Hava Kuvvetleri Komutanlığınca istihbarat, keşif ve gözetleme görevlerinde kullanılan C-160 tipi askeri uçak da darbe girişiminin komuta ve kontrolüne katkı sağlamak amacıyla Kayseri'deki üsten Ankara'ya getirildi. Mevcut olduğu sistemler dolayısıyla ‘gören uçak' olarak nitelendirilen uçağın, anlık görüntüleri oluşturulan komuta merkezine aktarması amaçlandı.
‘FETÖ' darbe girişimine ilişkin başlatılan soruşturma kapsamında, Ankara'daki 4. Ana Jet Üs Komutanlığı'nda inceleme yapılıyor. Akıncılar'daki üste ortaya çıkan görüntüler, planın özenle hazırlandığını ortaya koyuyor.
Akıncılar'daki savaş uçaklarının yanı sıra Diyarbakır'daki 8. Ana Jet Üs Komutanlığı'ndan da darbe girişimine katılmak üzere F16'ların geldiği üs komutanlığında darbenin komuta ve kontrolüne ilişkin de çeşitli önlemlerin alındığı belirlendi.
Üs komutanlığı bünyesinde oluşturulan harekat merkezinin haricinde bir askeri nakliye uçağının da mobil harekat merkezi olarak kullanılması planlandı. Anlık görüntü akışını sağlayabilen bilgisayar sistemlerinin bulunduğu uçaktan, darbe sürecine katılan birliklerle ilgili sürecin yönetilmesine katkı sağlanması amaçlandı. Kayseri'deki 12. Hava Üs Komutanlığında konuşlu olan uçak, darbe girişimine destek veren pilotlar tarafından Akıncılar'a getirildi.
Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde istihbarat, keşif ve gözetleme görevlerinde kullanılan C-160 tipi uçak, görevlendirildiği bölgeyi havadan takip edebiliyor. Yaşanan hareketliliği anlık görüntülerle komuta merkezine aktarma özelliği bulunan uçak, havadan kontrol ve erken uyarı uçaklarına benzer özelliğinden dolayı ‘gören uçak' olarak da nitelendiriliyor.
F16'LARLA TELSİZ TEMASI KURULMAYA ÇALIŞILDI
Öte yandan darbe girişiminin gerçekleştiği gece 4. Ana Jet Üs Komutanlığı'ndaki hareketlilik hava radar mevzi komutanlıklarınca da tespit edildi. Bu normal olmayan hareketlilik üzerine hemen üsten havalanan F16'larla telsiz teması kurulmaya çalışıldı. Darbe girişiminde bulunan pilotlar, yapılan çağrılara karşılık vermedi. Bunun üzerine devreye Muharip Hava Kuvveti ve Hava Füze Savunma Komutanlığı girdi. Yapılan telsiz çağrılarıyla söz konusu uçuşların yasa dışı olduğu belirtildi ve hemen üslerine dönmeleri emredildi. Emre karşı gelen pilotlar telsizi kapatırken, 4. Ana Jet Üs Komutanlığı'nın kulesi de yapılan hiçbir telsiz çağrısına karşılık vermedi.
MÜHİMMAT YÜKLEMEYİ REDDEDENLERE SİLAHLI TEHDİT
Darbe girişiminde bulunan subaylarca karargah olarak kullanılan 4. Ana Jet Üs Komutanlığı'nda uçaklara bomba ve yakıt yüklemede görevli personele "Türkiye'nin geleceği için önemli bir harekat var" denildi. Uçak bakım personeli bu kapsamda uçakları yüklü miktarda mühimmatla doldurdu.
Ankara semalarındaki ilk sortilerinin ardından söylendiği gibi bir harekatın olmadığı anlaşıldı. İkmalde görevli personele Hava Lojistik Komutanlığından gelen emirler üzerine iddia edildiği gibi bir harekatın olmadığı ortaya çıktı. Bunun üzerine uçaklara mühimmat yüklemek istemeyen uçak bakım personeli silahla tehdit edildi. Tehditlerin sürmesi ve bazı personelin darp edilmesi üzerine söz konusu askerlerden bazıları çeşitli bahaneler üreterek uçakların havalanmasına engel olmaya çalıştı.
YAKIT VERMEK İSTEMEYEN PERSONEL KAÇTI
Darbeci askerler ilerleyen süreçte uçaklara yakıt alma konusunda da sıkıntı yaşadı. İlk sortinin ardından bazı askerler uçaklara yakıt doldurmayı kabul etmeyerek üsten kaçtı. Bu sırada darbe girişimindeki askerlere destek vermek için Adana'daki 10. Tanker Üs Komutanlığı'ndan iki tanker uçak havalandı. Darbe girişiminde bulunan uçakların pilotları havada ikmal yaparak uçuşlarına devam etti.
Süreç devam ederken emir üzerine bazı üslerdeki jetler darbe girişiminde bulunan uçaklara müdahale için havalandı. Bu uçaklar ilk olarak havadaki iki tanker uçağı inmeye zorladı. Uçaklardan biri hemen iniş yaparken son tanker uçak inmeyi kabul etmedi. Jetlerin pilotla göz teması kurmaya yönelik çalışmalarına da engel olan tanker uçağın pilotu Karadeniz'e yöneldi. Jetlerden gelen ‘vururuz' tehdidi üzerine son tanker uçak da indi.
PİST BAŞLARINI VURDULAR
Bu sırada darbe girişiminde bulunan uçaklara engel olmak için Eskişehir 1. Ana Jet Üs Komutanlığında havalanan F4'ler Başkente geldi. Uçaklar, Akıncı üssünün pist başlarını vurdu. Bu sayede darbeye destek veren pilotların kullandığı uçakların kalkması engellendi. Ayrıca pistteki bazı helikopterler de F-4'lerce vurdu. Darbe girişimine katılan pilotlar da yakıtlarının azalması ve diğer uçakların takibi üzerine Ankara dışındaki bazı üslere indi.