Amsterdam – Kuala Lumpur seferini yapan Malezya Hava Yolları’na ait Boeing-777 yolcu uçağı, 17 Temmuz 2014’te Donetsk bölgesinde 298 yolcusuyla düşmüştü.
Buk füze sistemlerini 2011'e kadar geliştiren şirket olmasıyla tanınan Almaz-Antey'in yetkilileri, Ukrayna'nın doğusunda içindeki 298 kişiyle birlikte düşürülen Malezya Havayolları'nın MH17 sefer sayılı uçağıyla ilgili yürüttükleri incelemelerin sonuçlarını paylaştıkları bir basın toplantısı düzenliyor.
Başkent Moskova'daki toplantıda yaptıkları deneylerin görüntülerini de paylaşan Almaz-Antey yetkilileri, deney sonuçlarının, Hollanda komisyonunun açıkladığı ilk sonuçlardan, kullanılan füzenin tipi ve füzenin fırlatıldığı yer bakımından farklılık gösterdiğinin altını çizdi.
BUK producer conducts test blast during #MH17 crash investigation. LIVE presser here https://t.co/HuYchqjLk3 pic.twitter.com/xwqnlxv0Eg
— RT (@RT_com) October 13, 2015
Basın toplantısında konuşan Almaz-Antey Basın Dairesi Başkanı Valeriy Yarmolenko, incelemelerde elde ettikleri sonuçların, uçağın Kiev güçlerinin kontrolünde olan Zarojenskoye'den bir Buk füzesiyle vurulduğunu gösterdiğini belirtti.
At last, Almaz-Antey starts sharing videos of explosions. #MH17 pic.twitter.com/bOn5QJgKYq
— Matthew Bodner (@mattb0401) October 13, 2015
'HOLLANDALI KOMİSYON YANILMIŞ'
Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Yan Novikov da uçağın bütünüyle Buk füzesinin bileşenleri nedeniyle zarar görmediğini belirtip uçağın aldığı zararın bir bölümünün de yapısal bozulmaya bağlı olduğunu ifade etti.
Russia's TV on Almaz-Antei MH17 probe: damage on the left only possible if rocket came from the right. Seems legit. pic.twitter.com/sO4QGKzQUO
— Хуевая КТО (@ReggaeMortis1) October 13, 2015
Novikov böylece uçağın düşme nedenlerini inceleyen Hollandalı komisyonun ilk bulgularının doğru olmadığını belirtmiş oldu.
'20 METRE YAKINLIKTA PATLADI'
Bununla birlikte Novikov füzenin uçağın sol motoruna 20 metre yakınlıktayken patladığı bilgisini de verdi. Novikov, ''Deneyler füze parçalarının uçağın gövdesi boyunca sıfır derecelik açıyla hareket ettiğini gösterdi'' dedi.
'SNEJNOYE'DEN FIRLATILMIŞ OLSAYDI UÇAĞIN MOTORUNA ULAŞAMAZDI'
Bu arada Novikov Hollanda komisyonunun, uçağın milislerin kontrolünde olan Snejnoye'den düşürüldüğü sonucuna nasıl vardıklarını da anlamadıklarını söyledi: ''Füze Snejnoye'den fırlatılmış olsaydı hiçbir parçası uçağın motoruna ya da sol kanadına ulaşamazdı.''
WATCH: Russia's #AlmazAntey presents the results of its own report into #MH17 crash http://t.co/EoZqChjzG9 pic.twitter.com/weBXJ3phJz
— Sputnik (@SputnikInt) October 13, 2015
'RUSYA'DA BÖYLE FÜZELER YOK'
Deneyler sonucunda uçağın Buk 9M38 füzesi ile vurulduğu sonucuna vardıklarını belirten Novikov, ''Son Buk 9M38 füzesi Sovyetler Birliği'nde 1986'da üretilmişti. Bu füzelerin kullanım süresi maksimum 25 yıl. Nitekim 25 yılın ardından sökülmeleri gerekiyor. O nedenle bu füzeler şu anda Rusya'nın envanterinde bulunmuyor'' dedi.
'HOLLANDA'NIN YAYINLADIĞI FOTOĞRAFLAR ŞÜPHE YARATTI'
Novikov, Hollandalı komisyonun önceden yayımladığı füze parçacığı fotoğraflarının da kendilerinde şüphe yarattığını belirtti. Novikov şunları söyledi: ''Fotoğraflarda parçacıklar dışarıdan Buk füzesine benziyor. Ancak açıları şüphe yaratıyor. Çekimlerin kalitesi de bir çıkarım yapmamıza izin vermiyor.''
'14 MİLYON KEZ TEST ETTİK'
Deney sonuçlarını Hollandalı komisyon ile aynı gün duyurmayı özellikle istediklerini belirten Novikov, deneylerinin içeriği hakkında da bilgi verdi. Novikov, füze parçacıklarının uçağa çarptığı anı, 14 milyon farklı kombinasyon ile bilgisayar ortamında yeniden canlandırdıklarını belirtti.
HOLLANDA KOMİSYONU DA BUGÜN KENDİ BULGULARINI AÇIKLAYACAK
Bu arada olayı inceleyen Hollandalı komisyonunun da bugün bir basın toplantısıyla kendi bulgularını açıklaması bekleniyor.