Airbus A-321 tipi yolcu uçağı önceki gün St. Petersburg'a gitmek üzere yerel saatle 05.51'de Şarm el Şeyh'ten havalandı. Mısırlı yetkililere göre, yolcu uçağı kalkıştan 22 dakika sonra, 9.450 metre yükseklikteyken radardan kayboldu.
Uçuş izleme siteleri uçağın bu andan itibaren hızlı bir düşüş gerçekleştirdiğini belirtti. Uçağın üreticisi Airbus ise yolcu uçağının 3 dakika içinde yere düştüğünü ve içindeki herkesin öldüğünü aktardı. Düşüşten önce uçaktan herhangi bir acil durum sinyalinin gelmediği de belirtildi.
Looping playback of #7K9268. Last data recorded at 04:13:22 UTC https://t.co/RlcJTpDHwI pic.twitter.com/fb2aDxPUBw
— Flightradar24 (@flightradar24) 31 Ekim 2015
NASIL DÜŞTÜ?
Rus havacılık ajansı Rosaviatsiya'nın Başkanı Aleksandr Neradko 'tüm göstergelerin, uçağın havada olduğu sırada, büyük bir yükseklikteyken parçalandığına işaret ettiğini' söyledi. Bunun kanıtlarından biri olarak da uçağın parçalarının ve cesetlerin 4 kilometre genişliğinde bir alana yayılmış olması belirtildi. Mısırlı bir askeri kaynak da uçağın iki parçaya bölündüğünü, bu parçalardan birinin de kayalık bir alana düştüğünü söyledi.
Uçağın düşmesine neyin neden olduğu ise akıllardaki en önemli soru. Sina Yarımadası'ndaki IŞİD bağlantılı militanlar uçağı kendilerinin düşürdüğünü iddia etti. Ancak önce Mısırlı sonra da Rus yetkililer bu iddiayı reddedip, IŞİD'in elinde 9.450 metre yükseklikte uçan bir yolcu uçağını vuracak teçhizatın olmadığını söyledi. Bununla birlikte birçok havayolu şirketi Rus uçağının düşüş nedeni netleşinceye kadar Sina Yarımadası üzerinden uçmayacaklarını açıkladı.
Diğer taraftan yolcu uçağının bağlı olduğu Kogalımaviya Havayolları yetkilileri, uçağın herhangi bir teknik sorununun olmadığını, bu nedenle de uçağın dış bir etken nedeniyle düştüğüne inandıklarını açıkladı.
Kremlin Sözcüsü Dmitriy Peskov ise uçağın olası düşüş nedenlerinden terörizmin henüz dışlanamayacağını belirtti.
TEKNİK SORUN YA DA PİLOT HATASI OLABİLİR Mİ?
Kogalımaviya yetkilileri uçağın motorlarının da kısa bir süre önce denetimden geçirildiğini ve uçağın teknik açıdan 'çok iyi' durumda olduğunu belirtiyor. Mısırlı yetkililer de uçağın uçuş öncesinde denetimden geçirildiğini ve hiçbir problem görülmediğini söylüyor.
Bu arada uçağın 18 yaşında olduğu ve bunun yolcu uçakları için 'geçkin' bir yaş olmadığı belirtiliyor. Bununla birlikte uçağın, dünyanın en büyük uçak kiralama şirketi olarak bilinen Aercap'tan kiralandığı açıklanmıştı.
Diğer taraftan uçağın yardımcı pilotu Sergey Truhaçev'in karısı basına, kocasının uçağın teknik durumundan şikayet ettiğini anlattı. Uçağın tüm mürettebatının ise oldukça deneyimli olduğu belirtilmişti. Sözgelimi pilot Valeriy Nemtsov'un 12.000 saat uçuş deneyimi olduğu açıklandı.
DÜŞÜŞ NEDENİ NE ZAMAN BELLİ OLACAK?
Uçakta neler olduğunun anlaşılmasına yardımcı olacak 'kara kutular' Mısır'ın başkenti Kahire'ye gönderdi. 'Kara kutular' burada Rus uzmanların da yardımıyla incelenecek. İncelemelere, Fransız Airbus yetkililerinin yanı sıra uçağın motorlarının ABD'de üretilmesi nedeniyle ABD'li uzmanlar da katılacak. Bu sırada uçağın parçalarının da bir araya getirilmesi gerekecek. Uzmanlar uçağın düşüş nedeninin kesinleşmesinin aylar alabileceğini belirtiyor.