonlar açılarak kentin gelişme hızına uygun şekilde metro hatları uzatılıyor.