Peterson, yaptıkları çalışmalara göre, Schengen anlaşmasının son bulmasının, Avrupa ekonomisine 2016-2025 yılları arasında 470 milyar euro ila 1.4 trilyon euro arasında maliyet getireceğini söyledi.
Schengen anlaşmasının son bularak sınır kontrollerine yeniden başlanmasının AB'de ulaşım ve depolama maliyetlerini artıracağını anlatan Peterson, “Schengen’in son bulması, Avrupa’da üretim maliyetlerini artıracak, bu da fiyatların artışına neden olacak” diye konuştu.
Peterson, yüksek fiyatların, tüketici talebini, ihracatı ve yatırımları düşüreceğine dikkati çekerek, bu durumun Avrupa ekonomisinin büyümesine olumsuz etki edeceğini ifade etti.
‘ÇİN VE ABD EKONOMİLERİ DE ZARAR GÖRÜR’
Peterson, Schengen'in ortadan kalkmasının Avrupa’da fiyat artışlarına ve büyümenin azalışına neden olacağına da vurgu yaparak ilgili durumun devasa boyutları göz önüne alındığında büyük rakamlara ulaşacağını ifade etti.
Schengen’in son bulmasına ilişkin çalışmalarda iki ana senaryoda yoğunlaştıklarını belirten Peterson şunları söyledi:
"Olumlu senaryoya göre Avrupa’nın ithal ettiği ürünlerin fiyatında yüzde 1 artış olması durumu, Avrupa için düşük ekonomik büyüme anlamına geliyor. Avrupa için olumlu senaryoda Schengen’den çıkmanın Avrupa ekonomik büyümesine toplam maliyeti 2016- 2025 yıllarında 427 milyar euro’yu buluyor. Karamsar senaryoda ise, ithal edilen ürün fiyatları yüzde 3 artış gösteriyor. Avrupa ekonomisine Schengen’den çıkmanın maliyeti bu dönemde 1.4 trilyon euro’ya ulaşıyor.”
‘TURİZM SEKTÖRÜ DE ETKİLENİR’
"Bunlar Schengen'in hesaplanabilir maliyetleri. Bir de doğrudan hesaplanamayan maliyetler var. Bunlar, bir AB ülkesinde yaşayıp diğer bir AB ülkesinde her gün çalışmaya gidenlere olan etkileri. Gümrüklerde uzun kuyruklar kısa vadede olmasa da orta vadede bu insanların yeni iş aramalarına neden olur. Schengen'in son bulmasının, turizm sektörüne de etkisi olacaktır. Sınır ve gümrük uygulamaları insanların Avrupa'da daha az seyahat etmelerine yol açar. Avrupa’da bizim çok entegre bir değer zincirimiz mevcut. Eğer sınır ötesi taşımacılık maliyetlerini artırırsak değer zinciri zarar görür. Bu, Avrupa'daki verim ve büyümeyi olumsuz etkiler. 470 milyar euro taban ve Schengen'in bitmesinin maliyeti bu rakamın altına düşmez.”
'ALMANYA 10 SENEDE 235 MİLYAR EURO KAYBEDEBİLİR'
Çalıştıkları modele 28 AB üyesi ülkeden 24’ünü dahil ettiklerini ifade eden Peterson, Lüksemburg, Malta, Güney Kıbrıs ve Hırvatistan’ı hesaba katmadıklarını ifade etti.
Öte yandan, çalışmaya göre Çin olumlu senaryoda 95 milyar avro, olumsuz senaryoda 288 milyar euro kaybedecek. ABD ise olumlu senaryoda 91 milyar avro, olumsuz senaryoda 276 milyar euro kaybediyor.
SCHENGEN 26 ÜLKEDE SERBEST DOLAŞIM İMKANI SAĞLIYOR
Avrupa'da Schengen sınır anlaşması, 26 Avrupa ülkesi arasında serbest dolaşıma imkan sağlıyor. Schengen, özellikle geçtiğimiz yıl Suriye'den AB ülkelerine sığınmacıların ulaşmaya çalışmaları ile gündeme geldi. Bu durum karşısında bazı Schengen ülkeleri sınır kontrollerine yeniden başladı.
AB Komisyonunun tahminlerine göre, AB üyesi ülkeler arasında sınır kontrolünü ortadan kaldıran Schengen Anlaşmasının iptal edilerek yeniden pasaport ve sınır kontrolleri yapılmasının doğrudan maliyeti yıllık 18 milyar euro’ya ulaşabiliyor. Mevcut sınır kontrollerinin, AB'nin ortak vize politikasının parçalanmasına neden olması halinde turizm sektörünün de büyük zarar göreceği düşünülüyor.
Sığınmacı akını nedeniyle başta Almanya ve Avusturya gibi ülkeler geçici olarak sınır kontrollerini yeniden başlatmış durumda.