Enstitü'nün Dijital Haber Raporu 2016 başlıklı araştırması YouGov araştırma şirketinin 26 ülkede 50 bin internet kullanıcısına yönelik verileri üzerinden yürütüldü.
BBC Türkçe'nin aktardığına göre, Türkiye'nin de dahil olduğu araştırmaya göre 26 ülkede ankete katılanların yüzde 51'i sosyal medyayı haftalık haber kaynağı olarak kullanıyor.
Sosyal medya özellikle gençler arasında popüler.
Araştırma 18-24 yaşları arasındaki gençlerin yüzde 28'i ana haber kaynağı olarak sosyal medyayı görüyor. Bu oran, yüzde 24 ile televizyonu seçenlerden daha fazla.
Raporun Türkiye bölümünde ise "Türk hükümeti medya kuruluşlarına baskıyı artırırken sosyal medya alternatif haber alma platformu oldu" ifadeleri yer alıyor.
Türkiye'de hükümetin medya şirketleri üzerinde artan baskısından ve el konulan gazetelerden söz edilen raporda ‘kısıtlamalar ve engellemelere karşın sosyal medyanın ulusal gelişmeleri izlemek için kilit iletişim araçlarından birine dönüştüğünü' belirtildi.
Raporda kaynağına göre haftalık habere ulaşım yüzde 90'la internet (bunun yüzde 73'ü sosyal medya), yüzde 80 televizyon, yüzde 54 gazete ve yüzde 41 radyo şeklinde dağılmış.
Sosyal medya alanında ise yüzde 64 ile Facebook başı çekerken, YouTube yüzde 31, Twitter yüzde 30, WhatsApp yüzde 17 ve Instagram yüzde 12 düzeyinde.
‘MEDYA PATRONLARI HÜKÜMETE BAĞIMLI'
Hürriyet dışındaki gazetelerin kâr etmediğini ve medya şirketlerinin patronlarının enerji ve inşaat sektörlerinde hükümetle anlaşmalar yapmak durumunda kaldıklarını ve kamu şirketlerinin reklamlarına bağımlı oldukları da ifade edildi.
Raporda televizyon, radyo ve gazete alanında haftalık haber kaynağı olarak yüzde 60'la Fox TV geliyor.
Onu yüzde 48 ile Kanal D, yüzde 47 ile CNN Türk ve NTV, yüzde 45 ile Hürriyet ve yüzde 40 ile ATV Haber izliyor.
İnternet haber kaynaklarında ise yüzde 37 ile CNNTürk, yüzde 36 Mynet, yüzde 35 Hürriyet, yüzde 33 NTV ve yüzde 31 ile Milliyet ilk sıralarda.
Türkiye'deki kullanıcıların sadece yüzde 40'ı haberlere, yüzde 34'ü gazetecilere ve yüzde 37'si medya kuruluşlarına güveniyor.
Türkiye'dekilerin sadece yüzde 29'u medyanın siyasi baskıdan bağımsız olduğu görüşünde.
Türkiye'de internet üzerinden haberciliğin işten çıkarılmış gazeteci ve köşe yazarlara yeniden çalışma imkânı sağlayan bir fırsat yarattığı da belirtiliyor.